Beginnende kapitein zoekt scheepje om ervaring op te doen

Indoorvlieger

Forum veteraan
Afgelopen vaardag in Amersfoort was onze dochter van 5 mee, en nu wil ze nog liever een bootje dan eerst. Het lijkt dat ze serieus interesse heeft, treintjes en andere zogenaamde "jongensdingen" vind ze ook al tijden erg leuk, maar toch aarzel ik om gelijk een bouwdoos en een losse zender te kopen, etc. Dus een leuk, liefst RTR bootje, zou ideaal zijn als eerste kennismaking, zodat ze kan kijken of ze het ook leuk blijft vinden. En is de interesse toch van korte duur, wat ik natuurlijk niet hoop, dan is er geen grote smak geld over de balk gegooid.

Vereisten:

- Niet te snel
- Moet tegen een stootje kunnen
- Liefst proportionele besturing
- Maximaal 100 euro inclusief zender en accu, lader heb ik wel.
- Niet te groot, 50 cm, liefst minder

Heeft er iemand een tip, laat het dan even weten. Soort boot maakt haar niet uit.

rtr, Dickie werkboot? Oa. Pompebled heeft daar een draadje over.
Ook wel seaport tug of seaport workboat.

(volgens mij zag ik er ook eentje op de foto's van amersfoort)
Hebbes:
DSC0027-L.jpg

DSC0049-L.jpg

Laatst bewerkt:

Dat geef ik aan de kapper als fooi :banana: :banana: :banana:
mvg
Frederik :D

Dat geef ik aan de kapper als fooi :banana: :banana: :banana:
mvg
Frederik :D

Daar kan ik een jaar voor naar de kapper... (en ja, ik heb nog haar...)

Als je zo goed in de slappe was zit, dan heb je vast wel een compleet passend bootje over voor te geef... ;)

Maar als dat blijkbaar wel erg lastig is qua budget, een accu kan ik waarschijnlijk nog wel ergens vandaan trekken, een paar penlites in een houdertje of zo. Maar zijn er van die Nikko-achtige bootjes niet hier en daar een paar die wel redelijk zijn, en waar je standaard al redelijk mee uit de voeten kan? Ik kan me bijna niet voorstellen van niet, voor 100 euro heb je ook al een 4 kanaals RTR helicopter met accu's, lader, 2.4 GHz zender etc, en dat is nog niet eens het goedkoopste. Ik dacht altijd dat heli's en vliegtuigen duurder waren dan varen...

Laatst bewerkt:
Dat zal lastig worden. De Dickie sleepboot is denk ik wel voor ± 70,- te krijgen. Echter de electronica kan gelijk in de prullenbak. Komt een zender, servo, regelaar en evt een pomp bij, plus de onbetaalbare handigheid van papa. Totaal net onder de 200 met een beetje spul. Ook is een 2.4 zender aan te bevelen, rondlopen met een lange antenne vraagt om problemen.

De Dickie van mijn zoon (foto hierboven) is uit de doos ooit voorzien van een simpele ontvanger en dito zender.
Inmiddels een nieuw verfje, 2.4 ghz zender, brushless motor, ESC en een pomp met servo. Dat setje was al over de 100,- laat staan de verf en aanschaf van het bootje.

Elk speelgoed bootje vraagt om z'n make-over om leuk verder te kunnen. De investering voor de zender e.d. dat verdient zich wel terug, altijd handig. Bovendien kun je elk onderdeel op prijs en kwaliteit beoordelen. Een budget van 100 is te krap, of je hebt troep.

Via marktplaats of hier een simpele 2.4 zender zoeken. Een ESC lukt ook wel en een servo kost de wereld niet.
zo kan je wellicht het budget een beetje terug schroeven. Daarbij vind je misschien wel een beginners bootje compleet voor een leuk bedrag.

Zo denkend, mijn dochter wil ook een boot echter één restrictie...............ROZE! Misschien een duo bouwproject??

Laatst bewerkt:
Puffin, duidelijke uitleg. Een sprietantenne is inderdaad wel een risico in de handen van zo'n kleine meid. Zo'n Dickie biedt inderdaad leuke mogelijkheden, en als ESC zou ik die uit de Paul Denker kunnen gebruiken, aangezien die toch vervangen gaat worden door een andere, die meer vermogen aan kan. Servo gaat ook nog wel lukken, maar zender en ontvanger wordt lastiger. Is die Dickie standaard al voorzien van een enkele as en roer? Zijn er meer RTR boten die niet sturen met 2 motoren?

