Basis kennis: Electrisch aangedreven model auto's

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Bart_Banaan, 15 dec 2005.

  1. Joram

    Joram

    Lid geworden:
    1 dec 2006
    Berichten:
    1.062
    Locatie:
    Almelo
    Heb je een Futaba zender? daar moet je altijd je gas op reverse hebben staan, anders pakt hij hem niet. Was iig zo bij de CC regelaars...

    Greetz,
    Joram
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2008
  2. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Bij een Futaba zender hoef je bijna nooit je gas op Reverse te hebben staan. Ik heb aardig wat verschillende regelaars gehad en was alleen nodig bij de Castle Creation regelaar.
     
  3. rc martijn

    rc martijn Guest

    wat is gecalibreerd:???::oops:
     
  4. rc martijn

    rc martijn Guest

    ik heb een modelcraft van conrad onbekent merk maar daar heb ik dat al op veranderd.
     
  5. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Lees de handleiding van de regelaar is door.

    Dit kalibreren moet je doen om de regelaar te vertellen wat vooruit, achteruit en niks doen is. Zodat als jij dus vooruit induwt op de zender de auto ook vooruit gaat en andersom. Als je niets doet dat de auto dan ook stil blijft staan.
     
  6. rc martijn

    rc martijn Guest

    maar het probleem is dat hij achteruit harder gaat en naar 8 seconde afslaat ik heb al achteruit omgewisselt naar vooruit maar dan rijd die nog steeds maar 8 seconde zo snel kan ik hem meer dan 8 sec zo snel laten gaan dat ik het limit van 8 sec uitschakel ofzoiets?
     
  7. Joram

    Joram

    Lid geworden:
    1 dec 2006
    Berichten:
    1.062
    Locatie:
    Almelo
    kalibreren.... Zal wonderen doen ga ik vanuit;)

    Greetz,
    Joram
     
  8. rc martijn

    rc martijn Guest

    nee werkt niet kan ik misschien iets doen met een draai knopje met power erbij gescheven?
     
  9. harrydg

    harrydg

    Lid geworden:
    16 feb 2009
    Berichten:
    250
    mijn excuses voor het misschien "dikke nek" overkomen, maar er staan hier toch enkele niet te miskennen fouten in de uitleg... (ps. ik ben niew hier, dus dubbele excuses ;))


    MAAR:
    "De '7,2V' in deze aanduiding betekent dat het accupack 7,2Volt aan stroom levert en de '1.700' refereert aan het vermogen in (milli-)Ampéres (dus de capaciteit) van de accu. Een hogere capaciteit betekent een langere rijtijd. De nieuwste generatie Ni-MH accucellen bereiken een capaciteit van meer dan 4.000mAh"

    dit is een fout... de 1700 mAh refereert NIET naar het vermogen, maar naarde CAPACITEIT van de batterij. namelijk dat hij op 7,2V over 1u tijd 1700 mA kan leveren. daar P=U*I (vermogen is spanning maal stroom) wil dat zeggen dat deze batterij 12,24 (7,2*1,7) Watt kan leveren voor 1u. ofte 24,48W voor een half uur enzovoorts. het is maar terminologie, maar juist is juist, he ;)

    ook bij het laden staat er een fout:
    theoretisch kan een lader misschien 0,5A leveren... maar dat wil niet zeggen dat alle capaciteit opgeslaan wordt, er zit namelijk ook verlies op. Normaal bij het laden wordt dat geschat op een 30%, dus als je 3000mAh batterij hebt, en je lader geeft 0,5A, dan laad je best:
    3000/500 = 6u
    plus dan nog ongeveer 30%, dus een 8u
    na 8u zal je batterij volledig gevuld zijn. belangrijk is zeker : overladen is zeeeer slecht, zeker met een snellader. en trager laden is ook beter dan snelladen voor de levensduur van de batterij

    vwalla, dat was het zo ongeveer...
     
  10. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Wijsneus....
     
  11. Zjeraar

    Zjeraar

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    1.126
    Locatie:
    Gent
    Dit klopt zelfs niet, de capaciteit van een accu is gemeten voor een ontlading gedurende 20 uur. Hoe sneller je een accu leeg trekt, hoe minder capaciteit erin lijkt te zitten. Heeft te maken met de snelheid van de chemische reactie die in de accu plaatsvindt. Je zal dus nooit de volle 4600mAh uit een 4600mAh accu halen, als je hem sneller dan in 20 uur ontlaadt. Een accu in een half uur ontladen levert je minder dan het dubbele vermogen op dan het vermogen bij het ontladen van die accu in 1 uur.

    Juist is juist he :D
     
  12. Tonyv

    Tonyv

    Lid geworden:
    13 mrt 2005
    Berichten:
    404
    Ok, en dat klopt dan ook weer niet. Ten eerste is de 4600 mAh een nominale maat. In de regel is de capaciteit van de akku hoger. Ten tweede, bij NiMH akku's is sprake van een relatief hoge zelfontlading dus als de capaciteit van de akku inderdaad 4600 mAh is dan zal deze in 20 uur ontladen zeker geen 4600 mAh kunnen leveren door deze zelfontlading.

    Maar ja, we kunnen dit ook te ver doorvoeren ;-)

    Ik ben het echter wel met Harry eens dat in een stukje over basiskennis het door elkaar halen van termen als spanning (Volt), stroom (Ampère), capaciteit (Ampère-hour) en vermogen (Watt) niet echt handig is.
     
  13. I Maiestas I

    I Maiestas I

    Lid geworden:
    14 nov 2008
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Westzaan, NH
    Ik heb een vraag, hoe snel is 31 omwindingen per min en 15 toeren?
     
  14. alexmet1

    alexmet1 Guest

    hoi wat voor electrische snelheids regelaar moet ik kopen voor mijn TTO 1 auto want mijn normale was aan het roken
    mijn auto heeft wel een tunings pakket en gaat dus tussen de 50/60 km/h

    grtjes alex
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 aug 2009
  15. Riko

    Riko

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    728
    Locatie:
    stroppendrager, België
    oeps ik heb deze topic nu maar gezien, maar zit dus met batterij en batterij-lader advies nodig, want ik moet daar ook nog achter zoeken voor mijn toekomstige Rustler VXL :smile:

    Wat raad men zoal aan van snelladers die degelijk zijn en die je batterij niet kapot maken?
    Ik wil voorlopig enkel nickel-hydride (NiMH) batterijen gebruiken, hij moet dus niet LiPo's kunnen laden (voor zover dat bestaat)
    Kwestie van geen overbodige kosten te doen aan een lader waarvan ik de helft van zijn functies niet nodig heb.
    Het mag gerust high tech zijn qua afleesmogelijkheden enz.

    Want qua power en snelheid ben ik voorlopig gerust tevreden met de eerste kolom ;)
    [​IMG]

    En qua batterijen heb ik dus een 6-cell NiMH 7.2V batterij nodig als ik op deze chart moet afgaan.
    Maar die mAh waarde kunnen veel verschillen in aanbieding heb ik gezien zoals
    Nosram 7.2V 3600mAh
    Orion 7.2V 4500 mAh maar deze kost dan van eerste keer meer.

    Mijn vraag is eigenlijk, waar moet je naar kijken als je een batterij koopt, die mAh waarde is belangrijk zeker? en hoeveel mag je daarboven zitten boven je minimum, of maakt het eigelnijk niet uit enz...
    Want als ik het hier vluchtig lees heeft die mAh waarde het over capaciteit, en dus als je een te lage mAh waarde heeft, presteert het wagentje te weinig??
    Want hier heeft men minimum 3000 mAh nodig, minder dan dat en de wagen rijdt te traag-zacht of rijdt hij helemaal niet?
     
  16. harrydg

    harrydg

    Lid geworden:
    16 feb 2009
    Berichten:
    250
    een batterij heeft enkele eigenschappen, ik zal even proberen puntje per puntje te gaan:
    eerste basisregel: vermogen = spanning x stroom
    1. Spanning (V): hogere spanning behoeft minder stroom, maar veronderstelt ook dat je electronica niet doorbrandt op die spanning. (bijvb een 9V batterij op een fietslampje... geeft veeeeel meer licht, maar zal dat niet lang doen)
    2. Capaciteit (Ah ofte ampere uur. meestal mAh (milli-...)): iedere batterij heeft een bepaalde capaciteit, de ene al meer dan de andere. Meer capaciteit betekent langer rijden. bezie het als een fles. Met een 1l waterfles kom je langer toe dan met een halve literfles.
    3. Stroom (A) die de batterij kan leveren: wordt meestal uitgedrukt in aantal C. Dit staat voor de "ontlaadcapaciteit". 10C betekent 10X de capaciteit. dus een 5Ah batterij die 10C aankan, kan een stroom van 50A leveren (spanningsval en andere dingen hier even buiten beschouwing gelaten wegens irrelevant).
    vergelijk dit met "het gat in de fles". Hoe groter het gat, hoe sneller je water eruit kan lopen. De meeste "grote" flessen hebben ook een groter gat, dus kan meer debiet geven. Bij batterijen wordt de grootte van dat gat uitgedrukt in functie van de capaciteit van de batterij

