Banckert van Billing Boats

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stefke73, 7 mrt 2010.

1. Stefke73

Stefke73

Lid geworden:
    19 feb 2010
    @ PaulBorsboom : zou eigenlijk niet weten hoe het werkerlijke dek van de Banckert eruit ziet, heb al veel foto's van de Banckert gezien maar weinige waar ik het dek eens goed kan bekijken. Daardoor blijft het eigenlijk een beetje gissen voor mij.

Mvg,
    stefke73

2. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Stef, de tijd dat de Banckert uit gebracht werd voor de NRS (Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst) heette ze "Maasbank" toen was het dek "zwart" en de binnenboeiing "grijs"
    Wat de kleuren daarna bij de NVS (Nieuwe Vlissingse Sleepdienst ) weet ik niet .
    Later werden de kleuren van Smit Int. dek Groen binnenboeiing licht geel.

3. Stefke73

Stefke73

Lid geworden:
    19 feb 2010
    plaatsen van elektronica in de romp

Hallo allemaal,
    heb een vraag over het plaatsen van de elektronica in de romp, ik heb begrepen dat voor de plaatsing van regelaar en ontvanger rekening moet gehouden worden met eventuele storing op de servo.
    Zou volgende plaatsing ok zijn?
    De ontvanger zou ik bovenop de accu plaatsen en de antenne met een lus in het voorste deel van de romp laten lopen. Voor de regelaar heb ik een soort van bedje gemaakt waar hij op kan liggen, zou hem het liefst daar ergens hebben omdat ik er dan nog makkelijk bij kan via het dek.

Wat vinden jullie van mijn opstelling, zou dit in orde zijn. Ben absoluut leek op dit gebied, alle hulp is welkom.

Mvg,
    stefke73

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Stef, ik ben nog niet zo lang bezig met RC maar volgens mij is dat niet zo'n goed idee , die ontvanger boven op die accu, gezien die vol met lood zit en stromen door lopen .
    Volgens mij kan je de ontvanger beter een plekje voorin SB in de zij hangen met b.v. klitteband en dan inderdaad de antennedraad door het voorschip onderdeks rond laten lopen , zover als mogelijk van de regelaar , servo's en accu vandaan.

Maar misschien heeft iemand anders een beter idee !?

groeten, Brandaris

5. Stefke73

Stefke73

Lid geworden:
    19 feb 2010
    Motor graupner 500E ontstoren

Hey zit met een probleem :D
    Zou graag mijn motor ontstoren, bij mijn regelaar zitten 3 condensatoren maar geen schema. Heb zelf al wat proberen opzoeken maar geraak er niet uit. Heb 2 condensatoren van 100nF en eentje van 47nF. Als ik het goed begrijp zou ik dus de 47nF tussen de + en - moeten solderen. En dan de ene 100nF van de + naar de behuizing van de motor solderen en de andere 100nF van de - ook naar de behuizing solderen. Klopt dit??? Wil niets kapot maken en ben er echt niet zeker van...

Mvg,
    stefke73

6. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Klopt hoor Stef

7. Stefke73

Stefke73

Lid geworden:
    19 feb 2010
    Hoi Brandaris wederom bedankt :) Je bent echt al een enorme hulp voor mij geweest.
    Vraag mij eigenlijk af hoeveel mensen er momenteel aan de bouw van de Banckert bezig zijn en of die wat hebben aan mijn bouwverslag...

Mvg,
    stefke73

8. Wodkadrinker

Wodkadrinker

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Ben ook met een Banckert bezig, vind jou bouwverslag zeer goed en nuttig.
    Bij mij loopt het niet zo snel, heb n.l nu een echte boot en met het mooie weer ga ik lekker het grote water op.

Nog even over het bouwen van de Banckert, ga jij een anker monteren nu je je romp al hebt gespoten ? ,moet dan wel je romp aanpassen.
    Al met al ziet het er zeer goed uit tot nu toe.

Groet; Cor

9. Stefke73

Stefke73

Lid geworden:
    19 feb 2010
    Hoi Wodkadrinker, leuk dat je mijn bouwverslag nuttig vind. Het vereist toch enige discipline om het verslag netjes bij te houden en af en toe foto's te nemen. Maar als ik weet dat verschillende mensen het volgen en er iets aan hebben heb ik het er graag voor over.
    Over het anker nu... Ik ben het rats vergeten, staat ook niets van vermeld in de bouwbeschrijving. Heb er wel aan gedacht toen mijn romp al gespoten was maar vind het nu zo zonde om die weer te moeten aanpassen. Je bent de eerste die het opvalt ;) had er al eerder reactie op verwacht... Ga er nog eens over nadenken hoe ik het kan oplossen.

Mvg,
    stefke73

10. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

het zal wel aan mij liggen maar
    de ontvanger mag niet op de accu want dat zou storen
    maar dat de regelaar juist langs de motor ligt MET de meest gevoelige kant (puls draad naar ontvanger)dat zou dan geen kwaad kunnen ????
    en dat als nog de draad van de servo ook langs deze weg moet gaan liggen

dan denk ik dat de ontvanger het beste is afgeschermd door al dat lood zoals hij nu op de accu ligt

niet erg practies hoor want je moet hem steeds opzij leggen als je de accu vervangt

ik zelf zou de servo meer naar voor brengen zodat ik er door de grote dek opening makkelijker bij kan
    dus tussen de motor en de accu want daar heb je nog plaats
    en de regelaar op zijn kant aan SB met de draden recht omhoog ;langs de accu en aan de andere kant de ontvanger
    zo lopen tenminste je servo kabels van de regelaar en servo niet langs de motor heen
    want het is die dat de meeste storing veroorzaakt

kijk maar eens bij iemand die storing heeft
    als ze de motor stil leggen is het meestal gedaan met storen

groetjes raf

11. Stefke73

Stefke73

Lid geworden:
    19 feb 2010
    Hoi iedereen, ben klaar met alles in de romp in te bouwen. Moet hier en daar wel nog een beetje afgewerkt worden. Voor de servo heb ik een houder gemaakt die achteraan in de romp bevestigd is dit omdat ik al meermaals gelezen heb dat die best zo dicht mogelijk bij het roer zit. Op aanraden van Raf en Brandaris heb ik in het mate van het mogelijke de stroomkabels zover mogelijk van de motor weggehouden en de regelaar vooraan in de romp bevestigd. Ik weet niet of het wat uitmaakt maar de servokabels heb ik ingewikkeld in zilverpapier. De motor heb ik ook ontstoord met bijgeleverde condensators.
    Heb alles al eens uitgestest en alles verloopt prima, geen rare bewegingen van servo en geen storingen te bespeuren.

groeten,
    stefke73

12. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Is die akku niet wat te zwaar aan gewicht voor die Bankerd:confused:
    Zoveel drijfvermogen heeft de bankerd niet hoor
    mvg Frederik:D

13. Stefke73

Stefke73

Lid geworden:
    19 feb 2010
    @ Frederik : de accu weegt 1,3kg (12V 3,3Ah), ik heb de romp al eens in de badkuip gelegd en ze ligt bijlange nog niet tot aan de waterlijn in het water dus het ziet er naar uit dat ik zelfs nog wat ballast zal moeten toevoegen (zeker vooraan). Het is toch de bedoeling dat ze tot aan de waterlijn in het water ligt hé of maakt dat zoveel niet uit?

Mvg,
    stefke73

14. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo stef

zilverpapier ?????
    licht dat met een draadje aan de massa ????
    indien niet dan haalt dat zilverpapier niets uit
    buiten dat het kortsluiting kan veroorzaken
    en dat wil je zeker vermeiden

als je een afgeschermde kabel wil gebruiken moet je die aan beide kanten aarden
    zowel van de servo kant als de ontvangerkant
    doe je dit niet dan zit de afscherming er voor niets

je regelaar zit nu mooi uit de buurt van de storings bron (motor)
    de stroomkabel naar de motor aan een kant de servo draden aan de andere

je antenne nog in een knoopje LOL als je deze nu ook nog op een of andere manier eventueel met een goudkontakt stekker aan de bovenbouw kan bevestigen (de bankert heeft mooi recht opstaande antennes)zie je van de antenne niets en heb je optimale ontvangst

haha een 500 motor in een banckert waar is de tijd dat die van mij op een monoperm special jaren heeft gevaren LOL
    groetjes raf

15. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Stef,

Ik heb nog een opmerking over de ontstoringscondensatoren; je hebt de pootjes vrij lang gehouden, da's natuurlijk gemakkelijker werken, maar tegelijkertijd vormen die lange draadeinden mooie 'antennes' om de stoorsignalen van de motor in het rond te strooien...

Op korte afstand heb je er geen last van, maar als je boot verder bij de zender vandaan vaart krijgt op een gegeven moment het stoorsignaal van de motor de overhand en zal je storingen hebben in de ontvangst.

Mijn advies, zover mogelijk inkorten:

Groeten, Jan.

16. Stefke73

Stefke73

Lid geworden:
    19 feb 2010
    Hoi iedereen, na lange tijd nog eens een hele kleine update :eek:
    Heb het nogal druk gehad de laatste tijd, druk op het werk en een kleine peuter die veel van mijn tijd en energie opslorpt :D Ondertussen heb ik me ook laten verleiden tot het kopen van een Robbe Koh-i-Noor die ik ook een beetje aan het opknappen ben ;)
    Hier enkele foto's van mijn kleine update, heb eindelijk het geschikte groen gevonden voor het achterdek..

Nog 3 weken werken en dan heb ik 5 weken verlof :D dan ga ik weer wat kunnen doorwerken aan mijn schepen.

Groeten,
    stefke73

17. PaulBorsboom

PaulBorsboom

Lid geworden:
    8 sep 2008
    Rustig hier

Hallo,
    Het is wel erg rustig in dit draadje. Ben ik ook schuldig aan want ik ben even bezig met de Bismarck en sneeuwruimen.

18. Dave12

Dave12

Lid geworden:
    14 jan 2009
    Ja, kben er eigenlijk ook wel benieuwd naar hoe het er voor staat:cool:
    (kben namelijk ook met de Banckert bezig :banana:)

Gr. David

19. Vincent1979

Vincent1979

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Ziet er goed uit daarom, maar zet me vraagtekens bij je accu, die staat nu recht op dus je hebt een hoog zwaarte punt, je kan beter je accu plat leggen, hoe lager je zwaarte punt hoe stabieler de boot word,.

Mvg Vincent,

20. rovman

rovman

Lid geworden:
    13 okt 2007
    Ik heb ook zo mijn accu geplaatst, en de stabiliteit is prima.
    Ik vind wel de schakelaar nogal min, ik heb er zelf een 10 Amp in gezet.
    zelf heb ik er ook 500 E motoren in zitten ivm toekomst slepen Berge Stahl.
    maar voor los varen moet je rustig varen, je zit met 1/4 gas aan je rompsnelheid.
    groet Loek

Deel Deze Pagina