Batterij aangedreven modeltrein radiografisch bestuurd.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door scratchbuilt, 7 mei 2013.

1. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Geen idee of het bij andere zender/ontvanger combinaties ook zo is, maar bij mijn MPX smart SX kan ik zonder problemen 2 ontvangers met de zender binden. Of meerdere ook gaan weet ik niet want ik heb maar twee ontvangers. Dit type zender is niet geschikt om de knuppels te vervangen door losse potmeters. Aan mijn MPX Profi 3010 (40 Mhz) hangen twee ontvangers (zonder kristal). Gr. Klaas.

2. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Voor zover ik het 2,4 GHz systeem ken kan je meerdere ontvangers aan een zender binden mits.....

Punt 1.
    Er zijn zenders die het ontvanger ID in het modelgeheugen van de zender opslaan. Op die manier kan je niet een verkeerd model uit je geheugen kiezen en daarmee gaan varen, vliegen of rijden.
    Het zal duidelijk zijn dat alleen het ID nummer van de laatst gebonden ontvanger in het op dat moment gekozen model geheugen zal zijn opgeslagen.

Punt 2.
    De zender/ontvanger mag ook geen gebruik maken van telemetrie. Als je telemetrie gebruikt zal ook het ontvanger ID in de zender worden opgeslagen omdat die alleen de telemetrie van "zijn" ontvanger zal moeten gebruiken.

Er zijn wel mogelijkheden om twee ontvangers te binden aan één modelgeheugen maar dat moeten dan min of meer speciale ontvangers zijn. Zo kan je twee acht kanaals ontvangers aan een 16 kanaals zender koppelen. Die ontvangers hebben een speciale bind procedure. De ene ontvanger zal dan de kanalen 1 t/m 8 uit sturen. De tweede ontvanger de kanalen 9 t/m 16.

Met de oude apparatuur (27MHz, 30MHz, 35MHz en de 40MHz) is het geen enkel probleem om meerdere ontvangers met één zender te besturen.

3. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Sorry er was hier ierts mis gegaan.

4. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Dat hebben velen van ons wel eens per ongeluk ervaren...

5. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Inderdaad maar al te waar. ;)

6. BR24

BR24

Lid geworden:
    3 dec 2024
    Dit is voor mij als modeltreinenman veel te complex. Ik kan geen dingen aan elkaar knopen omdat ik niet weet wat bij elkaar hoort.

7. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Helaas kunnen we het niet simpeler voor je maken. Dat is modelbouw, je moet heel veel zelf uitzoeken en dingen die je nog niet kent eerst leren. Voor mij was dat destijds één van de dingen die mij erg aantrokken. Op die manier heb ik me een aantal vaardigheden aangeleerd. Uiteindelijk heb ik er zelfs mijn beroep aan te danken gehad.
    Helaas lijkt dat voor veel mensen tegenwoordig te veel gevraagd. Modellen worden kant en klaar gekocht en die mensen verwachten dan dat ze er direct mee kunnen vliegen varen of rijden.
    Een race autootje lijkt makkelijk te besturen maar als je zo'n model voor het eerst "in handen" krijgt blijkt het helemaal niet zo simpel te zijn. Voor je het weet "spuit" het model weg en klap je tegen een object met de nodige schade aan het model tot gevolg.
    Hetzelfde geldt voor speedboten. Ik heb er diverse van met hoge snelheid in het riet zien verdwijnen of tegen de wal zien klappen.
    Het ergste is het met de modelvliegtuigen. Als een totaal onervaren iemand denkt dat hij/zij met een kant en klaar vliegtuigje gekocht via het internet, zo weg kan vliegen komt hij/zij zeer bedrogen uit. Met bijna 100% zekerheid zal dat model heel snel in brokken op de grond liggen.

