Beginnersvragen

Ik heb een maand geleden bij Romafira een ESky HB Kingv2 gekocht. Na 1 keer proberen op een grasveld toch maar eerst in huis geoefend met Radd's lessen en 12 pack's. Ik ben nu in het stadium van net niet vliegen, rondschuivelen op de grond, staart recht houden en het naar links trekken in het grondeffect compenseren. Volgende stap is naar buiten voor de eerste hover.
Het valt me op dat ook met de accu zover mogelijk naar voren geschoven het zwaartepunt naar achter ligt bij optillen van de heli aan de stabilisatiestang. Kan dit kwaad, en is dit op te lossen zonder extra gewicht toe te voegen? De heli is zover ik kan zien verder goed afgesteld door romafira, tracking is spot-on.

Verder graag tips voor mijn eerste oefeningen buiten, uiteraard bij absoluut windstil weer!

groeten,

Paul :)
rc zweefervaring en echt RPL-touring motorglider (EHHV)

Ik heb ook honderden uren ervaring met zwevers en motorzwevers, maar helivliegen met een FP of CP is totaal anders.

Met je zwevers was het zo dat het ding (bijna uit zich zelf) vloog, je hoefde alleen te corrigeren als ie zelf iets anders deed (door wind of termiek) dan jij wilde.

Met een heli is het constant corrigeren. Met je zwever deed je een stuuractie en hij kwam daarna zelf wel weer recht. Met een heli moet je elke stuurbeweging die je maakt ook weer zelf corrigeren totdat ie weer recht hangt. Even wat anders dus.....

Paul

Het valt me op dat ook met de accu zover mogelijk naar voren geschoven het zwaartepunt naar achter ligt bij optillen van de heli aan de stabilisatiestang. Kan dit kwaad, en is dit op te lossen zonder extra gewicht toe te voegen?

Vliegen zal ie wel, maar het beste is toch als het zwaartepunt recht onder de hoofdrotor ligt.
Met de originele accu blijft het een beetje tobben met het zwaartepunt. Met een 1800mAh lipo ligt het meteen een stuk beter, dus als je een 2de accu erbij koopt, iets groter nemen.
Wat ook een beetje helpt: de horizontale staartvin eraf schroeven, die zit er alleen voor de sier. Verder kun je de verticale staartvin een stuk naar voren schuiven, heeft meteen een voordeel bij een harde landing, de staartbladen haken dan niet in de staartvin ;)

De HBKing2 is ook mijn eerste heli na 40 jaar modelvliegen. Ik ben in maart dit jaar begonnen in de huiskamer wegens het slechte weer. Moet zeggen dat het buiten toch een stuk eenvoudiger is, wel met windstil weer beginnen, dus vaak zo tegen zonsondergang. Zoek een kortgemaaid grasveldje op, een crash op een parkeerplaats geeft veel meer schade.
Beste advies lijkt mij, dat je vooral niet ongeduldig moet worden, leren helivliegen kost veeeeeeeel tijd. De eerste weken maakte ik alleen maar korte hopjes, even in de lucht, proberen stil te houden, lukt niet, meteen weer voorzichtig landen, en zo steeds iets langer in de lucht proberen te blijven.
Vooral niet te hoog, maar wel boven het grondeffect zien te komen, ongeveer 50cm is redelijk voor de King.
Ik ben nu dus ongeveer 5 maand bezig en na de nodige crashes kan ik nu toch aardig hoveren, heen en weer vliegen en snelle piroetjes maken. Een rondje of achtje zit er nog niet in, maar voorlopig ben ik best tevreden met de resultaten.

