P Voogt
Vriend van modelbouwforum.nl
Het is tijd voor een nieuw bouwverslag.
Tegen het einde van de bouw van de Bluenose was er natuurlijk de gedachte wat daarna te gaan bouwen. Natuurlijk moest dat (weer) een uitdaging worden.
Ik had al geopperd om een Vlaardingse haring zeillogger van rond 1900 te gaan bouwen.
Ik ben in Vlaardingen geboren en mijn opa was haringkuiper. Hij maakte vaten voor de haringvangst. Dus dan is de keuze een stuk makkelijker.
Deze foto had ik al eens gepost:
Als je de foto beter bekijkt dan staat achter op een stuurhuis, dus kennelijk is de oude VL.27 aangepast. De oude logger hadden een helmstok op het open achterdek.
Daarna zijn er verschillende loggers gepasseerd en ben ik o.a. door de lijst van Vlaardingse loggers gegaan op deze site:
https://www.vlaardingeninbeeld.nl/vlaardingse-loggers-vl-1----vl-25.html
De keuze werd al snel gereduceerd in een ‘geklonken stalen zeillogger’ van rond 1900.
En mijn voornemen was om deze qua constructie geheel na te bouwen, dus met spanten en klinknagels. Daarvoor moest ik wel duidelijke constructietekeningen hebben.
Ik heb heel wat sites en krochten van het internet geraadpleegd, maar op het gebied van constructietekeningen ………… bijna niets te vinden. Op 1 bron na ………….
De al eerder door mij aangehaalde ‘Balder’. De gerestaureerde zeillogger die nu in de Vlaardingse haven ligt. Het schip is eigendom van Stichting Museum Vlaardingen (SMV), het voormalig Visserijmuseum, en is in bruikleen overgedragen aan de Stichting Zeillogger Balder (SZB).
Op dit Modelbouwforum is al een groot gedeelte van de geschiedenis van de zeillogger vermeld door Kees de Mol in zijn bouwverslag aangaande de KW140:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/zeillogger-kw140-wilhelmina-vii.254450/
Geschiedenis van de Balder: (voor een groot deel overgenomen uit het restauratie boek van de SZB)
De Balder is in 1912 in Vlaardingen gebouwd op de werf van A. de Jong in opdracht van Visscherij Maatschappij Mercurius. Ze heeft als VL.92 Balder dienstgedaan tot 1921:
In 1929 is het verkocht aan de Scheveningse rederij Arie van der Zwan en kreeg de vermelding SCH.14 OCEAAN. De reder heeft het schip verlengd en er een motor in gezet.
Tijdens de WW-II is het gevorderd door de bezetters. Na de oorlog werd zij weer gebruikt voor de visserij.
Tot 1976 was ze als ZEEAREND in gebruik als opleidingsschip voor de visserij in Scheveningen.
In 1977 is ze voor 1 gulden overgedragen aan het Scheepvaart Museum in Amsterdam. Daar is ze gedurende 10 jaar gerestaureerd, teruggebracht naar haar originele lengte en toegevoegd aan de collectie:
De projectleider van de restauratie, Sybe de Jong, heeft een model van de Balder gemaakt dat nog in de collectie van de Scheepvaartmuseum is:
In 2006 is ze in slechte staat voor 1 euro overgedragen aan de SMV:
Na een voorbereiding van 2,5 jaar is ze op 06-12-2013 vertrokken voor restauratie naar de scheepswerf Bocxe in Delft:
Op 22-09-2016 is de proefvaart gehouden en daarna afgemeerd in de haven van Vlaardingen met ligplaats voor het SMV.
De nodige informatie over de Balder is natuurlijk te vinden op de sites van de Stichting:
https://www.zeilloggerbalder.com
https://zeilloggerbalder.nl/Beleef_de_Balder/
Ik ben al enige maanden donateur van de SZB en heb contact gezocht met de voorzitter om meer informatie van de Balder te verkrijgen. Op woensdag 25-08-2023 heb ik een bezoek gebracht aan de Balder en uitgebreid gesproken met de voorzitter.
Gr. Peter
Tegen het einde van de bouw van de Bluenose was er natuurlijk de gedachte wat daarna te gaan bouwen. Natuurlijk moest dat (weer) een uitdaging worden.
Ik had al geopperd om een Vlaardingse haring zeillogger van rond 1900 te gaan bouwen.
Ik ben in Vlaardingen geboren en mijn opa was haringkuiper. Hij maakte vaten voor de haringvangst. Dus dan is de keuze een stuk makkelijker.
Deze foto had ik al eens gepost:
Als je de foto beter bekijkt dan staat achter op een stuurhuis, dus kennelijk is de oude VL.27 aangepast. De oude logger hadden een helmstok op het open achterdek.
Daarna zijn er verschillende loggers gepasseerd en ben ik o.a. door de lijst van Vlaardingse loggers gegaan op deze site:
https://www.vlaardingeninbeeld.nl/vlaardingse-loggers-vl-1----vl-25.html
De keuze werd al snel gereduceerd in een ‘geklonken stalen zeillogger’ van rond 1900.
En mijn voornemen was om deze qua constructie geheel na te bouwen, dus met spanten en klinknagels. Daarvoor moest ik wel duidelijke constructietekeningen hebben.
Ik heb heel wat sites en krochten van het internet geraadpleegd, maar op het gebied van constructietekeningen ………… bijna niets te vinden. Op 1 bron na ………….
De al eerder door mij aangehaalde ‘Balder’. De gerestaureerde zeillogger die nu in de Vlaardingse haven ligt. Het schip is eigendom van Stichting Museum Vlaardingen (SMV), het voormalig Visserijmuseum, en is in bruikleen overgedragen aan de Stichting Zeillogger Balder (SZB).
Op dit Modelbouwforum is al een groot gedeelte van de geschiedenis van de zeillogger vermeld door Kees de Mol in zijn bouwverslag aangaande de KW140:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/zeillogger-kw140-wilhelmina-vii.254450/
Geschiedenis van de Balder: (voor een groot deel overgenomen uit het restauratie boek van de SZB)
De Balder is in 1912 in Vlaardingen gebouwd op de werf van A. de Jong in opdracht van Visscherij Maatschappij Mercurius. Ze heeft als VL.92 Balder dienstgedaan tot 1921:
In 1929 is het verkocht aan de Scheveningse rederij Arie van der Zwan en kreeg de vermelding SCH.14 OCEAAN. De reder heeft het schip verlengd en er een motor in gezet.
Tijdens de WW-II is het gevorderd door de bezetters. Na de oorlog werd zij weer gebruikt voor de visserij.
Tot 1976 was ze als ZEEAREND in gebruik als opleidingsschip voor de visserij in Scheveningen.
In 1977 is ze voor 1 gulden overgedragen aan het Scheepvaart Museum in Amsterdam. Daar is ze gedurende 10 jaar gerestaureerd, teruggebracht naar haar originele lengte en toegevoegd aan de collectie:
De projectleider van de restauratie, Sybe de Jong, heeft een model van de Balder gemaakt dat nog in de collectie van de Scheepvaartmuseum is:
In 2006 is ze in slechte staat voor 1 euro overgedragen aan de SMV:
Na een voorbereiding van 2,5 jaar is ze op 06-12-2013 vertrokken voor restauratie naar de scheepswerf Bocxe in Delft:
Op 22-09-2016 is de proefvaart gehouden en daarna afgemeerd in de haven van Vlaardingen met ligplaats voor het SMV.
De nodige informatie over de Balder is natuurlijk te vinden op de sites van de Stichting:
https://www.zeilloggerbalder.com
https://zeilloggerbalder.nl/Beleef_de_Balder/
Ik ben al enige maanden donateur van de SZB en heb contact gezocht met de voorzitter om meer informatie van de Balder te verkrijgen. Op woensdag 25-08-2023 heb ik een bezoek gebracht aan de Balder en uitgebreid gesproken met de voorzitter.
Gr. Peter
Laatst bewerkt: