Big Lift I

Heren enorm bedankt voor deze informatie!
toevallig heb ik de C577 die bij mijn 35Mhz MX-12 zat nog, dus dan hoef ik er nog maar 1 :)

Ik ben van plan om de Servo's en ontvanger op 6V te laten lopen i.c.m. een 4A ubec, moet lukken lijkt me.

Heren enorm bedankt voor deze informatie!
toevallig heb ik de C577 die bij mijn 35Mhz MX-12 zat nog, dus dan hoef ik er nog maar 1 :)

Ik ben van plan om de Servo's en ontvanger op 6V te laten lopen i.c.m. een 4A ubec, moet lukken lijkt me.

Is voor niets nodig ...

Niet nodig en sterker nog...ik denk niet dat een C577 daar tegen kan.
4A op 5V gaat helemaal goed werken.

kiezen

Ok, ik kan de BEC ook op 5V zetten dus dat komt wel goed, dacht alleen dat de stoom dan wat lager zou worden.
P = U * I (of een variant hierop, ik heb discalculie namelijk)

Nu lees ik in dit draadje dat ik de rolroer servo vraag eerder ook al eens gesteld had en toen gaf Arjan de C5077 aan.

Wat is nou wijsheid?
Waarschijnlijk die C5077 ipv de C577, maar die zijn wel duurder

Wanneer je even op mijn site kijkt kan je zie hoe ik het in gedachte heb met de servo's (zie handtekening, Mijn vloot),
misschien moet e.e.a. op een andere plek?

Laatst bewerkt:
5077 is vrijwel dezelfde servo maar dan met een kogellager. En hij is wat sterker maar noodzakelijk is dat niet. Bij een brandstofkist heb je nogal wat trillingen en zijn sterkere servo's waarschijnlijk handig. Bij een elektro kist heb je daar geen last van en qua kracht die je nodig hebt om een rolroer te bewegen is 3,5kgcm echt ruim voldoende.

Nog even over dat stroom en voltage verhaal; als je met een hogere spanning werkt KUN je voor hetzelfde vermogen met een lagere stroom werken. Maar als je de belasting gelijk houdt gaat er bij een hogere spanning juist een hogere stroom lopen.

Vergelijk met een elektromotor/prop; als je bij bepaalde motor/prop combinatie meer cellen neemt kun je een kleinere prop monteren en gaat er een lagere op stroom lopen; hou je dezelfde prop dan gaat er juist méér stroom lopen.

Jaap,

Daarin moet ik je teleurstellen, ik heb geen foto's, op het moment staat hij in de hobby ruimte van een collega vlieger en zijn we de rolroeren erin aan het bouwen. Wat wil je weten, misschien dat ik er een foto van kan maken.

Daar gaat ie weer...

Ik ga dit draadje weer even wat leven inblazen, aangezien ik de komende tijd thuis zit kan ik aan de BL werken.

Ik ga van de week de rolroeren eindelijk eens afmaken, beplanking aanbrengen enz.
De motor zit er inmiddels op, netjes in de hartlijn van de kist middels een motormount.
(domp etc zal proefondervindelijk worden vastgesteld)
Als dit niet werkt ga ik over op het motor kruis met draadeind en busjes systeem)

Ik heb een landinggear van Frahati gekregen, welke ik wat ga aanpassen en dan via slagmoeren in de romp demontabel laat.
(mijn auto is niet groot)

Servo gewijs heb ik nu het volgende voor de BL geplanned:
Rolroeren Dymond D5000 MG (3.2Kg)
Richting- hoogte- en sleephaak Dymond D7550 MG (12Kg)

Hevels zijn besteld bij HobbyKneus dus dat wordt nog even wachten.

Laatst bewerkt:
jeeeeej succes man!

Ik heb ook mijn landingsgestel demontabel, om dezelfde reden als jij :) Trouwens, die 4m bak van je was ook een plaatje zeg!

Dank je Jaap,

Leuk dat je er was, blijkbaar is het bouw virus bij jouw ook weer toegeslagen.
Ik kijk bij jouw wat dingen af, zoals de montage van de rolroerservo (kan je daar nog een close-up foto van maken?)

Groeten,
Sander

Zeker! Alsjeblieft:

a2uga6e3.jpg

sim-pel

Servo gewijs heb ik nu het volgende voor de BL geplanned:
Rolroeren Dymond D5000 MG (3.2Kg)
Richting- hoogte- en sleephaak Dymond D7550 MG (12Kg)

Hevels zijn besteld bij HobbyKneus dus dat wordt nog even wachten.
Op rol, richting en hoogte zou je best allemaal D5000 kunnen gebruiken. Niet dat het op richting en hoogte kwaad kan om D7550MG te nemen natuurlijk.
De meeste brandstof BL'en hebben volgens mij gewone standaardservo's aan boord, Hendrik en ik in ieder geval. Op een elektrokist is de belasting door de afwezigheid van trillingen nog wat kleiner.

Hé Arjan,

Prijstechnisch valt het wel mee en ik heb ze al liggen.

Beter teveel dan te weinig ;)

Groet'n,
Sander

Thanks jaap

Vanmiddag nog even lekker herrie lopen maken in de tuin, man wat een waai komt er van die 18x10 prop, 1640watt gemeten.

Ik heb nu ook de unisens-e ertussen geknutseld dus ik via de telemetrie toeren/volt/watt enz uitlezen, gaaf!

Nu nog een 2e hott zender op de kop tikken, want ik kan niet 2 kisten met 1 zender vliegen :p

Groet'n,
Sander

Ik heb een probleem, wellicht heeft iemand een idee om me verder te helpen?

Tijdens de winter heb ik wat hulp gehad bij dit project, bij het insnijden van de rolroeren is er helaas wat mis gegaan. We hebben de vleugels met schilder tape afgeplakt en er lijnen op gezet waar de blokjes balsa gelijmd zouden worden. Je moet dus in het midden snijden wil het goed gaan. Je raad het al, bij de 2e vleugel is dit niet gelukt en is aan de binnenkanst van de vleugel gesneden. Ik moet dus 2cm overbruggen. Als klap op de vuurpijl is deze vleugel ook de zwaarste van de 2, dubbel pech dus.

Hoe krijg je dit weer netjes voor elkaar?
(Ik ben geen houtbouwer dus vandaar de vraag)

Ik zou er gewoon een stuk massief balsa tegenaan plakken en het weer in model schuren. Gewicht hoef je je geen zorgen over te maken, dat verschil zul je niet opmerken.

Ok Arjan bedankt.

Dan kan de muggezifter mode nu uit en ga ik lekker bouwen.
Ik heb 1cm dik balsa staan en heb van de week al een lattensnijder gekocht, had al zo'n vermoeden.

Nu nog wat hout scoren voor servo plankie ala Jaap
edit: kan gamma-ply ofzo gebruikt worden, 12 euro voor een plankie van 3mm vind ik wat gortig :confused:

Laatst bewerkt:
edit: kan gamma-ply ofzo gebruikt worden, 12 euro voor een plankie van 3mm vind ik wat gortig :confused:

is inderdaad belachelijk... zelfde hier.
Goeie dunne triplex is niet meer te krijgen. Je zal echt op zoek moeten gaan naar een houthandelaar die grote panelen wil versnijden.

Als alternatief zou je ook meranti kunnen nemen als houtsoort. is hardhout en ook op triplex te krijgen op 3.4mm. Die populierentriplex van de gamma is normaal 3.6mm, bij een houthandelaar kan je met wat geluk nog populierentriplex vinden op 3mm.

laatste alternatief is:
Hout, triplex en balsa | 2dehands.be

geen ervaring mee en enorm geinteresseerd hoe het zit met de kwaliteit van het hout (gewicht-sterkte)... en vraag me ook af hoe die beste man sommige dingen zou opsturen :-)

Mijn hele kist is van gamma ply. A 6 euro de plaat ook bizar duur, als je naar de kwaliteit kijkt. Toch eens kijken waar populierentriplex/pappelsperholz nog meer in 3mm te koop is. Geen enkele andere bouwmarkt heeft het hier.

Back