BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

Na de laag grondverf als eerste de grijs-blauwe kleur boven de waterlijn er op gezet:
0740 Paint.jpg

Voor het beeld heb ik de foto onder de waterlijn donkerder gemaakt.

Zo komen de klinknageltjes tevoorschijn:
0741 Rivets.jpg

Dan is al de daarin gestopte energie niet voor niets geweest. En de verzonken nageltjes in het half ronde profiel komen ook niet verkeerd tot uiting.
De dunne potlood streepjes zijn de nieuw opgezette waterlijn.

Dan kan deze lak 24 uur drogen. Daarna vanaf de waterlijn naar boven afplakken en het mat zwart er op zetten.
Gr. Peter
 
Energie en talent komen samen. Heel mooi geworden.
Prachtig, niets dan lof voor je gepruts :)
Weet niet hoe ik het anders moet omschrijven , al die mini onderdeeltjes zo netjes samengevoegd.
succes met het vervolg
Ziet er niet gewoon goed, maar wel heel erg goed uit
:thumbsup:
Schitterend werkelijk een waar kunstwerk, met een beetje verf en al die klinken komt het schip echt tot leven.
Dankjewel voor deze lovende woorden.
Het zijn al die stapjes die nodig waren om tot dit resultaat te komen. ik moet nog wel even wachten op het zwarte deel voor ik mijn tevredenheid kan uiten.
Het laagje verf heeft verschillende krassen niet kunnen verhullen. Had wat 'netter' moeten werken.
Maar het is ook eerder in andere verslagen vermeld dat we streven naar een perfect resultaat, maar dat zijn de originele voorbeelden ook niet. De Balder is een met oude technieken ambachtelijk gebouwd schip. Dan komt dit toch aardig in de buurt.
Maar nog even wachten dus .....
Gr. Peter
 
En dan het moment van de waarheid. Afplakken, zwarte lak er op en alle tape weer verwijderen:
0742 Paint.jpg

De camera had iets hoger gemoeten om een vlakke waterlijn te laten zien. Nu iets welving van de voor en achterzijde

Ook de randen om het kabelgaten en andere openingen aangebracht:
0743 Paint.jpg

0744 Paint.jpg

Met de blauwe strip met klinknageltjes. Het roer ook aan één zijde zwart gemaakt.

Dan gelijk maar de beide samengevoegde delen op de foto:
0745 Double.jpg

0746 Double.jpg

0747 Double.jpg

0748 Double.jpg

Een tevreden bouwer :) kan nu door met de verdere opbouw en aankleding. Verstevigingsblok op de binnenzijde van de boeg, bolders, puttingijzers etc. Ik kan nog wel een jaartje vooruit ..........
Gr. Peter
 
Jan maait me net het gras voor de voeten weg Peter. Ben diep onder de indruk. Lijkt net of je tegen een echt schip aan zit te kijken. Kan qua kwaliteit zo in een museum! Maar je gaat nog verder, dus hoeveel emmers met geduld staan er nog? Maar het blijkt dat je er plezier in hebt. Gr. Klaas.
 
Tot nu een resultaat waarop je alleen maar meer dan trots mag zijn.
Groet, Jan.
Jan maait me net het gras voor de voeten weg Peter. Ben diep onder de indruk. Lijkt net of je tegen een echt schip aan zit te kijken. Kan qua kwaliteit zo in een museum! Maar je gaat nog verder, dus hoeveel emmers met geduld staan er nog? Maar het blijkt dat je er plezier in hebt. Gr. Klaas.
Dankjewel Jan en Klaas. Het is uitdagend, spannend en leuk om aan dit model te werken. En ben blij met wat er nu staat. Nu verder met de aankleding met ook nog ‘wat uitdagingen’: de hoofdmast die gestreken kan worden en een ‘deelbaar want’ ………..
Gr. Peter
 
Van het weekend de Balder in het echt mogen bewonderen. Je ziet dan pas hoe klein en gedetailleerd alles is. Echt een bijzonder model om te zien.
Het was een gezellige en interessante Mini Meeting. Ook jou 2-dekker in de hand mogen houden.

Ik probeer nog wat dingen aan te brengen voor mijn aanwezigheid met mijn Balder op de Balder a.s. zaterdag in Vlaardingen tijdens “sHaring the City”. (Zie mijn post #868)
Gr. Peter
 
Vermoedelijk de laatste keer dat ze op haar zij op de bouwplank moest liggen.
Om haar nu overal herkenbaar te maken.
Waterslide-decals gemaakt voor het registratienummer:
0749 ID.jpg

Misschien is de negen iets te modern ........ ;)
0750 ID.jpg

Wat netjes schilderwerk imiteerd met door de verf zichtbare klinknageltjes.

En haar naam op de achtersteven:
0751 ID.jpg

Die ook deelbaar moet zijn.
0752 ID.jpg

Ik zie dat het linkse deel aan de bovenzijde nog een streepje zwart nodig heeft om aan te sluiten met de handrail.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Op de To-Do-lijst stonden nog dingen die ik eigenlijk eerder wilde/moest doen.
In het vooronder hebben alle bemanningsleden een eigen 'stoppekist'. Daarin bewaren ze hun persoonlijke spullen. Geen fourage want daarin voorzien de maatschappij.

De kisten zijn opgeborgen onder de bank.
0753 Stoppekist.jpg

De meeste zijn voorzien van een naam. Moet de kisten wel netjes zijn weggezet .........

Ik laat 'ter lering en de vermaak' een paar stappen zien van het maken.
In PS een ontwerpje gemaakt en wat kleurtjes gegeven om op te fleuren:
0754 Stoppekist.jpg

Met deze namen eer ik de volgende personen (van linksboven naar rechtsonder):
-mijn vader, die mij van jongs af aan gestimuleerd heeft met dingen te onderzoeken en het bijbrengen van technische vaardigheden. Alles mocht ik open maken/schroeven etc, maar het moest wel weer in elkaar.
-mijn opa die dus haringkuiper was. (Zie mijn post #1) Een heel hartelijke man waar ik altijd welkom was. Van hem heb ik een oude scheepsklok/barometer en een scheepskompas geërfd.
-de voormalige voorzitter van de Balder stichting die mij vooral in het begin van dit project heel erg geholpen heeft en nu nog steeds heel belangstellend is.
-de coordinator van de vrijwilligers die altijd klaar staat voor vragen en heel behulpzaam is als ik weer eens langs ga om details te bekijken.
-ook maar een kistje voor mijzelf.

Alles met een nieuw scherp mesje uitgesneden:
0755 Stoppekist.jpg

Ter referentie van de grootte:
0756 Stoppekist.jpg

Ook de vouwranden ingekerfd en de kist voorgevouwen.

Na voorzichtig lijmen:
0757 Stoppekist.jpg

Ook aan beide zijde een handvat om te tillen.

Geplaatst in het vooronder:
0758 Stoppekist.jpg

Ze verblijven daar met 12 m/v. Aan elke zijde dus 6 kisten.
Dan is het nu tijd voor de kachel en het fornuis .........
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Back
Top