    bij de traxxas site staat ook : minstens 3000mAh, omdat de ontlaadcapaciteit van NiMH batterijen beperkt is, en je capaciteit mee de performantie van je auto bepaalt.

    Ook voor het opladen: 1C wil altijd zeggen 1u laden (meestal een 15 min meer omdat je niet "volgas" begint en naar het einde toe ook niet 100% gaat. (als je je fles vult ga je op het einde ook trager gieten om niet over te lopen)

    ik hoop dat dit een beetje helpt... anders: vraag gerust!
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2009
  17. Riko

    Riko

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    728
    Locatie:
    stroppendrager, België
    thx! en goed uitgelegd :)

    maar ik zie dus soms ook 30C staan, wil dit dan zeggen dat opladen 30u duurt?
    of komt hier het begrip "snellader" opduiken...

     
  18. harrydg

    harrydg

    Lid geworden:
    16 feb 2009
    Berichten:
    250
    okee, blijkbaar een klein onduidelijkheidje nog:

    de 30C die erop staat, gaat over ONTLADEN, dus hij kan bij een 5Ah batterij dus 30 x 5 = 150A leveren

    de maximale laadspanning is meestal 1C, bij sommige 2C en bij bepaalde batterijen zelfs tto 4C (hyperion heeft er zo).
    komt er dus op neer dat, aan 1C laden iets meer dan 1u duurt (begin en einde zijn altijd iets trager). 2C iets meer dan een half uur en 4C een 15 a 20-tal minuutjes.
    hoe kom ik daarbij?: neem een 5Ah batterij
    1C laden is 5A, als je 1 uur lang 5A in je batterij duwt, krijg je 5Ampere uur in je batterij, wat je capaciteit is. (er gaat een deel verloren aan warmte enzo, vandaar dat de praktijk altijd ietsje langer is dan een uur)
    2C laden is daar dus 10A, dus een half uurtje aan 10A levert een totaal ook weer 5A
    4C is dus 20A...
    ik denk dat de redenering duidelijk is...
    ontladen is dus hetzelfde, maar kan sneller (en dus kan je een batterij sneller leegtrekken dan volduwen ;) )
    laders van 20A zijn trouwens ook niet zo eenvoudig te vinden (zeker niet zonder veeeeeeeel geld uit te geven)

    in principe is het altijd best om "gewoon" te laden, zijnde 0,1C. wat dus overeenkomt met in theorie 10u, in praktijk een 13u. Hoewel ik hier nu waarschijnlijk reactie op ga krijgen van "dat is niet waar", ga ik het toch zeggen: alles meer dan 0,1C is in principe "snelladen". Maar je begrijpt het al... dat is met een korreltje zout te nemen wat "snel" is ;)

    als je ze continu aan 30C ontlaad, zal je dus ook maar 60min/30 => 2 min kunnen gebruiken (natuurlijk... in theorie, praktijk wijkt altijd een beetje af omwille van het nooit 100% correct zijn van randparameters)
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2009
  19. Hackroader

    Hackroader

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    1.336
    Locatie:
    Arnhem
    dat probleem heb ik ook met m'n oude auto (tamiya mad fighter)
    weet ik ookw eer is wat ik er nieuw op kan zetten ;) edit : ik ben derachter gekomen dat mijn aansluiting kapot is (accu-regelaar en dan de aansluting van de regelaar)
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2009
  20. Hallo modelbouwers,

    ik heb een vraag over mijn auto, ik heb een Kyosho TF-5 en ik zat er over te denken om een Lipo accu te gebruiken hierin. Nu is mijn vraag of dat kan en of het veel verschil is met een 7.2 Nimh accu.
    Dit is de auto die ik heb: KYOSHO - BK#1:10 EP 4WD TF-5 Mazda 6 Readyset#
    Alvast bedankt en ik hoor het graag!!

    Wouter
     

Deel Deze Pagina