........
power = k rpm3 diameter4 pitch
.........
k (is een constante) is about 5.3x10-15 (5.3 X 10 tot de macht -15) for an average model airplane propeller
rpm (toeren tot de derde macht)
diameter (prop dia tot de vierde macht)
pitch (spoed)
[/QOUTE]
Deze formule is de beste eenvoudige benadering
voor een redelijk aangepaste prop in de vlucht.
Voor het opgenomen vermogen in stand is het iets minder geschikt wanneer je bij grote Spoed/Diameter verhoudingen zit. Dan is, in stand, een te groot deel van het blad overtrokken om met een eenvoudige formule een goede benadering van het vermogen of trekkracht te geven.
Werkt voor mij goed genoeg en snel, exacter is ecalc en beste is vermogen meten tijdens het vliegen (unilog).
Ecalc geeft geen echt goede indicatie van de propeigenschappen in de vlucht, slechts een zeer globale.
Ik ken geen algemeen verkrijgbare software die op basis van motor prop accu én vliegsnelheid in één keer de 'echte' goede eigenschappen berekent.
Zelf gebruik ik Drivecalc voor de motor en Propcalc voor de prop en combineer deze twee met de vliegsnelheid om tot een vrij juiste inschatting te komen. Het vereist wel enig inzicht en aanpas werk.