Biereco verherbouwt: Wouter Goedkoop, Brutus Style

Ik smeer mijn assen van al mijn boten al bijna 40 jaar met Bogena Uiervet , werkt fantastisch .
Ik ook, maar het ging hier over het smeren van een tandwielkast en de kop van een (forse) verstelbare schroef.
Je kunt de smering van een semiautomatische versnellingsbak van een Volvo V60D6 ook niet vergelijken met de smering van de 2,4 liter diesel die in het vooronder ligt...

Nog ff een vraagje tussendraads…
Hoe werkt dat spoedverstel hendeltje nu exact, via de servo bediend? Hoe is dat aangesloten?
Heb je daar nog een plaatje van?

Gr Bas

Nog ff een vraagje tussendraads…
Hoe werkt dat spoedverstel hendeltje nu exact, via de servo bediend? Hoe is dat aangesloten?
Heb je daar nog een plaatje van?

Gr Bas
Met wat mazzel is het hier op te zien:

20250512_095211[1].jpg

Op de as zit een vrij beweeglijke bus, ingeklemd tussen twee taatslagers en stelringen. Op die bus zit een grote hevel , die verbonden is met een "vast punt" op de schroefastunnel, en langs die weg de gehele as naar voren of naar achteren beweegt.
De beweging van de as is slechts in de orde van grootte van 4 a 5 mm (de totaal mogelijke slag is groter, maar een deel daarvan gebruik je bijna niet, dat is "de achteruitstand voorbij").

Veel ingewikkelder wordt het niet.

Je hebt tussen de aandrijvende machine en de as dus een koppeling nodig die lengteverschillen kan opvangen.

De werking van de schroef zelf is weer een verhaal apart.

Jaja… okay…nu is mijn gedachte,
ontstaan er door 90 graden verdraaiing as-hevel en servo-hevel geen zijdelingse krachten die stroefheid kunnen opleveren.
Met de servo op de kant gemonteerd zou de hendel beweging parallel verlopen.

In mijn beleving zou ik zelfs de as hevel ondersteunen met een scharnierend vlak, waardoor de ashevel beter ondersteund wordt voor zijdelingse krachten o de draaiende as.

Oorzaak van de stroefheid kunnen de oorzaak zijn van de klemmingen op de nokjes van de bladen, de passing van de bladschachten (opgelost door Raboesch), maar ook een knikkende hevel.

Twee kogelkoppen, zou 1 ervan als een drijfstang opgesloten gewricht moeten zijn.
Parallele opstelling van de hevels geeft zuivere scharnierpunten…

Ter overweginge…
Gr Bas

ontstaan er door 90 graden verdraaiing as-hevel en servo-hevel geen zijdelingse krachten die stroefheid kunnen opleveren.
Het is me even onduidelijk wat je hier mee bedoelt?
Maar nee, daar komt de stroefheid niet vandaan.
De stroefheid komt door het feit dat het vierkante blokje binnenin de naaf, wat de boel aandrijft, die probeert die bladen "naar buiten te drukken" en die kracht neemt toe met het vermogen wat er gevraagd wordt.
De centrifugaalkracht op de bladen, probeert OOK die bladen naar buiten te trekken. Daardoor gaan die bladvoeten met toenemend toerental ook toenemend zwaar draaien.

Ik kan tijdens het varen vrij duidelijk merken dat hoe hoger het toerental, hoe lastiger de boel verstelt.
Vandaar mijn ingewikkelde "mixer plan" waarbij de schroef uitsluitend bij lage toeren verstelt, en zodra maximum pitch bereikt is, de bootsnelheid danwel trekkracht verder alleen met het toerental geregeld wordt. Dat laat het volle regelbereik van de pitch toe, EN het volle vermogen, zonder dat die twee elkaar in de weg gaan zitten.

Of misschien een liniaire servo..
Die zijn niet alleen heel erg zeldzaam tegenwoordig, maar het lost ook weinig op: de linkjes zijn kogelkopjes, die kunnen geen zijdelingse krachten overbrengen. Dus dat de servo "draait" mag niet zo heel erg veel uitmaken.
Wat ik wel zie, is dat het kogelkopje bovenaan het verstelhevel, omdat die aan de zijkant zit, "tordeert" die het verstelhevel een klein beetje.

Snap er niks van, het lukt me maar NIET om een bestelling te doen bij Alie... Heb drie keer geprobeerd, maar er wordt om een of andere reden géén geld van mijn PayPal account afgeschreven...

Geen idee wat hier fout gaat.
Ik klik op kopen, geef PayPal als betaling op, wordt naar Paypal doorgestuurd, bedrag etc klopt, klik op betalen... en dan.... Niets...

En betalen met Ideal, is dat een optie Bert? Loopt bij mij altijd gesmeerd. Gr. Klass.

Ik heb altijd met paypal betaald richting China, en er staat genoeg (meer dan) op mijn payPal account, Er gaat iets mis, en ik weet niet wát...

:D heb ik niet en wil ik ook niet. Heb zoveel ellende gehad met die creditcards, nooit weer.

Ik heb werkelijk nog NOOIT problemen gehad met paypal, snap er niks van. Ik moet iets fout doen maar kom er niet achter WAT ik fout doe.

Was gisteravond niet goed wakker en heb je een verkeerde link gestuurd. In de herkansing dan maar.
Best kans dat je daar zelf ook al had gekeken. Gr. Klaas.

Dank voor de link, Klaas,

Ik snap er niks van, ik krijg iedere keer als ik inlog bij PayPal, een viercijferige code, waar bij vermeld staat "voer deze code binnen 10 minuten in".
Daaronder een knop "doorgaan"

MAAR.... er is NERGENS een invoer-vakje voor die code.
Als ik dan op doorgaan" klik, kom ik gewoon in mijn account terecht, en daar lijkt alles normaal te functioneren.

Als ik probeer iets te kopen (dus op Alie een artikel zoek, op "nu kopen" klik, en naar de betaling ga, en ik kies Paypal, dan wordt ik naar Paypal gebracht, daar kan ik inloggen (staat weer zo'n viercijferige code, die ik nergens in kan voeren, klik ik weer op "doorgaan"), krijg ik de betaling te zien, klik ik op "betalen" en lijkt alles afgerond, maar is vervolgens die betaling verder nergens te zien.

Ik zie, als ik terug inlog, ook niet iets in de geest van "tansactie die nog bevestigd moet worden" of zo.

Ik snap er gewoon geen hout meer van.
De hulpfuncties van Paypal kom ik niet verder mee, en het telefoonnummer wat op de paypal site staat voor rechtsstreeks contact, geeft de melding "dit nummer is niet langer in gebruik".

Mooi klote.

Ik heb nu Ideal gebruikt, en dat lijkt er wel uit gegaan te zijn. We gaan het zien.

Dit is wat ik geprobeerd heb te bestellen:
want dit was de enige gearbox die ik kon vinden met zowel in als uitgaande as 5 mm.

EDIT: ik heb dit keer in ieder geval een e-mail van Alie gehad, dus dat is hoopgevend. Nu maar hopen dat het ding een beetje vlot geleverd wordt...

Laatst bewerkt:
Back