Ik ben nu gepensioneerd en zou sommige dingen nog graag willen doen. Helaas leer ik niet zo makkelijk meer als in mijn jeugd. Iets totaal nieuws leren is niet zo simpel meer voor mij maar wat ik ooit geleerd heb zal ik nooit vergeten. Maar op diverse gebieden is de techniek nu zo veel verder dat ik het niet helemaal meer kan bijhouden.
    Helaas zijn er in de loop van de jaren ook enkele kleine lichamelijke probleempjes bij gekomen. Een model bouwen is lastiger dan voorheen en duurt daarom langer dan "toen". Dat houdt me niet tegen en ik blijf bouwen. Alleen doe ik er nu twee keer zo lang over om een model te bouwen. Op dit moment ben ik met een klein Depron model bezig.
    Toen ik met de modelbouw begon kon ik nooit vermoeden dat ik een radio bestuurbaar vliegtuigje zou bouwen dat vlieg klaar maar ongeveer 150 gram weegt. En dat is nog zwaar want ik heb modellen gezien die maar 10 gram wegen.

Geef dus niet op, probeer bij te leren als je iets echt wilt doen ook als zal dat misschien niet makkelijk is. Kan je dat niet, of wil je dat niet, dan moet je dat idee uit je hoofd zetten en iets anders gaan doen.
    Succes.

8. BR24

BR24

Lid geworden:
    3 dec 2024
    hallo Ernst. Ik geef het ook niet op. Waarschijnlijk moet ik mijn oorspronkelijke vraag opdelen in partjes en zo verder gaan.
    Van de andere kant; je hoeft ook niet te weten hoe een automotor werkt als je wilt auto rijden.
    Ik heb in Engeland ooit RC modeltreinen gezien waarbij zender en ontvanger geleverd werden door https://www.deltang.co.uk/
    maar ik vind dat spul duur als ik het vergelijk met een RC-auto.
    In Europa kom ik het nergens tegen dus was ik zelf op zoek naar een RC-auto die in snelheid regelbaar is
    om daar al het spul uit te halen en te kijken hoe dat werkt in een modeltrein.

9. F2B

F2B

Lid geworden:
    19 jul 2006
    Of zelf wat prutsen met Arduino, er zijn inmiddels heel wat ESP32 boardjes beschikbaar waarmee je zelf een zender en ontvanger kunt maken, geen idee of een treinbaan veel storing oplevert.

In deze foto zijn de zender DEVKIT VII met Frsky stick en ontvanger Seeed Studio XIAO C3 met Pololu Baby-O voor de motorsturing te zien, driewieler met twee aangedreven wielen en een zwenkwiel.

Het bereik buiten is goed, ik haal met gemak meer dan 50 meter.
    Prototype.jpg

10. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Klopt helemaal, maar als je een speciale auto wilt gaan bouwen is dat wel erg handig. ;)

Dat is helemaal geen gek idee. Er is best het nodige heel kleine spul te koop.
    Kijk bijvoorbeeld maar eens HIER. Goed mogelijk dat dit bruikbaar is voor jouw. Voor die prijs kan je het wel proberen.

11. max z

max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Dat lijkt mij nou niet zo'n goed voorbeeld, aan de zender te zien is het meer een "bang-bang" type, en je hebt juist een fijn regelbare snelheid nodig....

Hoe klein moet het allemaal zijn, heb je H0 of 0 op het oog?

12. BR24

BR24

Lid geworden:
    3 dec 2024
    Ik heb h0 op het oog maar ik hoef niet alles in een locomotief te bouwen. Het kan ook in een paar wagons gebouwd worden
    van waaruit dan stroomkabeltjes naar de loc lopen. probleem wat ik bij RC-auto's vaak tegen kom is dat die niet traploos regelbaar zijn maar het gaat bijv in 3 stappen. Bij voorkeur wil ik alles laten werken op 3 LiPo of LiFePO cellen i.v.m. de spanning. De meeste standaard modeltrein-motoren doen pas iets bij ca 7 VDC

13. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Ik heb nog eens even rondgesnuffeld op het internet, maar kan weinig tot niets vinden wat toegespitst is op het besturen van een trein. Een kleine ontvanger zal het probleem niet zijn, en daar kun je dan een klein vooruit/achteruit regelaartje op aansluiten.
    Het probleem zit meer in de zenders. Verreweg de meeste zenders zijn bedoeld voor radiobestuurde vliegtuigen, en hebben daarvoor knuppels die terugveren naar een gedefinieerde middenstand, met uitzondering van de gasknuppel. Die middenstand is ook belangrijk voor een trein, want je wilt toch dat je trein stil kan staan zonder dat je die stand voorzichtig op moet zoeken. Misschien is het mogelijk om het veersysteem eruit te halen, maar dan ben je ook die middenstand kwijt. Bij de voor radiobestuurde auto's bedoelde zenders is het eigenlijk niet anders, de trekker (gas) en het stuurwiel veren ook naar een middenstand terug.
    Daarbij hebben veel zenders ( niet allemaal) geen mogelijkheid om meerdere ontvangers aan dezelfde zender te binden, tenminste niet als je niet elke keer naar een ander modelgeheugen wilt omschakelen.
    De enige optie lijkt mij als je per trein zelf iets met een processor (Arduino?) in elkaar knutselt, met een in de handel zijnde 2,4 GHz eindtrap. Maar dat vereist natuurlijk wel enige kennis van die materie.

14. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Als je uit zou gaan van een 35 of 27 mhz systeem of zo, dan zou je volgens mij met een 4 kanaals set in principe al 4 verschillende treinen (ontvangers) kunnen aansturen, voor elke trein een ander kanaal toch? Er hoeft toch alleen maar gas gestuurd te worden? En zo'n zender kost bijna niks.
    Maar inderdaad zou je op de zender andere (draai)potmeters moeten maken, moet mogelijk zijn voor iemand met drie electronica hersencellen (en niet één zoals ik).

15. F2B

F2B

Lid geworden:
    19 jul 2006
    Met software kun je alles maken wat je wilt, in de meer geavanceerde computerzenders kun je instellen wat het "dode" bereik is rond de middenstand, bijvoorbeeld tot 10 graden plus of min is nul en pas daar boven met exponentieel gas geven, dan hoef je niet naar de nulstand te zoeken. Dit kun je ook zelf maken met een simpele zender en vertaling in de Arduino aan de ontvangerkant.

Als je het ontvanger signaal, kanaal output of cppm inleest met een Arduino die dat naar je motortje doorgeeft kun je voor en achteruit rijden.

Ik gebruik sinds 2006 dit boardje https://www.pololu.com/product/1220/specs , programmeerbaar met Arduino, maximale belasting op de outputs van 13,5Volt en 1Ampere,is dat genoeg voor een treintje?

Dan blijft alleen de keuze over voor de zender en ontvanger, iets commercieels of zelf maken.

16. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Ik heb dit eens getest met mijn Flysky i6 zender, samen met twee kleine ontvangers van DIT type. Daarbij bleek dat het met deze combinatie perfect mogelijk is om deze twee ontvangers met dezelfde zender te binden en tegelijkertijd te bedienen. Zelfs het gebruiken van een verkeerd modelgeheugen heeft geen effect, wat met een officiële ontvanger wel het geval is.

Nu is het aardige dat er van Flysky DEZE losse zendmodule met ppm ingang op de markt is.
    Arduinootje erbij, geprogrammeerd om 4 treinen op 4 verschillende kanalen te besturen, en hoppa :)

P.S. Na een privé conversatie met @BR24 bleek dat het bij hem ging om incidenteel gebruik van één speciale trein, in dat geval is het natuurlijk simpeler om een zender/ontvanger combinatie van een willekeurig merk te gebruiken...

Laatst bewerkt: 20 dec 2024

Deel Deze Pagina