Probleem is dat ik niet kan inschatten hoe graag ze een boot wil. Ik zit er niet op te wachten om zo'n Dickie flink te verbouwen, en dan een maand later op het "te koop" gedeelte te moeten zetten, omdat "mevrouw" het ineens niet meer leuk vindt. Daarom wilde ik het eerst met wat kleins en niet te duurs proberen, iets wat tegelijk een goede basis is om te upgraden met beter spul, als het meer dan een bevlieging blijkt.

Roze zal ze trouwens echt te gek vinden, misschien kunnen we bulk-korting krijgen op de verf? :-D

Laatst bewerkt:
Tja dat is een gevalletje risico Pa. Ondanks de kleur, als je zorgt dat je zelf de boot ook leuk vind.... ! Die Dolly is ook niet duur en makkelijk te verbouwen. Een zender die je later zelf kan gebruiken is altijd een goede optie. Voor ± 89 heb je de Spektrum DX5 kun je ook nog wat schakelfunctie e.d. inbouwen.

Ik zit ook met 't probleem dat alle R2R veelal snelle boten zijn en geen Barbie-look hebben. een Dolly ombouwen lijkt me de goedkoopste optie. Of volledig zelfbouw vanaf tekening met wat balsa, misschien samen bouwen? Jij lijmen zij schilderen.............oid?!?!?!?

Tja dat is een gevalletje risico Pa. Ondanks de kleur, als je zorgt dat je zelf de boot ook leuk vind.... ! Die Dolly is ook niet duur en makkelijk te verbouwen. Een zender die je later zelf kan gebruiken is altijd een goede optie. Voor ± 89 heb je de Spektrum DX5 kun je ook nog wat schakelfunctie e.d. inbouwen.

Ik zit ook met 't probleem dat alle R2R veelal snelle boten zijn en geen Barbie-look hebben. een Dolly ombouwen lijkt me de goedkoopste optie. Of volledig zelfbouw vanaf tekening met wat balsa, misschien samen bouwen? Jij lijmen zij schilderen.............oid?!?!?!?

Een boot erbij is altijd leuk, maar mijn wederhelft trapt daar niet in, vrees ik. Ik heb al een paar boten, en dan is het al snel "je kan maar met 1 tegelijk varen, dus waarom moet je er dan nog eentje bij hebben?" ;)

Een goedkoop zendertje met ontvanger gaat dan waarschijnlijk wel lukken voor rond de 50 euro. Dan blijft er nog 50 euro over voor het bootje. Als de basis maar goed is, dus een goede romp, redelijk schroefas en motor.

Barbie-look is trouwens redelijk makkelijk te regelen. Een paar roze strepen, of wat stickers op de romp of de opbouw, en dan kom je een heel eind, denk ik.

Ai opvoeding van wederhelft stokt hier, het gaat niet om de boten, maar om het maken ervan, als je 't samen met dochter doet, kun je 't onder de noemer opvoeding gooien.
Een vader en dochter projectje zeg maar... Dan maak je weliswaar schoorvoetend een kans. Her en der staan wel wat tips om bouwprojecten langs de SWMBO te krijgen.

Ja, je moet tegenwoordig oppassen met die programma's met John Williams, voor je het weet staat hij voor de deur als je een bootje erbij hebt genomen...

Die sleper is inderdaad niet verkeerd, maar wel wat aan de forse kant. Deze, van dezelfde fabrikant, zou ook een optie kunnen zijn:

50395515-dickie-rc-harbour-rescue.jpg

Is ietsje kleiner dan de sleper, dus handzamer, maar heeft wel nog steeds een enkele schroef, met roer, dus makkelijker om te bouwen naar een echte besturing dan die twin motor bootjes. En hij heeft net als de sleper ook een bluskanon, wat heel belangrijk was, want tijdens de afgelopen vaardag in Amersfoort was het steeds "papa, mag ik het bluskanon weer aanzetten? Alsjeblieft?" :puppydogeyes:

Ik denk dat een bluskanon belangrijker voor haar is dan roze, dus daar gaat je inkoopvoordeel. ;)

Als ik dit bootje niet te duur kan vinden, gaat die het waarschijnlijk worden. Is de interesse dan niet blijvend, dan is er weinig geld aan uitgegeven. En vind ze het machtig mooi, dan komt er een betere RC uitrusting in, en zal ik daar wel een draadje over openen, als daar belangstelling voor is.

Maar nog niets is zeker, heeft iemand een andere suggestie, ook nog steeds welkom.

