Binnenvaart tanker DORDRECHT 11

Gisteren een roeiboot davit gemaakt en vandaag besloten deze te vervangen door een nieuwe.
Achteraf vond ik in verhouding tot de rest het gebruikte materiaal te dik.
20240305 02 Dordrecht 11.JPG

20240306 01 Nieuwe Roeibootdavit gemaakt.jpg

Groet, Jan.

Vergeleken bij de fijne andere details een beetje grof. Ook de voet is fors uitgevallen. Was die in het echt ook zo doosvormig, Jan? Gr. Klaas.

De voet is nog niet af Klaas, deze is tijdelijk bevestigd om te kijken of de davit de juiste slag kan maken.
Om het frezen mogelijk te maken is alles te grof ivm de sterkte.
Groet Jan.

Een deel van dat "bankske" is de grote loopplank die nog verder afgewerkt moet worden. Onderin op de barlijn lagen de 10 palen om de koelzeilen aan te hangen. ( Koelzeilen werden gebruikt om de ladingstanks te drogen ) De buitenboord trap lag erop en een kleinere loopplank.
Groet, Jan.

Hadden jullie op de Dordrecht 11 nog schoorbomen Jan? Herinner me dat we die op de Alioth aan stukken hebben gezaagd om het trunkdek t.h.v. tank 4 op te kunnen krikken. We gingen met laag water op de rivier naar Deventer en losten deels in Amsterdam en Urk. Bij het lossen in Amsterdam deden we snel een bakje koffie en hoorden dat de Houttuin pomp steeds harder begon te grommen. Had ik vergeten de beluchtingspoortjes op de tankhoofden van tank 4 open te zetten. Bleek het dek ter hoogte van de tankhoofden 6 cm was gezakt. Tank 4 in Urk leeg gemaakt en onderweg naar Deventer samen met de stuurman stukje bij beetje het dek weer op gekrikt. Wrijfhout op 3 spanten en met een hydraulische krik en dommekracht en de stukken schoorboom waren we uren zoet. Gelukkig vonden we in het tanktabellenboek de afstand tussen vlak en peilkoker in het tankhoofd. Die kokers waren bij ons maar 1 meter lang. Schiet me opeens te binnen dat er bij ons op de barlijn ook een zwart geschilderde peilstok lag. Als ik je nu aan werk help, dan kan ik er ook weinig meer aan doen. Succes verder met de afwerking. Gr. Klaas.

Bleek het dek ter hoogte van de tankhoofden 6 cm was gezakt.
Heb je stinkend mazzel gehad, Klaas... Tanks kunnen meestal heel erg slecht tegen overdruk, maar nog VEEL slechter tegen onderdruk...
Dat had heel raar af kunnen lopen...

Wij hadden op de Dordrecht 11 schoorbomen aan boord maar ik kan me niet herinneren dat die ooit gebruikt zijn waarvoor ze bedoeld waren.
Zo'n peilstok lag er zeker niet want op de Dordrecht 11 hadden we een oprolbaar meetlint. Op de Dordrecht 20 stond in iedere tank een aluminium peilstok.
Met het trunkdek hebben jullie geluk gehad, bij ons op de fabriek is een tank een keer volledig geïmplodeerd.
Groet, Jan.

We hadden mazzel dat het vloeistofniveau relatief langzaam zakte en we al snel hoorden dat er iets niet goed ging. Later kwamen er beluchtingskokers op de tanks. In mijn operatortijd trainde ik ook in de fabriek en testten we met een 200 liter vat welk effect vacuum daarop had. Stoomlans erin, tijd voor een bakkie, stoomlans eruit en stoppen erin. Na een poosje begon het vat te kraken en schrompelde helemaal in elkaar. Wat ik in de raffinaderij spannend vond was dat bij langere tijd vorst de butaantanks dermate koud werden dat er geen dampspanning meer was. Zou je dan een volle tank (max. 85% vulling) geheel af gaan leveren dan kreeg je toch aardig vacuum op de tank. En vol vacuum konden die 9 mm dikke bollen met 1.200 m3 inhoud niet aan. De propaanbollen waren 22 mm en bestand tegen vol vacuum. Maar ik drijf een beetje af. Als het stoort schrap je het maar hoor Jan. Gr. Klaas.

Op de Dordrecht 11 zaten die beluchtingskokers erop. Zo'n test met een vat is inderdaad wel leerzaam want dan krijg je snel respect voor wat vacuüm kan doen.
Gr, Jan.

Omdat ik zondag naar Carmeliet op Stoom ga heb ik het werk aan de tankhoofdjes nog even uitgesteld.
Om toch iets te doen heb ik het achteranker gemaakt en geplaatst.
De barlijn voorzien van de koelzeilpalen en de loopplank voorzien van dwarslatten.
De voormast helemaal gestreken want het topje is al een keer aan mijn mouw blijven hangen en de mouw was de winnaar.

20240312 03.jpg
20240314 02.jpg
20240314 03.JPG

Groet, Jan.

Dan hang je er toch een Seagull achter Jan! Ook een fijn weekend en plezier in Schoonhoven. Gr. Klaas.

Back