Laatst bewerkt:
eerste hover poging

Vanavond voor het eerst naar buiten, absoluut windstil weer. DOODENG!!!Gestart op een groot grasveld, het op snelheid laten komen van de rotor met correctie om de staart recht te houden lukte goed (Radd's lessen). Echter net voor loskomen dwaalt de heli door het gras en blijven de balletjes van het trainingskruis haken. Gevolg: de heli heeft de neiging te kantelen! Geen schade door meteen vermogen terug te nemen. Na een paar keer voorzichtig oefenen los van de grond op ongeveer 50 cm, de heli draait linksom om z'n as, de gyro lijkt dit niet te corrigeren. De staart rotor servo iets verplaatst voor een nieuwe poging. Nu komt ineens de rotor niet meer op snelheid...? Is de accu nu al leeg (in minder dan 5 minuten?).
Dan blijkt het motortandwiel te ver van het grote rotor (nylon) tandwiel te zitten, wat doorslippen tot gevolg heeft. Geen goed gereedschap bij me in het veld, dus einde oefening.
Thuis de moter dichter naar de rotoras gezet, meteen een ander tandwiel/motor geluid. En inderdaad de eerste accu was al bijna leeg (wel erg snel!). Meteen de verticale staartvin voor voren gezet als ook de ESC, maar de heli blijft staartlastig.

Conclusie: een niet erg geslaagde eerste poging, maar geen schade!

wordt vervolgt...

Paul :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Vanavond voor het eerst naar buiten, absoluut windstil weer. DOODENG!!!Gestart op een groot grasveld, het op snelheid laten komen van de rotor met correctie om de staart recht te houden lukte goed (Radd's lessen). Echter net voor loskomen dwaalt de heli door het gras en blijven de balletjes van het trainingskruis haken. Gevolg: de heli heeft de neiging te kantelen! Geen schade door meteen vermogen terug te nemen. Na een paar keer voorzichtig oefenen los van de grond op ongeveer 50 cm, de heli draait linksom om z'n as, de gyro lijkt dit niet te corrigeren. De staart rotor servo iets verplaatst voor een nieuwe poging. Nu komt ineens de rotor niet meer op snelheid...? Is de accu nu al leeg (in minder dan 5 minuten?).
Dan blijkt het motortandwiel te ver van het grote rotor (nylon) tandwiel te zetten, wat doorslippen tot gevolg heeft. Geen goed gereedschap bij me in het veld, dus einde oefening.
Thuis de moter dichter naar de rotoras gezet, meteen een ander tandwiel/motor geluid. En inderdaad de eerste accu was al bijna leeg (wel erg snel!). Meteen de verticale staartvin voor voren gezet als ook de ESC, maar de heli blijft staartlastig.

Conclusie: een niet erg geslaagde eerste poging, maar geen schade!

wordt vervolgt...

Paul :rolleyes:

probeer eens iets sneller van de grond te komen wel eerst de heli op toeren laten komen vaak is dit makelijker te coriseren dan bij het schuiven wat je nu doet

veel succes carlo

twede buiten poging, 5 seconden

Zondagochtend: heet en totaal windstil dus weer naar het veld voor een tweede poging. Nu sneller de heli naar 1 meter hoogte gebracht... Dat had ik niet moeten doen, de machine draaide meteen in een dalende linkerbocht naar de grond. Ik kon als absolute beginner niet op tijd reageren (stond erbij en keek er naar!) om de rotor weer recht te krijgen en de rotor raakte tegelijk met het trainingskruis de grond. Gevolg twee kogelkopjes afgebroken, trainingskruispootje gebroken en einde oefening!
Back to the drawing board en onderdelen bestellen.

Conclusie is wel dat ik met vliegen wacht tot ik ergens les heb gehad. De kans is te groot dat anders de heli onherstelbaar vernield wordt.

Paul

Zondagochtend: heet en totaal windstil dus weer naar het veld voor een tweede poging. Nu sneller de heli naar 1 meter hoogte gebracht... Dat had ik niet moeten doen, de machine draaide meteen in een dalende linkerbocht naar de grond. Ik kon als absolute beginner niet op tijd reageren (stond erbij en keek er naar!) om de rotor weer recht te krijgen en de rotor raakte tegelijk met het trainingskruis de grond. Gevolg twee kogelkopjes afgebroken, trainingskruispootje gebroken en einde oefening!

Conclusie is wel dat ik met vliegen wacht tot ik ergens les heb gehad. De kans is te groot dat anders de heli onherstelbaar vernield wordt.

