bgijsber zei:Staar je niet te veel blind op het koppel welke je nodig hebt om de assen te laten draaien. Dit moeten gewoon heel soepel. De motoren moeten naast het gewoon laten draaien ook je machine laten accellereren. Daarnaast geven stappen motoren een veel lager koppel bij hoge toeren (dus als je machine op snelheid is) dan met lage toeren.
Zelf draai ik met 0.9Nm koppel motoren. Ik haal 400mm/min 'transport' snelheid. Tijdens freesen is de snelheid welke ik gebruik echter maar 200mm/min. 300mm/min zou ik net redden met balsa hout, maar dan krijg ik al last van het feit dat mijn machine te slap is, waardoor er onnauwkeurig freeswerk komt (Dat heb ik bij 200mm/min ook al met triplex).
Bij mij is de kracht van de motoren dus niet de beperkende factor, maar de stijfheid van de machine.
Groeten,
Bart
Ik versta wat je bedoelt en ik geef je volkomen gelijk, maar ik ga toch voor ietwat zwaardere motoren gaan. ik neem 2x 1.5Nm voor x en y as, en 1Nm voor Z as, zo kan ik later als ik eventueel een nieuwe machine wil maken dezelfde motoren zeker gebruiken, en dan zullen die mij ten goede komen. De 1Nm kost 23 euro, de 1.5Nm kosten 35 euro, dus het maakt een verschil van 24 Euro, wat overeen komt met iets minder dan 3uur vakantiejob

Nog even een vraag voor de zekerheid: is 1Nm voor z-as genoeg om later eventueel een zwaardere machine te bouwen?
gisterenavond heb ik ook de X as afgewerkt, nog enkele foto's

het album waar alle foto's staan: http://foto.modelbouwforum.nl/thumbnails.php?album=1897
Groeten,
Mathias