Basis kennis: Electrisch aangedreven model auto's

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Bart_Banaan, 15 dec 2005.

1. mercedeslol1

mercedeslol1 Guest

ik zou dat niet doen, je rijd dan zo'n beetje je hele auto naar zijn grootje

2. Joram

Joram

Lid geworden:
    1 dec 2006
    Waar slaat dan nou weer op??

Als je regelaar het aankan kan het. Maar let wel o het max. voltage... En of hij een Lipo-cutoff heeft.

Als ie dat niet heeft moet je er een lipo cut off tussen doen;)

3. carborush

carborush

Lid geworden:
    19 mei 2009
    als ik het dus goed begrijp en even "versimpel" is deze stelling juist ?

lipo 5300 mah 28C minder snel rijden maar langere rij tijd dan 40C
    lipo 5300 mah 40C sneller rijden maar ook sneller leeg dan 28C

kwestie van te weten wat ik straks koop ... :confused: want die 40C kost blijkbaar snel een pak meer...
    hoe kan je de theoretische "rijtijd" gaan berekenen voor beide gevallen ?
    (kwestie van te weten hoe veel de rijtijd inkort bij gelijke belasting.

4. Carno

Carno

Lid geworden:
    10 aug 2009
    Nee. Theoretisch gezien zou je dezelfde rijtijd moeten hebben. Alleen kun je de 40C zwaarder belasten. 5300mAh * 40 = 212A
    5300 * 28 = 148,4A

Hoe zwaarder je een accu belast des te eerder gaat deze leeg. De vraag is dus hoe zwaar je een accu belast.

5. carborush

carborush

Lid geworden:
    19 mei 2009
    stel dat het met (theoretisch) identieke belasting zou zijn... klopt de stelling dan ?

of anders gezegd als je de 40C zwaarder belast dan mogelijk met een 28C is hij dan sneller leeg ?

en is zwaarder belasten = sneller rijden ?

Laatst bewerkt: 18 jan 2010
  6. harrydg

harrydg

Lid geworden:
    16 feb 2009
    als de belasting identiek is, is enkel de capaciteit belangrijk.
    maar natuurlijk is dat een beetje zoals met een echte auto... als je meer pk's hebt in een auto, ga je automatisch ook wat meer gebruiken (niet noodzakelijk veel, maar wel iets... ;))

7. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Zwaarder belasten hoeft ook niet altijd meer snelheid te betekenen.

8. carborush

carborush

Lid geworden:
    19 mei 2009
    bedankt voor de antwoorden, ik zie dat het misschien niet altijd eenduidig te beantwoorden valt.
    maar ik stel er mij opnieuw een aantal vragen bij waar ik graag zeker van zou zijn dat het juist is :

maar je kan dus wel degelijk sneller gaan met een 40C tov. een 28C correct ?
    en in dat geval is de batterij dan ook sneller leeg ? correct?

9. harrydg

harrydg

Lid geworden:
    16 feb 2009
    enkel als je batterij de bottleneck is...

10. carborush

carborush

Lid geworden:
    19 mei 2009
    ok merci
    maar daar ging ik voor de redenering even vanuit... puur theoretisch en zonder andere parameters klopt het dus. dat wou ik weten.:D

het heeft dus wel degelijk zin om extra euries uit te geven aan de 40C ?
    wat geeft dit in de praktijk ? merkbaar verschil ? is de batterij dan ook meestal de bottleneck of niet ?
    wat denken de meeste mensen met meer praktijk ervaring hiervan ?

11. Pasqual

Pasqual Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mei 2003
    Als je maar 25A uit een 5300mAh accu vraagt maakt het niet zoveel uit of je een 28C (148,4A) of 40C(212A) accu koopt. Veel verschil zal je niet merken. Dan heeft het geen zin om meer uit te geven voor een 40C accu.

Maar ga je nu 125A uit die accu trekken wordt het verschil al merkbaarder/groter en ga je richting het randje van zijn kunnen bij de 28C accu.

Dus ja, het is helemaal de vraag wat je moet gaan voeden. Een zuinig motortje die niet veel gebruikt of een dikke Modified motor die veel stroom vraagt.

12. carborush

carborush

Lid geworden:
    19 mei 2009
    mnn. bedankt... das een zeer duidelijke uitleg
    alleen is het als beginner wel moeilijk om in te schatten wat ik juist nodig zal hebben.

is er een manier om ruwweg te berekenen of in te inschatten hoeveel A je zal gaan verbruiken ?
    zit in mijn geval met een (12T brushless motor en een 1/10 touring chassis)

