Belt of Gear drive, ofwel snaar of tandweil aangedreven?

• Topicstarter Topicstarter Rene_Bak
  • Startdatum Startdatum
R

Rene_Bak

Guest
Bij deze wil ik jullie mening vragen over het volgende. Ik ben een beginnende heli vlieger en heb mij bij Quartel in Pijnacker later overtuigen dat ik het beste gelijk met een CP heli kan beginnen (na de nodige uren, weken of maanden training op de simulator).

Bij Quartel hadden ze ook een leuke heli van Art-Tech staan namelijk de Hurricane. Bij nader onderzoek is dit dezelfde heli als de welbekende Falcon 3D maar dan met een gele kap. ShenZhen art-tech electronic technology Co., Ltd. Bij deze heli wordt de staartrotor aangedreven door een as met tandwieloverbrenging. Op zich ziet dat er allemaal erg robuust uit. Echter ik lees ook dat dit toch wel weer gevoeliger is voor crashes. Dat wil zeggen minder vergeeflijk dan wanneer er gebruik gemaakt wordt gemaakt van een snaar aangedreven model.

Aangezien ik toch redelijk gecharmeerd was van dit model qua afwerking en dergelijke ben ik verder op onderzoek uit gegaan en kwam op de site van de leverancier een nieuwe model Typhoon genaamd tegen gebaseerd op de Falcon 3D maar dan snaar aangedreven (en 13cm langer). ShenZhen art-tech electronic technology Co., Ltd. Daarnaast heeft dit model een verbeterde headlock gyro en een zwaardere motor. Allemaal verbeteringen die de heli ten goede zouden moeten komen. Op internet kwam ik namelijk nog wel eens wat opmerkingen tegen over de minder goede headlock gyro en de matige kracht van de motor in de Falcon 3D.

Maargoed laten we eerlijk zijn. Dat zijn voor mij als beginner denk ik niet de meest relevante wijzigingen aangezien ik die verschillen waarschijnlijk zelf niet zal merken. Dat zal waarschijnlijk veel meer voor 3D vliegen zijn en daar ben ik uiteraard nog lang niet aan toe!

De vraag is nu waar doe ik wijs aan in verband met de onvermijdelijke crashes die ik ga maken. Kan ik beter voor een tandwielaangedreven model kiezen (de Falcon 3D) of een snaar aangedreven model (de Typhoon). Kostentechnisch liggen ze namelijk niet zo ver uit elkaar en beide lijken mij goed gebouwde heli's.

Ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.

nou sorry voor degenen die m hebben, en ik heb m ook in handen gehad die falcon3d, en vind t een pruts ding van de hoogste plank...

er heel wat meer leuks te koop waar je veel langer plezier van hebt waarschijnlijk...

wacht nog ff met kopen zou ik zeggen en kijk wat beter rond, wat is zo je budget?

Ikzelf zou gewoon een snaar aandrijving nemen. Het is iets minder economisch (meer weerstand). maar raak je als beginner even de hekrotor op de grond, dan strip je niet meteen de tandwieltjes... Ook aangezien een crash vaak onvermijdelijk lijkt in het begin, zijn de kosten minder om hem op te bouwen. Nieuwe staart incl snaar bijvoorbeeld ipv nieuwe staart met gear drive..

Ik vlieg al mijn heli's met snaar en nooit problemen gehad.

oh en trouwens... een goeie Gyro maakt wel degelijk uit! En JUIST voor een beginner! Ik bedoel te zeggen dat je met een goeie gyro (en dus strak staande staart) minder correcties hoeft te maken. Echt waar! een goeie gyro is het best bestede geld voor welke heli dan ook!

nou sorry voor degenen die m hebben, en ik heb m ook in handen gehad die falcon3d, en vind t een pruts ding van de hoogste plank...

er heel wat meer leuks te koop waar je veel langer plezier van hebt waarschijnlijk...

wacht nog ff met kopen zou ik zeggen en kijk wat beter rond, wat is zo je budget?

