Binnenvaart tanker DORDRECHT 11

Bij alle tankhoofdjes de steunen gemaakt voor geopende tankdeksels. Ertussen zitten de beademings leidingen.
Hoe ik de tankdeksels verder ga afwerken is in gedachten nog steeds in beweging dus daarom begonnen aan de slangenkist. ( hierin werden de laad/los slangen opgeborgen )

20240205 02.JPG

20240205 03.JPG

20240209 03.jpg

Prettig weekend, Jan.

Ik vermoed dat je ook wel (semi)professioneel gereedschap hebt.
Zo'n mal maken met een blokje metaal en een setje vijltjes is geen doen...

Hoe dan ook, weer een feest om naar te kijken!

Dankjewel maar om te doen was het niet zo bijzonder en geen professioneel gereedschap nodig.
Het aluminium deel is eerder gebruikt om de koelkast van de Maarten te buigen.
Het gat voor de roeiboot is erop afgetekend en rondom met 2 mm geboord.
De dammetjes met de figuurzaag doorgezaagd en vervolgens gevijld.
Het blokje hout is op een draaiende schuurschijf in vorm geschuurd.

Een slaggaard is een “stok” waarvan de onderste meter vaak zwart is geverfd en die verder rode en witte banden heeft van 20 cm. Hiermee werd bij twijfel gemeten of er voldoende water onder het vlak stond.
De methode van koperplaat persen heb ik eerder toegepast bij de luchtkokers van de Maarten.

Groet, Jan.

• Like
Reactions: ozy
Een slaggaard is een “stok” waarvan de onderste meter vaak zwart is geverfd en die verder rode en witte banden heeft van 20 cm. Hiermee werd bij twijfel gemeten of er voldoende water onder het vlak stond.
Dat kom je in de zeevaart inderdaad niet tegen...
Sterker; ik kan me niet herinneren ooit zelfs maar een dieplood gezien te hebben in die 32 jaar...

Ik heb in de jaren '80 op een coastertje van 500t gevaren, gebouwd in 1949
Daar lag er nog één.
Om de 5 meter gemarkeerd met rood, wit, blauw en een oranje lintje.
Daarna begon het weer opnieuw.

We gebruikten hem ook, want het schip had geen echolood.

Kon me niet meer heinneren hoe de kleuren van de slaggaard waren. Maar met een kleurenfoto van die dingen wel te achterhalen. De onderste meter was zwart, dan om de 25 cm wit, zwart, wit, rood. Dus aan de bovenkant van elk rood stuk had je er een meter bij. Gr. Klaas.

1961 Neckar  Schwabenheim.jpg

Wat ik schreef over 20 cm was ook maar een gok, wist het ook niet precies.
Gelukkig had Klaas een foto met bewijs.
Groet, Jan.

Mooi toch met al die herinneringen Jan. Met dank aan mijn Moeder, die meestal de foto's nam met haar Kodak box camera. Werkte met een formaat van 6×9 cm. In het begin zwartwit en vanaf 1960 ongeveer in kleur. Als ik me goed herinner was de bovenkant van de slaggaard zwart met een 6-kantige knop met punt. Nog even gezocht en er zijn ook uitvoeringen met 20 cm ringen. Wat dat betreft zat je wel goed Jan. (zie link). Gr. Klaas.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Slaggaard#:~:text=Door de vaart van het,slaggaard is voor de binnenvaart.

Laatst bewerkt:
De bovenkant van de slaggaard was inderdaad zoals je beschrijft Klaas.
Mijn vader had een Agfa fototoestel. Toen ik zelf een fototoestel wilde heb ik het van hem gekocht. Was een soort van les dat als je iets wil dat dat geld kost. De foto’s die ik van de Dordrecht 11 heb zijn op één na allemaal zwart-wit.
Groet, Jan.

Back