Biereco verherbouwt: Wouter Goedkoop, Brutus Style

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door brutus, 7 jan 2024.

1. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Valt mee, hoor.
    In mijn Titanic lag de ontvanger in de postkamer (onder het voorste kuildek, ongeveer 3cm onder de waterspiegel.
    Antennes horizontaal. Waarom? Ondanks dat het een enorm grote lerp was (1,90m lang) was die plek het meest logisch.
    Nooit bereik-crisis gehad. (En dat kon ik op mijn Graupner MX-16 prima aflezen)

Lex 'Speedo' Verkuijl heeft ook 2,4 gHz in zijn speedboten.
    En die dingen gaan hárd... 70km/uur is zijn kruissnelheid.
    Dus een spray van een meter of twee hoog achter de boot.

In het begin van 2,4gHz riep iedereen (inclusief ikke) dat hij daar problemen mee zou krijgen.
    Nada. Nema. Rien. Niente. Nothing. Nichts. Die racedingen lopen als op rails.

Dus... Don't worry voor je ontvangst. Maar wellicht dat 2,4gHz en brandstofmotoren een minder geslaagde combi zijn... Maar dat zou jij als heli-vlieger beter moeten weten dan ik...

2. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Gek genoeg kunnen ze dáár erg goed tegen, zolang je geen open vonken hebt. Dat was met de 35 MHz, zelfs met PCM, duidelijk een groter probleem.

Dat gezegd hebbende, heb ik geen flauw idee hoe goed de bijgeleverde ontsteking is. In de badkamer werkt het...

MicropropSport vindt dit leuk.
  3. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Schijn bedriegt Bert! De oude MPX Cockpit MM zender was ooit op 40 Mhz, maar heb 2 van die dingen omgeturnd met een FrSky module naar 2,4 Ghz. De ontvangers hebben 2 sprieten en die liggen horizontaal in 2 bochten naar buiten gebogen. Het enige jacht dat nog op 40 Mhz vaart is Smit Finland en daar ligt de antenne onderdeks tegen de romp. Mijn coastertje vaart met een MPX SmartFlexx. die ontvanger met één sprietje ligt 5 cm boven de waterlijn en maakt ook zonder mankeren het rondje om de fonteinen. Maar het zou kunnen dat spray op korte afstand van de ontvanger een ander effect heeft dan de "regen" die een fontein veroorzaakt. De tijd zal het allemaal leren. Gr. Klaas.

Herby63 vindt dit leuk.
  4. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Intussen zijn de oranje ruiten rondom vervangen voor helder... IMG-20250219-WA0011.jpeg

Het schuifluik op de achterroef vernieuwd (was een lullig, lelijk en slecht passend stukje plastic): IMG-20250219-WA0013.jpeg

Verder is de ontstekingsschakelaar gemaakt, geplaatst en in de zender ingesteld op een driestandenschakelaar, waarbij
    1=ontsteking uit, gas reageert nergens op.
    2=ontsteking aan, gas op handmatig middels draaiknop
    3=ontsteking aan, gas is gekoppeld aan de pitch

Die laatste stand moet uiteindelijk middels governor gaan lopen in plaats van een gewone gascurve a-la helicopter. Maar het ingeregeld krijgen van zo'n governor is nogal een klusje.

Laatst bewerkt: 19 feb 2025
  5. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nou... een kinderhand is gauw gevuld blijkbaar, want hier word ik blijer van dan ik verwacht had... IMG-20250219-WA0020.jpeg
    Precies passende RVS imbusboutjes en zelfborgende moertjes, uiteraard óók RVS...

De keuze voor RVS mag duidelijk zijn, zelfborgende moertjes ook, maar de imbus variant is gekozen omdat je met een platte schroevendraaier, als je met één hand moet werken (de andere heb je nodig om het moertjes tegen te houden), gegarandeerd uitschiet, en dan beschadig ik de lak van het houten roer. Die krassen boeien niet, maar dat het hout dan gaat verzadigen met water, en rotten of uit elkaar vallen, dat zou ik behoorlijk vervelend vinden, want zo'n roer in deze uitvoering is best wel een pietepeuterig precisiewerkje, een nieuwe maken die precies past is lastig als je alleen het roer moet repliceren...
    Het huidige roer en gaffel zijn in één bewerking pas gemaakt, en dan is het vrij makkelijk want wat bij het ene deel een tiende naar links of rechts gaat, gaat bij het andere deel automatisch precies evenveel mee. Een los roer bij een bestaande gaffel maken is een stuk lastiger.

En dááróm ben ik dus best wel blij... :p

Laatst bewerkt: 19 feb 2025
    Jan Walpot, MicropropSport en Jaap Smith vinden dit leuk.
  6. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    En er is ook (hoe kan het ook anders...:p) telemetrie, in de vorm van koewatertemperatuur aan de uitlaat.
    20250220_145152.jpg

De voeler gaat ook de nog te fabrieken regelklep aansturen en dan is deze plek minder idea maar hij zit met reden zo dicht bij de motor, omdat hij ook als alarm moet kunnen dienen.
    De voeler in de tank zou een veel geleidelijker verloop laten zien, en DUS een stabielere regeling, maar mocht de drijfriem van de pomp het opgeven, dan geeft een voeler in de expansietank geen waarschuwing, maar op deze plek komt er dan stoom voorbij, en dat is te zien op de uitlezing.

Bedenk me net, dat ik 2 temperatuurkanalen ter beschikking heb, ik kan dus ook nog een sensor zodanig plaatsen dat die de temperatuur van de tank meet op de zuigleiding van de tank. Maar éérst maar eens kijken wáár de temperaturen met een ongeregeld systeem ongeveer gaan eindigen.

Laatst bewerkt: 20 feb 2025
  7. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    En ZO: 20250220_170834.jpg

20250220_170850.jpg

maken we met het absolute minimum aan gereedschap en materialen een traploos regelbare "afsluiter"...

Jan Walpot, MicropropSport, Marc w en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Goed 'geregeld', Bert.

9. Ronald55

Ronald55

Lid geworden:
    19 dec 2019
    Bert, heb het hele verslag "even" doorgelezen :D Maar knap hoor en indrukwekkend wat je laat zien. 1000 dollar voor de motor? Ik schrok er wel van maar ben behoorlijk onder de indruk van dit stukje techniek. En ook hoe je elk probleem wat ontstaat weer goed weet op te lossen.
    Ik hoop dat je de schroef weer goed terug krijgt en ben heel benieuwd naar video's straks waar dit bootje in het water ligt! Good luck!

PS Governer? Dat is een soort koppelomvormer toch tussen motor en schroefas?

MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina