Bell 47 G III

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Heli-Uwe, 22 nov 2012.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.061
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yep....

    Er zal dan altijd wel iets beweging in die staart blijven, maar dat is nu eenmaal de aard van het beestje....

    Groet, Bert
     
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    als die vliegt en in beweging is, merk je ook niks ...
    en dat is de bedoeling van de heli ook, ha ha ha

    thanks nog,
    Uwe
     
  3. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Hallo,

    ik heb voor mijn testings nog een factor gevonden
    op het Duitse Vario Forum,
    en dat is het volgende:

    en schaal-heli word zwaarder als een pot en boom,
    dus de koppel woord ook groter en de kracht aan de hekrotor ook,
    dus diegene heeft een andere hekrotor met M bladen verbouwd,
    en het probleem was weg !

    ..het was ook leuk te zien, hoe een heli prima vloog zonder romp,
    en dan plotseling problemen met de romp waren ..

    ..zeker zijn die Bell van mij en die Lama van Axel oorspronkelijk
    geen pot en boom heli's, maar het fenomeen blijkt hetzelfde te zijn ..

    ...alleen voor over na te denken ...

    Groet
    Uwe
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.061
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kan een deel van het probleem zijn, maar je heli is gewoon groot, en zwaar, en zal hoe dan ook gewoon een zekere massatraagheid vertonen.

    Gewoon proberen, maar ik moet heel eerlijk zeggen, dat ik tot nog toe alleen met de 450-serie en kleiner weet heb van hekrotorproblemen, gewoon omdat sommige dingen slecht "downscalen" maar van groter worden heeft een heli over het algemeen geen last: per slot van rekening was het origineel véél groter, had géén gyro, en M-blades had men destijds (ten tijde van de Koreaanse oorlog) nog helemaal nooit van gehoord....

    Groet, Bert
     
  5. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Thanks Bert,

    het is ook proberen,
    maar was so 'n idee:
    wat gebeurt eigenlijk bij het vliegen,

    zeker moet de hekrotor genoeg zijn,
    en die sturing met een 10 kg servo ook,
    en als je zegt, zonder gyro ... da moet de heli wegdraaien als de rotor dat niet gebakken krijgt,

    komt goed !!!
    wij wachten nog steeds op droog weer,

    gisteren met de Trainer gevlogen, leuk,
    maar dat was wel even vliegen en buiten zijn,
    meer niet (zie je aan dat filmpje in 'helibeslommering')

    Groet
    Uwe
     
  6. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Bell vliegt goed

    Hallo,

    30 minuten bij 2 graden, brrrrrr
    maar die Bell vliegt goed,
    hek gain sterk verlaagt, sturing loopt goed, verder niks,
    en hij vliegt nu ook,

    zo als Bert zegt, ietsje naar voren trimmen,
    hovern, start staat stil !!

    en dan de nose naar beneden, en da gaat die post ...

    Groet
    Uwe

    ....ben blij om ..
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    een ding kwam ik nog tegen:

    citaat

    ...de verticale vin heeft spoilers aan de achterkant,
    dit wordt vaak gedaan als de luchtstroming bij bepaalde vliegsnelheden ¨afbreekt¨ waardoor een heen en weer waggelen van de helistaart ontstaat, dit waggelen wordt door de spoilers weggenomen...


    geeft ook wat te denken, wat ze zo alles moesten doen ...

    Groet
    Uwe
     
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    even nog instellingen:

    __________..zender.. __..HC3X.....
    Gain heck: __70/30_____52/-48__
    Gain Rigid: __80/90_____90/-98__

    met deze instellingen vloog die perfect met analoge Futaba's

    Groet
    Heli-Uwe :bye:
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    nu nog de transport-wieltjes aan de landings-skid vervangen,

    van de veel te kleinen 50 mm wieltjes naar 70 mm wielen,
    deze zijn net zo groot, dat zij ingeklappt niet de bodem raken.

    Vario leefert bij de Bell 47 G III die wieltjes van de Bell 47 G II,
    en die zijn te klein en dus niet schaal,
    ook niet te verkrijgen bij Vario

    trouwens Radhalter bij Vario 91,30 € + 10 € verzenden
    bij mijn thuis dealer 6,95 €

    niks te klagen over Vario,
    maar da is belachelijk !!!

    Groet
    Heli-Uwe
     
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Morgen om 11:00 uur gaat de Bell 47 G III de lucht in !
     