13. superboe

superboe

Lid geworden:
    26 mrt 2009
    dan zal de 28c wel genoeg zijn hoor

14. harrydg

harrydg

Lid geworden:
    16 feb 2009
    een voorbeeldje:
    Product Details
    dit is een Vector X-12 10.5 turn Stock Spec motor, in de specs staat Power: 306W
    efficientie weet ik niet of dat output power is of niet, stel van niet, dan moet je 8% bijtellen, dus grof gerekend trekt ie 350W. Als je op 2s (7,4V) werkt, en we rekenen dat je met spanningsval op 7V uitkomt (telt makkelijker), dan is dat:
    P=U*I
    dus I = P/U => 350/7=50A
    dus met een 28C kom je zeker toe

zou je nu praten over deze motor:
    Product Details
    dus een LRP Vector X-12 3.0 turn brushless motor van bijna 800W met een efficientie van 88%, dus tel er 12% bij, dan kom je op (grof geteld) 950W uit
    dan heb je een stroom van: 950/7 => 135A nodig
    en dan kom je er niet helemaal/net niet/op de limiet van je 28C batterij en zou ik voor een 40C gaan

vwalla, ik hoop dat ik hiermee je wat geholpen heb!

en naar goede gewoonte kan je met meer vermogen, meer snelheid halen of sneller optrekken of sneller crashen of ... ;)

15. carborush

carborush

Lid geworden:
    19 mei 2009
    wreed bedankt harrydg ! zo'n duidelijke berekening is net wat ik zocht
    :thumbsup:

blijkt dus idd. verre van nodig om voor die 40 C te gaan in mijn geval
    en met 3.0 turns gaan rijden lijkt mij toch niet direct aan de orde :D
    voornaamste is vooral dat ik nu weet dat de 28C batterij niet de bottleneck zal zijn...

16. Hallo,
    Ik loop toevallig tegen deze discussie aan en vindt ze bijzonder interessant.
    Het is me duidelijk, maar eigenlijk één ding ook weer niet.
    Het betreft de twee berekeningen.
    Ik begrijp de uitkomst 50A en 135A. Kun je me uitleggen hoe je dan bepaalt of 28C of 40C voldoende is? Wat is de berekening om dat te bepalen?

17. superboe

superboe

Lid geworden:
    26 mrt 2009
    voor de A van je accu moet je de amperes van de accu vermenigvuldigen met het aantal C
    5.3 X 28 = 148.4A
    5.3 X 40 = 212A
    bij een motor van 50A zit je met beide goed omdat de accu veel meer kan leveren maar bij de motor van 135A zit je (bijna) aan de max van de accu met 28C, maar de motor heeft ook pieken waarin hij meer vraagt dan heb je te weinig aan 148.4A en kun je dus bijvoorbeeld minder snel optrekken

18. Byte

Byte

Lid geworden:
    20 dec 2007
    Zo'n accu heeft tegenwoordig ook al bursts ratings...

19. Pasqual

Pasqual Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mei 2003
    Je gaat zelf uit van opgenomen vermogen(Input power) in je berekening. Als je daar vanuit gaat heb je de 100% aan opgenomen vermogen al welke 306Watt is. Om dan de uiteindelijke stroom te berekenen hoef je niet anders te doen als van die 306Watt de stroom te berekenen met P=UxI, dan is omgerekend dus ~44A. Van die 100% opgenomen vermogen wordt 92% omgezet in vermogen voor de beweging(~282Watt) en de resterende 8%(~24Watt) gaat op aan verliezen zoals warmte en dergelijke.

Je moet dus voor het berekenen van de stroom niet die 8% erbij optellen maar dus gewoon met het getal rekenen wat ze opgeven. Die 8% heb je alleen nodig als je het uitgangsvermogen wilt berekenen zonder de verliezen.

Als je niet weet welk vermogen ze opgeven en je van het uitgangsvermogen uit gaat, kan je er ook niet zomaar 8% bij optellen. Doe je dat wel kom je te laag uit.

Probeer met 281,52Watt uitgangsvermogen, de 306Watt ingangsvermogen te berekenen bij 92% efficiëntie. Dan zie je dat je met 8% erbij optellen op een lagere waarde uitkomt als dat je met 306Watt terug gaat rekenen en er 8% afhaalt. Met 281,52Watt en daar 8% bij op te tellen kom je op 304Watt uit dat is 2Watt te weinig. De efficiëntie is altijd in combinatie met het totale opgenomen vermogen.

Als je het goed berekend komt je uit op ~44A voor de 10,5T en op ~114A voor de 3,0T motor, dan ga ik er wel vanuit dat LRP het opgenomen vermogen opgeeft. Want dat is niet duidelijk terug te vinden bij LRP, maar is wel het meest logische.

20. Prima info.
    Toch nog ff wat anders.
    Hoe zit het eigenlijk met de connectors? Ik hoor dat het van belang is hoeveel die "door kunnen laten" en dat er verschillende soorten zijn.
    Ik zie LiPo's met kabeltjes en een stekker en LiPo's met alleen maar "de gaatjes".
    Verder lees ik her en der over banana connector, dean connector en EC5 connector. Wat is wat en wat is het beste?

Deel Deze Pagina