Die Veco's moet je gewoon op normale vliegtuigbrandstof draaien. Dus gewoon 5~10% Nitro, en 18% olie.
Dat KAN wonderolie zijn, maar ik raad dat niet aan, want de hele boel komt onder de bruine korsten te zitten. Beter OF alleen synthetisch, of een mengsel, Maximaal half om half castor, liever iets van 1/4 castor, 3/4 syntheet of zo.
Het verstandigst is om het ding met een stuk schildertape om de kop met een propeller in te laten lopen op een testbankje, maar gewoon in rustig tempo (10~15 km/u) en zonder kap rondjes rijden gaat ook. Rijdend inlopen, dan uiteraard GEEN tape om de koelkop.
Deze motortjes moet je absoluut niet, herhaal NIET op moderne autobrandstoffen laten rijden, die bevatten te weinig olie.
Deze dingen hebben een koppakking, maar in principe geen shims in de zin van dat het ontwerp bedoeld is om middels shims de compressie te verstellen. Het zou me zelfs verbazen als het ding al Schuerlepoorten heeft, naar mijn beste weten is dat nog gewoon een kamzuiger motor.
Zit op zijn best iets van 0,4 pk in, er gaat gewoon domweg te weinig brandstof door de motor om met de lage oliepercentages van moderne autobrandstoffen toe te kunnen.
Denk donders goed om het lichtfilter: Die specifieke Perry carburateurtjes hebben een hele korte hals, luchtfilters blijven erg slecht zitten. Daar moet je iets op improviseren. Ik deed dat vroeger meestal door het filter van een beugeltje te voorzien, en met wat ijzerdraad strak om het lagerhuis vast te binden op de carb, maar dat was meestal wel wat lastig want dat ging dan in de weg zitten met de aansturing van het gas, en de bereikbaarheid van de sproeiernaald.
Verwacht niet te veel want dit carburateurtje is een vliegtuigcarb, en voor vliegtuigjes prima maar voor auto-gebruik maar heel beperkt afstelbaar. Er is een hoofdsproeier en een stationair afstelling, maar verder helemaal geen midrange afstelling, en de stationairafstelling is ALLEEN actief bij stationair.
Het koppelingetje, tsja, het werkt wel, je kunt "stilstaan met draaiende motor" (min of meer), maar doe dat NIET. Zorg dat altijd de wielen van de grond zijn, OF dat de auto rolt, want de inwendige lagering is gewoon kunststof op staal, min of meer ongesmeerd en het asgat lubbert heel snel uit.
Naar mijn beste weten was de Bart Smit gewoon een Mardave stockcar, en dat merk bestaat nog steeds maar ik ben bang dat onderdelen (koppeling, grote tandwiel, draagarmen etc) voor dit specifieke model allang niet meer gemaakt worden. Tenminste, ik zag op hun website
https://www.mardave.co.uk/about-us niks brandstofgerelateerd meer staan.
Er wordt blijkbaar nog wel in wedstrijdverband met brandstof gereden, mischien dat je via deze link aan adressen voor onderdelen kan komen:
https://www.modelstockcar.nl/