Bart bedankt voor je reactie maar ik met zeggen dat ik hier niet echt iets mee kan. Mijn vraag gaat namelijk over het advies snaar aangedreven of tandwiel aangedreven en daar geef je geen antwoord op.

Daarnaast suggereer je dat er een veel beter alternatief zou zijn maar dat zie ik niet terug in je antwoord. Rondkijken heb ik al gedaan en ik kwam hier op uit mede door het advies van Quartel. En natuurlijk voor meer geld is er altijd wel iets beter te koop (de sky is the limit). De vraag is alleen of dit voor een beginner goed genoeg is om het mee te leren vliegen en niet gelijk financieel op leeg te lopen. Ik zal immers nog genoeg onderdelen moeten aanschaffen ;-) En wat is dan de beste keuze snaar aangedreven of tandwiel aangedreven?

Ik zelf zou ook kiezen voor de belt aangedreven heli.
Alleen ik heb helemaal niet zulke goede ervaringen met art tech bezit zelf de flacon 3d die is dus as aangedreven.
Dit is mijn mening erover de falcon is een slecht bijelkaar gezet stukje techniek.
Als beginner is het niet zo'n goede keus de flacon is klein heeft tere onderdelen en is heeeeel gevoellig qua afstelling vergeleken met grotere heli's.
Ik heb de mijne nu een jaar en dat even dat hij goed heeft gevlogen was toen de esc doorbrande en hij uit de lucht viel toen liep hij zo glad :D
Ik begrijp dat ik niet de enige ben geweest met dezelfde problemen dus nu mag ik eindelijk mezelf zeggen nee het ligt niet aan mezelf.
Ik weet niet of je persee micro wil gaan vlieg?
Maar ik ben na de falcon over gestapt naar een eco7 en dat was me toch leuk vliegen zonder problemen schud de staart dan weet je tenminste dat het aan jou ligt;)

Hopelijk denk je nog even na over art tech.

Mvg jean paul

Ps: ik las dat stukje onder mijn tekst het antwoord is ja je loopt finacieel leeg met de falcon 3D.
Er zullen vast mensen zijn die dit kistje in de lucht kunnen houden maar dan mag je wel even ervaring hebben!

Laatst bewerkt door een moderator:
nou lekker advies dan van quartel, waar jij geen antwoord op geeft is wat je budget is, dat is miss wel de belangrijkste factor, pas dan kan men hier je een paar modellen en setups voorschotelen, als je ECHT rond gekeken hebt zul je zien dat je voor t zelfde geld mits slim in gekocht en miss her en der wat gebruikte spullen, VEEL beter af bent. zon complete heli set lijkt leuk maar je gaan daarna door waarna je zeer weinig meer hebt aan alles... DAN loop je financieel leeg.

over de vraag van belt of tube... maar idd wat ook gezegt werd, is dat die tandwieltjes erg snel stuk kunnen gaan, dus ik zou voor een belt driven heli gaan, is btw ook een van de weinige helis in die klasse met een tube aangedreven staart.

Het is al gezegd : ik wil het bevestigen. Als beginner zijn je landingen vaak niet 100% correct, en je raakt het gras of de grond wel eens met de tailrotor. Dus ondanks dat een tube beter zou presteren, zou ik ook voor een belt gaan.

Ik zie mensen rondom mij hun T-Rex500 uitrusten met een torque tube, ter vervanging van de belt drive, vooral om het probleem van electrostatische lading aan te pakken, voor de lagere wrijving dus. Ik ga daar toch nog wat mee wachten...als beginner.

Verder moet ik het advies van Bart bevestigen. Ik ben met diverse heli's begonnen, en ben nu bij de T-Rex500 aangekomen op een ogenblik dat ik enkel nog tail-in kon hoveren. Vliegt fantastisch, heeft alle potentieel voor dingen waar ik nog totaal niet in staat toe ben, maar ook voor de beginner een leuke heli. Ik heb op korte tijd leren vliegen durf ik zeggen, met die heli.

Kies in elk geval een heli waarvoor de onderdelen rijkelijk te vinden zijn, dat is een sterk punt van Align, en de klonen ervan.

Eventueel kan je ook hier op 't forum kijken voor een 2dehands heli van betere kwaliteit...drukt ook de kosten.

Over de Falcon durf ik niks zeggen, heb 'm enkel nog maar in een doos zien staan. Binnenkort ga ik wel waarschijnlijk iemand helpen met zijn Robbe Spirit (=identiek aan de Falcon) te upgraden naar alu kop, dus dan weet ik misschien meer...

Ha Funky,

Tja een T-Rex500. Maar dat zit natuurlijk wel in een heel andere prijsklasse als een Falcon of een Typhoon. Zeker als beginner wil ik toch wel een beetje een heli hebben die niet al te duur is maar die ik niet gelijk hoef te vervangen als je een beetje kan vliegen om dat hij dan al niet meer voldoet (vandaar geen coaxiaal en/of FP). En natuurlijk moeten de onderdelen goed te krijgen zijn. Maar als nou blijkt dat ik tot de conclusie kom dat het toch niets voor mij is wil ik niet gelijk een heel vermogen kwijt zijn. En zoals gezegd de sky is de limit. De vraag is dus wat is goed genoeg (er is altijd beter en duurder)

Ik hoor veel mensen klagen over de Falcon.. Zoals eerder vermeld vlieg ik met de Robbe Spirit Fun en ben ik meer dan tevreden.. Kan er niets aan doen. Prijs-kwaliteitverhouding vind ik prima. Ok, er zijn beter heli's (de Trex reeks, maar die zijn dan ook duurder). Ga eens snuffelen op rcgroups.com, daar zijn veel Falcon owners, die _wel_ tevreden zijn.

:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Zo zijn er ook mensen die klagen over de Walkera (bv de #36) en anderen die hem dan weer super vinden als eerste heli. Ervaren helivliegers hebben goed praten, helaas had ik geen geld voor een Trex..

Ik heb er niets aan een "slechte" heli aan te bevelen, dus ja.. Je zal me niet horen zeggen "koop een Falcon", maar het tegenovergestelde ook niet.

Ik heb onlangs een lelijke crash gehad: Onderandere de tailboom was stuk. De onderdelen voor de tailboom kostten niet meer dan 20 euro. Het tandwiel op de heli was 6 euro. Vind ik niet echt superveel geld..

P.S. Is de Hurricane echt hetzelfde? Dacht het niet? :confused:

Oh ja, even dit.. Romafira heeft alle onderdelen op stock voor de Falcon. :)

Ha Funky,

Tja een T-Rex500. Maar dat zit natuurlijk wel in een heel andere prijsklasse als een Falcon of een Typhoon. Zeker als beginner wil ik toch wel een beetje een heli hebben die niet al te duur is maar die ik niet gelijk hoef te vervangen als je een beetje kan vliegen om dat hij dan al niet meer voldoet (vandaar geen coaxiaal en/of FP). En natuurlijk moeten de onderdelen goed te krijgen zijn. Maar als nou blijkt dat ik tot de conclusie kom dat het toch niets voor mij is wil ik niet gelijk een heel vermogen kwijt zijn. En zoals gezegd de sky is de limit. De vraag is dus wat is goed genoeg (er is altijd beter en duurder)

Als je een beetje kan vliegen dan voldoen de RTF helies al niet meer.
Vind ik gewoon een feit.
Lees maar na op dit forum, en alle andere forums op de aardbol.
Mensen beginnen ermee, vinden het wel of niet leuk, kunnen het wel of niet in de vingers krijgen...

Koop je een RTF en ga je niet door, dan moet je hem dus verkopen en krijg je er bijna niets voor terug.
Verkoop je hem niet dan staat hij stof te verzamelen en heeft hij gewoon geld gekost.
Op een schroefje, kabeltje, connector die je er later vanaf jat na dan..;)

Koop je gelijk een goede instapper, t-rex 450 of 500.. (zijn goede heli's, maar echt geen competitie/top heli's m.i.)
in combinatie met een redelijke zender/ontvanger, dan ben je na verkoop van deze set net zoveel geld kwijt als met een goedkopere RTF, maar heb je het wel geprobeerd met een veel betere heli.....
Ga je door, dan heb je gewoon nog steeds een goede heli!
De kans dat je door gaat is namelijk ook groter als je een betere helikopter koopt.

Ik probeer dit mensen altijd te laten inzien..
Maar op de een of andere manier wil het niet lukken.. :)

Eric

Als je een beetje kan vliegen dan voldoen de RTF helies al niet meer.
Vind ik gewoon een feit.
Lees maar na op dit forum, en alle andere forums op de aardbol.
Mensen beginnen ermee, vinden het wel of niet leuk, kunnen het wel of niet in de vingers krijgen...

Koop je een RTF en ga je niet door, dan moet je hem dus verkopen en krijg je er bijna niets voor terug.
Verkoop je hem niet dan staat hij stof te verzamelen en heeft hij gewoon geld gekost.
Op een schroefje, kabeltje, connector die je er later vanaf jat na dan..;)

Koop je gelijk een goede instapper, t-rex 450 of 500.. (zijn goede heli's, maar echt geen competitie/top heli's m.i.)
in combinatie met een redelijke zender/ontvanger, dan ben je na verkoop van deze set net zoveel geld kwijt als met een goedkopere RTF, maar heb je het wel geprobeerd met een veel betere heli.....
Ga je door, dan heb je gewoon nog steeds een goede heli!
De kans dat je door gaat is namelijk ook groter als je een betere helikopter koopt.

Ik probeer dit mensen altijd te laten inzien..
Maar op de een of andere manier wil het niet lukken.. :)

Eric

Dus als je niet kan vliegen dan volstaat een RTF? True. Waarom een nieuweling dan met een Trex opzadelen? :D

Als je nog niet kan vliegen dan leer je het makkelijker met een MiniTitan, T-rex450 of 500 .., dat zijn namelijk heli's die zonder veel onderhoud blijven vliegen en veel robuuster en ook nog eens stabieler zijn ;)
En ik zadel niemand met iets op, probeer alleen maar goed advies te geven.

Het is praktisch net zo duur als je niet doorgaat, en goedkoper als je wel doorgaat..
(zie eerdere uitleg nogmaals)
Het aanschaf bedrag is hoger, maar de inruilwaarde is vele malen gunstiger...

Een 2e hands T-rex of MiniTitan vliegt nog altijd veel beter dan een nieuwe RTF..

Eric

Laatst bewerkt:
Als je nog niet kan vliegen dan leer je het makkelijker met een MiniTitan, T-rex450 of 500 .., dat zijn namelijk heli's die zonder veel onderhoud blijven vliegen en veel robuuster en ook nog eens stabieler zijn ;)
En ik zadel niemand iets op, probeer alleen maar goed advies te geven.

Het is praktisch net zo duur als je niet doorgaat, en goedkoper als je wel doorgaat..
(zie eerdere uitleg nogmaals)
Het aanschaf bedrag is hoger, maar de inruilwaarde is vele malen gunstiger...

Eric

Ik kan je op één punt gelijk geven, en dat is dat grotere helis stabieler zijn. Voor de rest ga ik helaas niet akkoord. Maar goed, zo blijven we bezig he. :)

Als je doorgaat of ergens stopt... denk dan nog eens aan mij terug, en laat me weten of je van gedachten veranderd bent :)
Je hebt gelijk dat er veel persoonlijke mening in zit, en het zinloos is er eindeloos over te dicussieren, maar ik spreek uit eigen ervaring.
Ik heb hier een half uitgeklede RTF op de plank staan ;)

Eric

Tja een T-Rex500. Maar dat zit natuurlijk wel in een heel andere prijsklasse als een Falcon of een Typhoon.

Yep, dat is waar. Maar ik vlieg 10 tot 15 lipo's per week. Ik hoef niet naar de wind om te kijken. Dat doe je niet met een 400-size als beginner. Zelfs met mijn Protech Zoom450Pro, welke ik een bijzonder knappe heli vond, moest ik goed opletten wanneer ik kon vliegen...en die is groter dan een T-Rex450 ! Mijn T500 ondervindt wel hinder van de wind maar veeeeel minder. Ik heb ook een SJM400Pro gehad, een 400 size heli. Dat vloog ook wel lekker, maar ook windgevoelig...en als beginner moet je maar 1 ding doen, en dat is vliegen, vliegen en nog eens vliegen. Simmen is ook erg goed, maar als je echt gaat vliegen ben je in het begin toch meer onder de indruk van het geweld. Mijn T500 is na mijn sim de beste aankoop geweest die ik gedaan heb.

Er zijn trouwens goedkopere alternatieven voor de T-Rex 500, zoals de HDX500, de Gaui EP550 Hurricane is nog groter denk ik en kost ook minder. En nog anderen. Ik weet het, het is een vrij grote investering, maar Eric heeft wel degelijk gelijk wat betreft een eventuele herverkoopwaarde. De gevestigde waarden doen het gewoon beter op de tweedehandsmarkt.

Wat hier overigens ook erg populair is op het forum zijn de E-Skymodellen, de King II en de Belt CP, daarover vind je veel info hier, en ze liggen in dezelfde prijsklasse als degene die jij voorstelt.

Maar ik herhaal nogmaals, ik heb geen ervaring met de Falcon, dus ik kan niet zeggen dat het een slechte keuze is.

Laatst bewerkt:
Heren het wordt een interesante discussie waarbij het duidelijk is dat niet iedereen dezelfde mening heeft maar dat is uiteraard prima. Ik ben immers op zoek naar jullie mening en verwacht niet een pasklaar antwoord ;-)

Op zich kan ik wel leven met de opmerking dat een goede heli later meer opbrengt als je hem verkoopt dan een eenvoudige RTF. Dat is logisch want daar is een grotere groep mensen in geinteresseerd neem ik aan. Echter waar we dan wel vanuit gaan is dat die heli dan weel heel is.... Ik heb toch sterk het vermoeden dat hij toch op een gegeven moment wel kapot zal gaan tijdens het leerproces. OK hij zal beter en stabieler vliegen en dus mogelijk sneller de voldoening geven om door te gaan met heli vliegen (ook veel waard natuurlijk) maar ook de kosten bij een crash zullen neem ik aan hoger zijn.

Als ik lees wat voor kosten DaveML noemt dan valt dat enorm mee. En als die RTF modellen echt zo onstabiel zijn dan is het toch ook een betere prestatie als je daar mee kan vliegen (geintje).

Anyway een T-Rex 450 kost al gauw het dubbele in vergelijking met een Falcon of de Typhoon. Daarnaast bezit ik al wel een Futaba FC18 en ontvanger van mijn vleugelmodellen dus een zender heb ik niet echt nodig.

En als laatste wil ik nog opmerken dat volgens de leverancier Art-Tech de Hurricane inderdaad gelijk is aan de Falcon. Ik dacht ook eerst dat de Hurricane de verbeterde versie zou zijn van de Falcon met een v3 headlock gyro en zwaardere motor maar dat bleek niet waar te zijn (begrijp zelf ook niet waarom je hem dan ook nog onder een andere naam uitbrengt).

Back