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Het was maar weer heel even wennen,
    met de grote heli op een groot veld met
    relatief veel wind van alle kanten op,

    is toch wat stuurmanskunst voor nodig,
    helaas is de heli in hover nog / of weer .. onrustig,
    bij vliegen is het minder,

    maar het geeft zeker een herhaling,
    omdat de heli toch in het auto passt

    Het was weer leuk en weer bedankt: :smile:
    Ed, Marja, Kitty en Bullit

    Groet
    Uwe
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Probleem van de extreem onrustige heli ligt blijkbaar voor de hand: :yes:

    ... door te rijk mengsel en andere instellingen is de RPM op 820 gekomen,
    waar Vario een max. RPM van 850 aangeeft,
    uiteindelijk vliegt de heli met een RPM tussen 850 en 900 goed,
    het vlieggedrag is te vergelijken met een 'pot en boom heli'
    die in N-mode met een veel te lage headspeed vliegt.

    ... de volgende keer vlieg ik met een iets verhoogte RPM (tussen 850 en 900)
    en een heel lage gain voor de heckrotor, ook woord het mengsel
    verandert van rond de 1:30 naar rond de 1:40

    tot de volgende keer,
    Uwe :bye:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.061
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vario geeft dat ook duidelijk aan Uwe, dat je 1:40 met een goede olie kwaliteit moet gebruiken, en vetter smeren geen voordeel brengt...

    De toerentallen van Vario, daar zit een klein beetje speling in, al moet je er ook niet te veel overheen gaan. 900 RPM moet eigenlijk nog niet echt problemen opleveren...

    Met dergelijk lage toerentallen moet je sowiso bedacht zijn op een niet al te vlotte respons op de swash, dus het vergt een vooruitziende blik en een rustige, vloeiende vliegstijl. Sowiso heb je al niet erg veel vermogen over, dus heftig afstoppen en krappe manouvres, moet je erg voorzichtig mee zijn, schat ik zo in....

    Alles wat je met je Gaui geleerd hebt, moet je gevoeglijk vergeten, als je snapt wat ik bedoel.... ;)

    Groet, Bert
     
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    precies zo is het gegaan Bert,
    en eer stond nog wat wind van alle kanten,
    en de heli vloog als een lege luchtballon,

    fouten zijn al gecorrigeerd,
    en de volgende vlucht wacht !!

    Bedankt, Bert,
    dat bevestigt mijn vermoede !

    Groet
    Uwe
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.061
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het opvallende bij dit soort heli's (groot, lage RPM, geen Bell-Hiller mixers) is dat je de heli feitelijk extreem "kort aan de lijn" moet houden.

    Je moet heel actief zorgen dat de heli geen eigenbeweging in kan zetten, want vanwege de trage stuurrespons ben je dan al te laat.

    Dus heel soepel, heel minimaal, en zo strak mogelijk proberen te sturen.

    Probeer op te letten wat de rotorschijf doet, en compenseer dat, in plaats van af te wachten tot de heli ergens heen begint te gaan. Want als er eenmaal beweging in zit... tsja, het is 13 kilo die dan aan de wandel gaat, en die stop je niet op de vierkante cm af...

    Dus focus er op, dat je de rotordisc als een salontafeltje zo stabiel houd, en dan is het grootste leed geleden....

    Dat is een héél andere aanpak van sturen vergeleken met de Gaui of de T-rex.

    Groet, Bert
     
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Dat vertelt Ed ook op het vliegveld,

    "je hebt geen T Rex 700e fbl"

    Met toename van de aantal vluchten ging het ook beter,
    ondanks de lage RPM, maar vervolg later,

    Groet
    Uwe
     
  17. henk van harten

    henk van harten

    Lid geworden:
    12 aug 2009
    Berichten:
    336
    wij vliegen met de alouette3 rotor 260cm 900 toeren en vliegt perfect
    als je een kleiner rotor diameter hebt mag het toerental nog hoger
    en ik zie dat je er vario rotorbladen op heb zitten heb ik ook gehad
    die vliegen werkelijk voor geen meter anderebladen vliegt 50% beter
    als je die heli goed heb vliegt hij echt heel goed en heel rustig

    groet Henk
     
  18. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Hoi Henk,

    bedankt voor de tip,
    met de touren ga ik idd wat doen,
    ik vloog aan de begin met wat hogere toeren zelfs zonder Helicommand,
    nu met de HC3 moet het wel lukken !

    Groet
    Uwe
     
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    ... en ook het gewicht iets reduceren

    (word gebruikt voor de balans van de heli)
    het gewicht moet dan binnen de heli naar voren gebracht worden
    om de zelfde effect te krijgen als met het oude gewicht verder achteren,

    dat is een mooie klus,
    war ook de nieuwe verlichting ingebouwd kan worden.

    Groet
    Heli-Uwe
     
  20. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Hoi Uwe,

    Ik zag deze topic weer bij toeval :) maar als je die kleinere wieltjes nog hebt (voor mijn Hirobo Bell 47 GII dan ben ik heel blij. :)
    En kijk nog even op mijn you tube kanaal cormheli Ik heb er een nieuwe video op staan. :)

    Groeten Cor
     

Deel Deze Pagina