big jim

het is eindelijk zo ver

heb vanmiddag mijn eerste sleep kist opgehaald

span 2,55m

moter 80 cc boxer

nu heb ik een vraag?

is het ook mogenlijk om de ontsteking via de zender in te schakelen?

gr erik

ik zie het nut er niet van in.

waarom zou je dat willen doen ?

dan heb ik nog een vraagje

er zitten nu 2x 5 cellen packet in
moet ik dat nu zo laten of zal ik er 2x 4cellen van maken ?

gr erik

als je ze kunt vertrouwen laat je ze zitten.

anders vervang je ze, 4 of 5 maakt niet zoveel uit.

Ik ben voorstander voor 5 maar er zijn er evenveel die voor 4 zouden kiezen.

Peter

Dus jij hebt em ! :-) Ik heb ook even meegeboden, maar vroegtijdig gestopt omdat ik weinig interesse had in de aandrijving.

Ik zou voor een sleper geen 5 cellen ongereguleerd gebruiken (dus zonder voltage regulator). Je servo's krijgen dan een hoger voltage waardoor ze stuk kunnen gaan (wat er juist opbrand weet ik niet, maar bij mij gingen ze trillen of vielen ze uit na langdurig gebruik).

In mijn Paf heb ik 5 cellen een Robbe voltage regulator (25 euro, werkt goed tot nu toe).

3w_flyer zei:
ik zie het nut er niet van in.

waarom zou je dat willen doen ?

Peter, Ik ken al drie gevalletjes waarom:

* Is heel makkelijk als je vuurpaneel loskomt. Motor komt dan vooruit, en gaat vanzelf op volgas. Een throttle cut helpt dan al lang niet meer.

* Misschien omdat je een extra veiligheid wil, als de gas-servo faalt, dan kan je nog steeds de motor afzetten.

* Failsafe instelling met twee ontvangers in je toestel. Op de ene heb je de gasregeling, op de andere de ontstekingsschakelaar.

In Duitsland kan je ze vinden bij Stefan Merz: http://www.sm-modellbau.de/shop/index.php?cPath=4&XTCsid=b6bd4e58ca4fd214bd440e8f403173cd

Paul,

ik vlieg al jaren in mijn toestellen op 5 cellen zonder regelaar ertussen.

NOOIT problemen mee gehad. 1 of 2 paketten, maakt niet uit.

Evert, het zijn goede redenen maar zo kun je voor alles wel iets verzinnen.
Een bediening voor ontsteking vanaf de zender is in mijn ogen meer luxe dan veiligheid.

Peter

Ik heb een normale aan uit schakelaar op de 35cc,
Ik wil hem ook op schakelaar hebben dus ga ik er een servo van 9 gram op zetten :)

Ik gebruik een Smartfly regulator incl aan/uit schakelaar en äccuWeige
De regelaar maakt van de accuspanning van spanningen >5,5V een constante 5,3V ik gebruik twee 5cellen ontv accu's
Ik vlieg ongeveer 20 jaar en heb nog maar een paar servo's eletrische kapot gehad en dat was altijd in toestellen met een ontv accu met 5 cellen, daarom heb ik voor een regulator gekozen.(ik laad mijn accu's bijna altijd in de auto opweg naar het vliegveldje een de accuspanning kan dan meer dan 7 volt zijn als ik ga vliegen en ik denk dat dat teveel is voor een servo)

ivm de ignition schakelaar, als je de motor uit kunt zetten met je gasknuppel/trim/throttlecut lijkt me zo'n schakelaar overbodig, maar ik heb al vaker gezien dat ze de motor niet uit kunnen zetten met de zender :evil: (en dat vind ik wel levensgevaarlijk) dan vindt ik zo'n schakelaar wel noodzakelijk :!: .

Beste E Rukkers,
Ik ben ook een Big Jim. aan het bouwen en wil de vleugels iets langer maken.Was van gedachten er een 70 cc 2cil. op te zetten.(Roto motor)Ook ik wil slepen met deze kist.
Ik lees net dat jij er 80cc.op hebt staan,dit heeft me aan het denken gezet.Graag een beetje advies.gr.ruudje1

Bedankt voor jullie reakties.
Ik vlieg bij modelvliegtuig club DELTA in vlissingen en sleep ook bij BIGGS.
Vlieg nu met een piper van balsa usa met een d.a.50 cc.Ik ben nu een wat robustere kist aan het bouwen gegaan .Aangepaste big jim.
Zie net tot mijn verwondering dat d.a. een nieuwe motor heeft van 85 cc.Er zijn nog geen gegevens van bekend. gr.ruudje1

Back