Binnenvaart tanker DORDRECHT 11

Dat eerste ben ik wel met hem eens, maar dat laatste niet. Een vitrine is wel het behoud van zo'n mooi model, maar varen geeft ook het nodige plezier. Mijn Bugsier 3 staat vanaf 1976 in een vitrine en wordt een paar keer per jaar "uitgelaten". Heb ik nog nooit af hoeven stoffen. Twee andere modellen zonder stofkap moet ik regelmatig afstoffen en één keer per jaar even dekwassen. Wattenstaafje met een beetje sop en drogen met een velletje wc-papier in een pincet. Het coastertje staat doorgaans in de transportkist. Denk dat ze me wel overleven. Gr. Klaas.

Vandaag de decals met de naam op het model geplakt. De blauwe lak op de boeiing was alleen in glans verkrijgbaar maar daar gaat nu, om de decals te beschermen, matte blanke lak overheen. ( een proef zag er goed uit )
Ook het blauwe F bord en leidingsteunen geplaatst.

20240909 01 Decals geplakt.jpg

20240909 02 Decals geplakt.jpg

20240909 03 F bord en leidingsteunen geplaatst.jpg

Groet, Jan.

ziet er goed uit.
In de statische modelbouw wereld gaat het de ronde dat je decals altijd op glans lak moet kleven en daarna met matte ( of glans) vernis moet beschermen.
Als je ze op matte lak kleeft kan je ze moeilijker positioneren en durven ze wel eens loskomen omdat ze hierop niet zo goed kleven.

Heb het nooit zelf getest , maar ben vlot van aannemen als meerdere mensen het zelfde verhaal vertellen :)

Na lang piekeren hoe ik een vlagje kan maken dat v.w.b. dikte een beetje in de buurt komt is het gelukt.
De GB vlag hangt in de mast.

20240917 01 GB vlag in de mast.jpg

Ik heb een stuk aluminium folie aan beide kanten wit gespoten.
De vlag geprint op decal papier en na drogen met blanke lak behandeld. ( eerste poging zonder blanke lak ging mis, de inkt loste op in het water )
De decals geplakt, uitgeknipt en met een omgeslagen randje op de lijn gelijmd.

Groet, Jan.

Mooi geworden Jan! Heb destijds voor mijn coastertje een Caterpillar vlaggetje gemaakt van papier. Eerst op het internet een vlaggetje gezocht en verkleind naar de juiste afmetingen. Daarna afbeelding gespiegeld en beide afbeeldingen geprint. Aan de ene print een strookje laten zitten om de vlaggenlijn te "vangen". Daarna met de lijn erin gelijmd en er een paar golven in gedrukt. Na het drogen behandeld met zijdematte vernis. Lijkt ook net echt. Kijk maar op de foto, die je 30/4 in Maasdam hebt genomen. Gr. Klaas.

Dankjewel Klaas, en er zijn meerdere wegen die tot het doel leiden. Jouw manier is waarschijnlijk wel makkelijker.

Groet, Jan.

Ik ga de achterroef nog een keer schuren en lakken en daarna alles wat nu met dubbelzijdig tape vast zit lijmen.
Het is inderdaad de bedoeling dat de ijkschalen erop komen.
Eigenlijk hoort er ook nog een vlaggenlijn van de stuurhut naar de mast voor de oploopvlag maar die laat ik achterwege.
De mast is al kwetsbaar en om met het model te kunnen varen moet steeds het trunkdek eraf.
Ik heb ook nog een Deutz vlag toegevoegd.

20240918 01.jpg

Groet, Jan.

Met het plaatsen van de ijkschalen en de tekst achterop de roef is de bouw van de Dordrecht 11 afgerond.
Mede door de vele herinneringen die ik aan dit schip heb was het een plezier deze te bouwen.
Op naar het volgende project en dat wordt weer een stoommachine.

IMG_4705.JPG

IMG_4700.JPG

Groet, Jan.

Mooie herinnering aan vroegere tijden Jan! Ze komt zeker wel in een vitrine, want het is zonde om zoiets moois in een transportkist te laten staan.
En wat soort stoommachine gaat je volgende project worden? Gr. Klaas.

Met het plaatsen van de ijkschalen en de tekst achterop de roef is de bouw van de Dordrecht 11 afgerond.
Mede door de vele herinneringen die ik aan dit schip heb was het een plezier deze te bouwen.

Bekijk bijlage 597486
Bekijk bijlage 597487

Groet, Jan.

Gefeliciteerd , Jan.
Het is een prachtig model geworden en een geweldig mooie herinnering aan je eigen jeugd.

Allemaal bedankt voor de leuke reacties gedurende de bouw van de Dordrecht 11.
Een vitrine is wel de bedoeling Klaas.
De stoommachine die ik wil bouwen is een hellende machine zoals in de Goethe stond.
Vanaf 1997 zijn we ieder jaar een dag met de Goethe meegevaren totdat in 2008 de stoommachine vervangen werd door diesel motoren.
Tot nu toe heb ik geen tekeningen van de machine kunnen vinden.
Of het iets gaat worden is nog de vraag want ik moet het doen met een boven en zijaanzicht dat ik fotografeerde op de Goethe en een serie foto’s die ik in de machinekamer mocht maken.
Op De Majesteit mocht ik belangrijke maten opmeten.

C68E1020-88F8-4E37-8508-A27A908E5631.jpeg

Groet, Jan.

Bekijk bijlage 597486
Bekijk bijlage 597487

Groet, Jan.
Proficiat met dit schitterende resultaat, Jan. Een model met mooie details om trots op te zijn.
Gr. Peter

Back