Bart Smit Stockcar

Beste leden

Ik ben in het bezit van een oude Stockcar die begin jaren 80 door Bart Smit werd verkocht. Deze heeft een Veco 19 motor die nog nooit een druppel brandstof gezien heeft. Ik ga deze rijklaar maken maar ben in dubio welke brandstof ik voor deze motor moet gebruiken. Kan dat met moderne
brandstof met synthetische olie of zelf iets mengen met castorolie?

1000000181.jpg
1000000187.jpg
1000000185.jpg
 
De brandstoffen die je makkelijk kunt krijgen voor autogebruik zijn merken als Energy, Maxima ( = energy), MLC en Runnertime, deze zijn hoofdzakelijk gebaseerd op aangepaste castor olie maar in een lage percentage van een 8 tot 9%, de meeste racers doen hier nog wel een extra druppel olie bij voor voldoende smeering, voor de Veco zou een extra 2% geen kwaad kunnen. Je kunt ook kijken naar Merlin en dan de Expert variant. Betaalbaar en bestaat uit een mengsel van castor en syntheet.
 
Misschien ten overvloede, we hebben het over methanol
geen benzine. ook even de vraag wat voor nitro % erin mag
 
als ik mij niet vergis, die oude motortjes zijn toch afgestemt op een vrij hoog nitro gehalte?
of is dat een kwestie shims tussen de kop weghalen?
 
als ik mij niet vergis, die oude motortjes zijn toch afgestemt op een vrij hoog nitro gehalte?
of is dat een kwestie shims tussen de kop weghalen?

Naar mijn weten 25%, veelal lopen de motoren ook wel prima op 16% maar als er meer dan 1 headshim gebruikt is zou je een 0.1mm minder kunnen proberen. Andere truuk is een warmere plug hoewel de shim meer prestaties terug geeft.
 
Die Veco's moet je gewoon op normale vliegtuigbrandstof draaien. Dus gewoon 5~10% Nitro, en 18% olie.
Dat KAN wonderolie zijn, maar ik raad dat niet aan, want de hele boel komt onder de bruine korsten te zitten. Beter OF alleen synthetisch, of een mengsel, Maximaal half om half castor, liever iets van 1/4 castor, 3/4 syntheet of zo.
Het verstandigst is om het ding met een stuk schildertape om de kop met een propeller in te laten lopen op een testbankje, maar gewoon in rustig tempo (10~15 km/u) en zonder kap rondjes rijden gaat ook. Rijdend inlopen, dan uiteraard GEEN tape om de koelkop.

Deze motortjes moet je absoluut niet, herhaal NIET op moderne autobrandstoffen laten rijden, die bevatten te weinig olie.
Deze dingen hebben een koppakking, maar in principe geen shims in de zin van dat het ontwerp bedoeld is om middels shims de compressie te verstellen. Het zou me zelfs verbazen als het ding al Schuerlepoorten heeft, naar mijn beste weten is dat nog gewoon een kamzuiger motor.
Zit op zijn best iets van 0,4 pk in, er gaat gewoon domweg te weinig brandstof door de motor om met de lage oliepercentages van moderne autobrandstoffen toe te kunnen.

Denk donders goed om het lichtfilter: Die specifieke Perry carburateurtjes hebben een hele korte hals, luchtfilters blijven erg slecht zitten. Daar moet je iets op improviseren. Ik deed dat vroeger meestal door het filter van een beugeltje te voorzien, en met wat ijzerdraad strak om het lagerhuis vast te binden op de carb, maar dat was meestal wel wat lastig want dat ging dan in de weg zitten met de aansturing van het gas, en de bereikbaarheid van de sproeiernaald.

Verwacht niet te veel want dit carburateurtje is een vliegtuigcarb, en voor vliegtuigjes prima maar voor auto-gebruik maar heel beperkt afstelbaar. Er is een hoofdsproeier en een stationair afstelling, maar verder helemaal geen midrange afstelling, en de stationairafstelling is ALLEEN actief bij stationair.

Het koppelingetje, tsja, het werkt wel, je kunt "stilstaan met draaiende motor" (min of meer), maar doe dat NIET. Zorg dat altijd de wielen van de grond zijn, OF dat de auto rolt, want de inwendige lagering is gewoon kunststof op staal, min of meer ongesmeerd en het asgat lubbert heel snel uit.

Naar mijn beste weten was de Bart Smit gewoon een Mardave stockcar, en dat merk bestaat nog steeds maar ik ben bang dat onderdelen (koppeling, grote tandwiel, draagarmen etc) voor dit specifieke model allang niet meer gemaakt worden. Tenminste, ik zag op hun website https://www.mardave.co.uk/about-us niks brandstofgerelateerd meer staan.

Er wordt blijkbaar nog wel in wedstrijdverband met brandstof gereden, mischien dat je via deze link aan adressen voor onderdelen kan komen: https://www.modelstockcar.nl/
 
Laatst bewerkt:
Back
Top