Paul

Gefeliciteerd Paul,
Welkom bij het leger van de lerende king piloot...
Zelf ook nu een maandje of 5 de king proberen te laten vliegen.
Afhankelijk van je durf en portemonee gaat het beter of slechter.
Ik neem ook altijd weer te veel risico.. Heb hem afgelopen week weer eens op het asvalt laten klappen met de kop eerst..
Zeker weer een uurtje of 2 zitten herstellen en afstellen..
Laat je beslist niet uit het veld slaan door wat tegenvallen..
de aanhouder wint en zeker je leeftijd betekend doorzetten en volhouden..
Ik zag een paar maand terug iemand van 13 jaar zo de king laten hoveren na 1 uur begeleiding.
Nu de tips..
Radd's lesjes heb je dus al gevolgd en voeg je nu toe aan het draadje elders op dit forum..
Alle tips en trukjes kun je daar vragen.. eerste-fotos-en-ervaringen-met-de-e-sky-hb-king-ii

Dan nu de tips...
1. zeker 2x een 1800 tot 2400 mah accu erbij bestellen...
Die zijn beter voor de balans en de vlieg tijd is normaal ongeveer 10 minuten per ampere..
2. een goede lipo computer lader met balanceer aansluiting kopen.. zodat de accu's optimaal behandeld worden en niet (zoals bij mij) opgeblazen worden.
3. zeker je zender op een vlieg simulator aansluiten..
Kan via audio kabels of middels een USB kabel (duurder maar beslist beter)
Je zult zeker de dubbele tijd nodig hebben voor het oefenen op de Sim. Dus voor 1 uur heli vliegen 2 uur simmen..
4. maak gebruik van een uitnodiging eens bij 1 of meerdere king bezitters te kijken (er zitten er verschillende bij je in de buurt)
Is Byzonder leerzaam en dan weet je of je op de goede weg bent..
5. Niet meer dan de noodzakelijke upgrades uitvoeren.. Dus niet voor alu kop/staart gaan alleen een brushless een computer zender en eventueel een HH gyro...

Je problemen lijken trouwens op een slappe belt en matig afgestelde kop..
Maar die conclusie kan ik pas bevestigen indien ik de zaak beter kan bekijken...

Dus
totziens en suc6
Benno

Laatst bewerkt door een moderator:
Jah , klinkt alles zeer bekend in de oren , de Esky Hb king V2 GEEL.
Ik ben begonnen met een walkera en daarmee ben ik begonnen te hooveren (overigens alles geleerd zonder sim, ben je Ca.1jaar bezig)Dus proberen op de grond de trainingsballen ontspannen over de grond te schuiven.
Totdat dat steeds makkelijker ging, daarmee leer/weet je of je staart recht blijft.
Dan op een gegeven moment durf je de heli wel eenkeer omhoog te drukken geen meters maar langzaam opbouwen.
De heli in de lucht houden duurt zonder sim zeker 3 a 6 maanden (mijn ervaring)
Nu vlieg ik T-rex 450 GF en dat vliegt ten opzichten van een walkera of esky als een lada ten opzichten van een mercedes.

Veel suc6
En probeer de portemonee gesltoten te houden.Stoer doen en overmoedigheid kost geld
Maarten

Paul

Beste paul

probeer contact te legen bij iemand in je buurt die al wat ervaring heeft ik denk dat je heli wat instelingen cq afstelingen nodig heeft
meestal sneller van de grond gaat beter indien de heli goed is afgesteld

succes carlo

Als je snel van de grond gaat hangt de heli in de lucht en moet je dus kunnen vliegen met een heli. Dit moet je dus nooit doen als je nog niet zo ver bent. Bouw dit gewoon langzaam op door in het begin zoveel gas of pich te geven dat de heli net los wil komen. Je ziet dan dat de heli niet recht omhoog wil. Als de heli naar voren of naar achteren wil dan kun je dit er uit trimmen. Verder zal een heli met rechts draaiende rotor altijd naar links willen. Dit trim je er normaal niet helemaal uit maar hou je rekening mee met sturen.
Nu moet je net zo lang blijven oefenen tot je ziet dat je de heli onder controle hebt. Pas daarna ga je iets van de grond maar niet meer dan 5 tot 10 cm. Als je nu zegt dat dan je landings gestel blijft haken dan ben je zeker nog niet zo ver om hoger te gaan. Blijf dus oefenen tot je de heli op een paar cm hoogte mooi recht kunt houden. Op deze manier zal je heli niet crashen. De kunst is om te reageren met sturen voordat de heli in beweging komt. Dit kost gewoon wat tijd en oefenen maar met een geschikte heli kun je dat binnen een uur onder de knie hebben.

Als je snel van de grond gaat hangt de heli in de lucht en moet je dus kunnen vliegen met een heli. Dit moet je dus nooit doen als je nog niet zo ver bent. Bouw dit gewoon langzaam op door in het begin zoveel gas of pich te geven dat de heli net los wil komen. Je ziet dan dat de heli niet recht omhoog wil. Als de heli naar voren of naar achteren wil dan kun je dit er uit trimmen. Verder zal een heli met rechts draaiende rotor altijd naar links willen. Dit trim je er normaal niet helemaal uit maar hou je rekening mee met sturen.
Nu moet je net zo lang blijven oefenen tot je ziet dat je de heli onder controle hebt. Pas daarna ga je iets van de grond maar niet meer dan 5 tot 10 cm. Als je nu zegt dat dan je landings gestel blijft haken dan ben je zeker nog niet zo ver om hoger te gaan. Blijf dus oefenen tot je de heli op een paar cm hoogte mooi recht kunt houden. Op deze manier zal je heli niet crashen. De kunst is om te reageren met sturen voordat de heli in beweging komt. Dit kost gewoon wat tijd en oefenen maar met een geschikte heli kun je dat binnen een uur onder de knie hebben.

Beste Tieske,

Ben het 90% met je eens, alleen de laatste regel (Ik citeer " Dit kost gewoon wat tijd en oefenen maar met een geschikte heli kun je dat binnen een uur onder de knie hebben.")
Over wat voor heli praat je dan ???
Want met een geschikte heli, ik denk dan aan een heli van Ca.1500euro ga je niet leren vliegen mits je genoeg te spenderen hebt.
En oefen je dan op een sim of gewoon voor de deur, met wind stil weer, want dan leer je zeker niet binnen 1 uur.

Groetjes
Maarten

Binnen een uur leer je niet heli vliegen maar wel hoveren net boven de grond. En volgens mij is een geschikte heli niet zo'n FP gevalletje van een paar euro. Je kunt 't daar wel mee leren maar 't is veel moeilijker dan bv een .30 size heli. Die kleine goekope dingen doen eigenlijk meer wat ze zelf willen dan datgene wat jij stuurt. Gevolg is dat je je geduld verliest en toch maar eens gas geeft wat meestal resulteert in een crash.
Bij een beter heli kun je alles stap voor stap opbouwen en heb je alleen maar te maken met een crash als 't systeem faalt. En dat hoeft echt geen 1500 euro te kosten.
Het belankrijkste is om niets te doen wat je nog niet kunt. Dat is 't mooie bij een heli dat je alles stap voor stap op kunt bouwen.
Zelf heb ik maanden achter in de tuin geoefend op een plek van zo'n 4 x 4 mtr met een raptor 30. Die heb je 't eerste tankje los van de grond zonder stukken. Ik heb daar zelfs nosein geleerd. Gewoon helemaal opnieuw beginnen met trainingskruis maar dan met de neus naar je toe. En alles trouwens zonder sim.
Als ik nu zou beginnen zou ik wel voor electro gaan want dan heb je geen problemen met geluid en je motor is eigenlijk altijd goed afgesteld.
Een T-rex 600 met niet te veel toeren op de kop zou volgens mij een erg goede beginner zijn. Maar er zijn ook kleinere modellen die goed voldoen.

Verder mag natuurlijk iedereen doen wat hij zelf wil. Als je 't wil leren met een kleine FP dan is 't alleen een heel stuk moeilijker.

Erg veel lezen voordat je begint helpt ook zeker om veilig te starten. Ik heb maanden op internet gelezen voordat ik die raptor kocht. Vooral de ervaringen van gebruikers die over hun eerste crash vertellen zijn helpvol. Je ziet dan steeds de zelfde zaken terug komen die de crash veroorzaakte dus is 't jou taak om die situatie te vermijden.

Laatst bewerkt:
sim of geen sim

Heren,

Bedankt voor de discussie, het is wel duidelijk dat alles wat omhoog gaat weer naar beneden moet komen en vaak te hard! Crashen hoort er nu eenmaal bij en gelukkig zijn onderdelen gemakkelijk te krijgen en niet duur.
Bij mijn kingv2 zijn de rotorbladen buiten afgebladderde tape nog steeds heel. Ik had gedacht dat deze wel als eerste zouden sneuvelen.
Wat de onderdelen betreft: wat zijn de dingen die je in voorraad moet hebben om een beetje door te kunnen vliegen?
Verder, de meningen over wel of niet sim vliegen liggen nogal uiteen: de een zweert erbij, de ander (oa Radd) zegt dat het juist het echte vliegen vertraagd. Ik vlieg veel flightsim (ook heli's) telt dat mee? Verder heb ik rc ervaring fixed wing en picooZ (dus ook nose in vliegen).

Ik ga na reparatie weer voorzichtig begiinen, inderdaad niet verder dan 15 cm boven het veld. En dan maar meteen goed wennen aan het grond effect. Hoe lang het duurt voor ik echt vlieg maakt me niet uit. Als ik erop uit wil dan vlieg ik van EHHV een SF25 op weg naar texel , teuge, you name it, maar dan in het echt. :)

groet,

Paul

Oke, ja een raptor 30 vind ik voor een beginner wel hoog gegrepen, maar het is een top heli, en als je die opbouwt met goed spul zul je zeker sneller leren vliegen dan met een esky hb king v2.
En wat je op voorraad moet hebben qua crashen......??? tja, dat is denk ik heel moeilijk te zeggen per crash verschillend, zowieso een setje rotor bladen en wat assen hoofdas en as tussen de rotor bladen.

Een Raptor 30 is op brandstof gebied een hele degelijke en veel aanbevolen beginners heli.
De Raptor 50 is een goede opvolger met een betere massa/vermogen verhouding
De Raptor 90 is een Topheli.

Eric

Heren,

Bedankt voor de discussie, het is wel duidelijk dat alles wat omhoog gaat weer naar beneden moet komen en vaak te hard! Crashen hoort er nu eenmaal bij en gelukkig zijn onderdelen gemakkelijk te krijgen en niet duur.
Wat de onderdelen betreft: wat zijn de dingen die je in voorraad moet hebben om een beetje door te kunnen vliegen?

Paul

Wat je nodig hebt voor je crash kit is hellaas nog al bepalend voor de soort crash..
Tips die ik je kan geven,,
setje carbon look bladen op ebay voor 12 eur (5 setjes)
2 a 3 feathering shafts.
flybar
staartbuis
2 servo's
een extreme skid.
Setje linkjes

Eigenlijk gewoon een paarkeer de hele kop...
Wat je niet nodig hebt gaat dus sneller...
de flypads...
een nieuwe canopee
een staartkit.

Maar ik ben dan ook zo'n ongeduldige brokken piloot..

Benno

ik ben net begonnen met een art-tech falcon 400 SE en kan zeggen dat ie aardig vliegt. ik heb totaal nog geen ervaring, maar na 2 weken de sim gedaan te hebben ben ik rustig op pad gegaan met de heli en gaat redelijk, ik kan nu al na ong 1 uur redelijk hooveren. zou het aan de heli liggen dat t al zo makkelijk gaat?

Nee, dat ligt aan jou. Heb twee beginners op pad geholpen die na een weekje simmen de titan binnen hadden, en nadat ik ze had afgesteld doodleuk stonden te hooveren de eerste keer ;) Gewoon aanleg en doorzettingsvermogen. Hoe goed je heli ook is, het blijven ondingen die je moet leren sturen...

ok dan komt de vroegere keuze van stuurknuppels ipv een stuurwieltje voor m'n auto's dus toch een beetje van pas :)
ik vlieg nog wel heel erg op safe maar wil hoe dan ook vliegen, vandaag weer ff met windvlaagjes geoefend op het veldje. het was wel wat meer de heli aan de grond zetten als ie ging schommelen, maar ik heb het idee dat ik daar wel het onvoorspelbare gedrag van kan leren en zo mezelf trainen om het zo vlug mogelijk te zien en te corrigeren

Back