Maar nog niets is zeker, heeft iemand een andere suggestie, ook nog steeds welkom.
Niet direct een suggestie, maar een link naar wat ik en anderen met de Dickie sleper hebben gedaan:
Seaport Tugs

Qua vaargedrag is deze sleper eenmaal 'aangepast' niet te stuiten, ook niet in de handen van jonge schippers....

De kleinere boot in je laatste post heb ik, door het kleinere formaat, m'n twijfels bij, helemaal als je binnen je budget wilt blijven.

Is samen eentje van tekening bouwen geen optie?
Dan kun je besteden wat je wilt, en toch binnen het budget blijven.

full

full

Meer foto's in mijn album.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had je foto's inmiddels al gevonden, ook op een engelstalig forum, maar toch bedankt voor je aanvulling. Op zich ben ik wel redelijk gewend met kleine scheepjes te werken, gisteren nog een reparatie aan het roer van een Moewe uitgevoerd. En een voordeel van een wat kleinere boot is dat hij makkelijker mee kan op vakantie. Waarom zou een kleinere boot duurder uit kunnen vallen trouwens? De regelaar heb ik al, past er geen standaard servo in, dan zal zo'n blauwe 9g micro servo van een tientje of minder ook voldoen. En de zender/ontvanger combi zal voor beide boten even duur zijn.

Samen vanaf tekening bouwen zou ik leuk vinden, maar dan moet papa het eerst leren, mijn enige ervaring met houtbouw zijn 2 rompjes van 30 cm lang, waarvan eentje niet echt de schoonheidsprijs verdiend, en de andere nooit is afgemaakt. :rolleyes:

Bovendien is ze nog maar 5, en een beetje knutselen met lijm en papier kan ze wel, maar als we een boot gaan bouwen zal het er uiteindelijk wel op neer komen dat papa bouwt, en zij kijkt, of naar mij, of naar de TV... ;)

Misschien in de toekomst, als ze wat ouder is.

Een AM 40 Mhz zender, gebaseerd op de Futuba T2ER zender (althans het design lijkt 1 op 1 hetzelfde), zou dat iets zijn? Ik kan er goedkoop eentje overnemen, en het bereik zou zeker ruim 100 meter zijn volgens de verkoper.

Op 100m zie je heel je kleine bootje al niet meer :)

(Ik hoop voor je dat de ontvanger en kristallen er ook bij zitten, anders kun je beter gelijk een nieuwe set kopen)

Bedankt voor de tip. Ik had hem gisteren al gezien, en die gaat het inderdaad worden, als ik het bootje hier kan krijgen.

Het "prinsses" bootje is inmiddels binnen. Een verbouwde Paula III, waar hier en daar nog wel iets aan te doen was. Hennegatskoker was alleen maar in de bodem van de romp verlijmd, en niet aan de extra steun die hoger in de romp zat. Dan kun je er op wachten dat hij een keer uit de rompbodem breekt. Die steun zat trouwens zelf ook maar deels vast aan de romp, net als de motorsteun. Dus hier en daar wat opgeschuurd en ontvet, en met Stabilit Express goed vastgelijmd.

De losse ontvangeraccu bleek geheel overbodig, want de snelheidsregelaar had ook BEC. De batterijen in de accu-houder waren inmiddels ook helemaal leeg, een paar zelfs omgepoold, al de tijd dat de boot uit stond, was de ontvangeraccu ook ingeplugd geweest in de ontvanger, en helemaal leeg getrokken.

De kabel tussen motor en ESC was zo lang dat hij ook als buitenboordmotor had kunnen dienen, dus die maar wat ingekort. Na het opnieuw monteren van het roer (ditmaal wel met vet in de koker), was het tijd voor de maiden. Bootje voer best leuk, maar hing wat scheef. Na wat schuiven met de accu, kwam hij vrijwel recht te liggen. En toen gebeurde het, op volle snelheid kwam de boot nu in plané! Echt apart, had ik niet verwacht van zo'n toch wat grote bak, met een loodaccu erin. Mooi wat schuin door de bochten, als op rails. Dat gaat alleen wat worden als de kleine er mee gaat varen, want dit is wel vrij rap. Motor was na afloop wat warm, maar gezien dat het direct drive is, en ik veel volgas heb gevaren, als er tenminste geen bladen in de schroef zaten, viel me dat wel mee.

Volgende stap wordt het vastzetten van het luik boven het roer, recht zetten van mast (die volgens de vorige eigenaar niet scheef zat, maar toch echt scheef zit vastgelijmd) en het aansluiten van de verlichting. Daarbij moeten de bakboord en stuurboord lichten nog wel een graadje of 45 worden gedraaid, ze schijnen nu recht naar voren, en zijn dus van de zijkant vrijwel niet te zien...

Back