Big Lift I

15,5kg.....een Big Lift vliegt uitstekend met gewone 3kg servo's.
Ik kan het soms niet helemaal volgen waarom je zulke enorme servo's (met navenant stroomverbruik) monteert, waardoor je weer allerlei fratsen uit moet halen met de stroomvoorziening. Zeker niet op een elektrokist die ook nog eens niet trilt.

Als je gewone standaardservo's (ook de noodzaak van MG zie ik niet) neemt kom je tijdens het vliegen nog niet aan 1A stroomverbruik en voldoet een gewone 4 cellen ontvangeraccu uitstekend. Voor de zekerheid kun je dat dubbel uitvoeren met een accuweiche maar dat is het dan wel.

en niet schokkerig .

Daar loop ik ook net tegen aan.....:(

Sorry off topic maar toch....

Ik heb 2 graupner des 586 BB servo's op hoogte die schokkerig blijken.
ik constateerde dit bij eentje en dacht dat ik die vernielt had omdat ik die getest had met een unster om te kijken wat hij werkelijk kon.
2 nieuwe besteld maar dat maakte niets uit nog steeds schokkerig

Waar komt dit door?
Welk effect geeft dit op vlieggedrag?
Ze zitten in mijn pc-21 van 9,8 kg vliegklaar.

Nog even heel wat anders de 2 die ik nieuw besteld heb hebben een kleinere uitslag dan de oude 2 die ik al heb en het zijn exact dezelfde servo's?????

Kunnen jullie hier wat nuttigs over zeggen?

Mijn Big Lift vloog ik destijds met Graupner C507's, 3kg analoge servo's. Die Big Lift had een 22cc Zenoah voorop staan. Ging prima..

Groetjes,
Gerben

In het kader, omdat het kan..
Waarom neemt een servo met meer stelkracht meer stroom op?
Die spreekt hij toch juist niet aan dacht ik.

verstuurd vanaf mijn Android telefoon

In het kader, omdat het kan..
Daar heb ik geen zinnige reactie op. Als het daar om gaat, ja neem dan vooral 15,5kg servo's. Er zijn trouwens nog veel sterkere, als het daar werkelijk om gaat.
Maar als je om servo-advies vraagt (en als ik me niet vergis doe je dat....) moet je misschien duidelijk aangeven dat je de sterkste servo's die verkrijgbaar zijn wilt monteren, en dat het verder niet uitmaakt of dat nodig is of passend bij een elektrische Big Lift.. En niet wat je nodig hebt :rolleyes:

Waarom neemt een servo met meer stelkracht meer stroom op?
Die spreekt hij toch juist niet aan dacht ik.
Nee, natuurlijk neemt hij al die stroom niet op.
Maar jij rekent er wel steeds mee. Jij meent dat een 5A niet genoeg is omdat je servo's 2A stroom trekken. En dus ga je powerboxen en enorme accu's monteren.

Nog één keer: iedere goede analoge standaardservo is meer dan sterk genoeg. MG is nergens voor nodig. Als stroomvoorziening volstaat met die servo's een volkomen normale 4 cellen NiMh accu. Of twee, als je voor zeker wilt gaan.
Ik heb in mijn Ibis 2 stuks 2s LiFePo accu's van 1100mAh per stuk. Daar kan ik een hele dag mee vliegen (en mijn ontsteking die jij niet hebt wordt er ook mee gevoed) en dan zijn ze nog niet voor de helft leeg. Het hoogst gemeten stroomverbruik (voor alle standaardservo's bij elkaar en inclusief ontsteking) is 0,8A.

In mijn Big Lift (ook met allemaal analoge standaardservo's) zat een 2s 2200mAh accu met BEC en daarmee kwam ik aan hetzelfde verbruik. Ongeveer 800 tot 1000mAh voor een hele dag vliegen, en dan stop ik alleen om te roken en wat te drinken :-)

Arjan,

Misschien moest ik het net beter vertellen, omdat de D-7550 (15KG) servo's goedkoper waren dan de C5077 (5KG) heb ik die gekozen...
dus vandaar, daarom omdat het kon :)

Natuurlijk snap ik ook wel dat het overkill is, maar ja de prijs was doorslaggevend.
Een Powerbox hoeft natuurlijk ook niet, maar als je 'm (voor wènig) op de kop kan tikken...
Waarom niet, overigens gaat die powerbox nu naar de Porter.

Maar je verhaal is duidelijk, Bassie gaat nu opzoek naar een 5Kg servo (ook voor wènig)
Maar omdat ik nogal eens met de roeren tegen een deur aanstoot, of iets anders lomps doe is MG misschien toch wel handig.

Die 2A had ik van Peter gekregen als stall current, vandaar.

PS. ik rook niet, dat laat ik aan regelaars over :D

Laatst bewerkt:
Misschien moest ik het net beter vertellen, omdat de D-7550 (15KG) servo's goedkoper waren dan de C5077 (5KG) heb ik die gekozen...
Waarom laat je die er dan niet gewoon lekker in zitten? voor je Porter zijn ze ook prima, koop je er gewoon een paar bij. Ben je ook klaar.

Ik gebruik sinds mijn laatste 3 projecten steeds de graupner PRX 5A (paar blz geleden vermeld geweest) met 2 kleine 2S 1000mAH lipo's en moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben.

Qua stroomverbruik kan ik je een voorbeeld geven van de Graupner Kadett 2400 sleper van 2,4m met een 6S setup en 8 servo's. Na een dag slepen van 10u tot 16u zat ik net over de helft van de capaciteit.

Uit mijn Big Lift draadje.
Let wel, dit is inclusief elektronische ontsteking van een 26cc benzinemotor en een servo meer (gasservo).
Blauw is de stroom, zoals je ziet een piek van 0,8A bij vol gas, als de ontsteking maximale stroom trekt. Bij minder toeren is het iets van 0,4 tot 0,5A

BigLift_stroom_vs_toeren_zps6f134dd8.jpg

standaard servos van hobbyking... maar ik meen me te herinneren dat je het niet voor die "brol" had...
dasondanks zijn die wereldwijd gebruikt en ken ik nog niet teveel slechte ervaringen.
(an aub haal nu niet 1 voorbeel aan hé... ik kan zo honderd voorbeelden aanhalen van kapotte graupner of futaba servos...)

(En bestel ze per 10... het loont altijd de moeite er enkele op reserve te hebben voor als je plotseling eraan denkt een dropluik te maken ofzo...)

Om effe terug te komen op die powerbox (jaja, ik weet het... irritant) ... in voorgaande reacties kan je dus ook afleiden dat die er enkel is gekomen omwille van je mega-stroomverbruik door de verkeerde keuze te maken met de servos... en pas in tweede plaats voor een beetje veiligheid...

Als je dan toch heel de boel gaat veranderen(en een bestelling bij HK viseert) loont het misschien toch de moeite te denken aan een alternatieve stroomvoorziening...
(en wederom kan ik je die oranje powerbox aanraden :p maar dat wist je al :p)

Ik neem het in overweging, overigens heb ik el HK sero's in gebruik :)
Alleen vind ik het op een sleepkist niet helemaal verantwoord om daar servo's van €5 op te zetten, bij wijze van spreken.
Je idee om er een paar extra te bestellen is zo gek niet.

Het ging met de powerbox helemaal niet om de stromen, maar eerder om eens te experimenteren met een stukje technieken waar ik eerder nog niet mee gewerkt heb. Aangezien ik tot op mijn schoenzolen ben afgebrand, heb ik dat idee nu maar laten varen.

verstuurd vanaf mijn Android telefoon

Laatst bewerkt:
Haal eens diep adem en lees het dan nog een keer,
Je vraagt om advies en die wordt gegeven, aan jou de taak dit
te relativeren (misschien een nachtje over slapen) en dan antwoorden ;)

We zijn er om elkaar te helpen, dat is volgens mij ook wat je wil?!
Anders waren de vragen en antwoorden er ook niet.

Niks moet, en wat jij zelf denkt dat voor jou het beste is, is voor andere misschien net iets anders.

Het is een "leuke" hobby en geen frustie boel!

wat ook zeer veel helpt is de hevel weg servo en roer , daarmee kun je een hoop kracht naar de servo toe besparen (dus niet zoals alle foute 3d kisten met grote hevel op de servo ,kleine hevel op het roer en dan de servo weg gaan beperken in je zender )

btw in mijn zero zitten de 3,5kg standaard servo's (heb het nagezocht ) die dingen zijn oerbetrouwbaar net als de c577 van graupner .In mijn p51 zit een overkill aan kracht op de roeren (maarja je hebt wat liggen en dat laat je niet liggen ) nu is het inderdaad zo dat een niet volbelaste servo nooit zijn max stromen trekt .maar een 3,5 kg servo per rolroer is ook 7kg totaal.Afdoende sterk dus op je biglift .nu zijn de roeren op de biglift ook niet diep waardoor ze zwaar belast worden ,het is echt een modelvliegtuig wat nog met 2kg servo's werd gevlogen toendertijd ,wat ook heel best ging .
De pilatus heeft wel wat grotere roeren dan zou ik een zwikkie van deze nemen :
HXT 6.9kg / 39.2g / .16sec Twin bearing servo

ben je klaar voor weinig .het zij met wat overschot ,maar alles binnen de perken

HobbyKing

Ik heb nog eens nagedacht over wat ik wil en wat jullie geadviseerd hebben.

Ik ben op de HK site gaan kijken en in het EU warehouse waren de HK155682A servo's op voorraad, omdat ik soort gelijke HK servo's (3Kg) in een zwever heb zitten en daar tevreden over ben zijn het deze geworden. De reden dat ik wel gekozen heb voor MG tandwielen, is dat die tegen een stootje kunnen (Ik moet van een smalle trap en door een smalle gang) en zijn Analoog zodat het stroomverbruik binnen de perken blijft. Deze servo's zullen in eerste instantie door een 5A (8A max) BEC gevoed gaan worden, omdat ik die nog heb liggen en dat lijkt me voor nu ok. Wanneer ik nog een betaalbare dubbele voeding tegen kom, gaat die erin. De reden hiervoor is eerder al beschreven.

De D-7550's gaan naar de porter.

Laatst bewerkt:
Back