Bewaar tips voor lipo's

Zijn er mensen die wat tips hebben over hoe je lipo het beste te bewaren, vervoeren met name
voor vakantie's ( bescherming tegen warmte in de tent, auto etc...) ???
Wij gaan van de zomer kamperen en wil mijn zwever mee nemen, maar het is in het zuiden een stuk warmer.

Gr

Heb in 2006 het WK meegevlogen in Valladolid, daar was het 36 graden in de schaduw.
De Lipo's vonden het heerlijk. Niks opwarmen, meteen vol power!

Bewaren is wat anders dan klaar voor gebruik.
Liefst in de koelkas half vol. maar de koelkast is optioneel.
[41254] lipos-vol-leeg-wegleggen-2

En vlak voor gebruik opladen en in een omgeving van 40-45graden voor de optimale ontlading.

Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom worden er toch iedere keer weer van die wilde verhalen verteld?
LiPo's kan je het beste half opgeladen bewaren bij een temperatuur tussen de 5°C en 25°C. Bij lagere temperaturen zal de zelfontlading het kleinst zijn. Bij LiPo's is dat toch al erg klein dus veel winst zal je niet behalen!

LiPo's kunnen stroom leveren bij een temperatuur tussen de -20°C en +60°C. Alleen zal de capaciteit bij temperaturen onder de 5°C en boven de 40°C duidelijk afnemen, die kan bij 60°C tot wel 30% minder zijn en bij -20°C tot zelfs 75% minder!

Wanneer LiPo's aan temperaturen van meer dan 75°C worden blootgesteld zal dat de accu snel beschadigen. Al na 1 uur bij die temperaturen zal de accu kapot zijn!

De beste prestaties leveren LiPo's bij temperaturen tussen de 20°C en 30°C. Daar boven en onder zal de capaciteit minder zijn en kan de accu minder stroom (Ampéres) leveren. De verschillen zijn niet dramatisch maar naarmate de temperatuur verder daalt of stijgt worden die verschillen steeds groter. Zie hierboven.

Dit is allemaal informatie die idereen vrij makkelijk kan vinden op de sites van de LiPo fabrikanten. Ik verzin hier dus niets van! Waarom dan iemand aanraden om de accu tot 40°C, of zelfs hoger, te verwarmen voor "betere prestaties"? Waarom denken zoveel mensen het beter te weten dan de fabrikanten en de "uitvinders" van die accu's?

[WWS-LIPOSACK] LipoSack R/C Lithium Poly Safe Charging/Storage Bag

wws-liposack.jpg

bijvoorbeeld....

Na een "Amen" moet ik toch ff iets schrijfen...

Als ik een lipo met 15graden in een vliegtuig zie gaan en dat vliegtuig gaat snel daarna een andere (gelijke) lipo met 40-45graden en het vliegtuig gaat een stukje sneller dan weet ik wel wat ik doe waneer het uiterste eruit wil halen...

Na een "Amen" moet ik toch ff iets schrijfen...

Als ik een lipo met 15graden in een vliegtuig zie gaan en dat vliegtuig gaat snel daarna een andere (gelijke) lipo met 40-45graden en het vliegtuig gaat een stukje sneller dan weet ik wel wat ik doe waneer het uiterste eruit wil halen...

Tuurlijk...:cool:

De fabrikanten zouden eens moeten weten hoe hun cellen mishandeld worden :cool:. En ze kunnen er nog gewoon tegen ook, als je het niet al te gek maakt dan gebeurt er echt niets met goede cellen zoals kokam's.

Maar ik warm m'n cellen voor gebruik ook voor ergens tussen de 35 en 40 graden celcius. Het snelheidsverschil in m'n Quicky is erg groot als je dat gaat vergelijken.

En bewaren doe ik niet vol, maar zo'n beetje 3/4 vol en in een liposack en gewoon op kamertemperatuur. En natuurlijk altijd de boel wel in de gaten blijven houden tijdens het laden, maar dat moet voor alle accu's eigenlijk.

Back