Binnenvaartschip: Spits, schaal 1:20 (scratch build)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door KlaasKamstra, 14 okt 2010.

1. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Misschien is het even wennen, maar zoals het was komt mij "natuurlijker" over.

2. rcboy

rcboy

Lid geworden:
    9 nov 2011
    blauw vind ik een prachtig kleurtje

3. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Dat ziet er goed uit Klaas, niet te veel precies goed :yes:
    Je heb toch wel lappen om die koppen van die ladder gedaan,?
    anders is je teer-laag beschadigd :smile:

4. Adriaan

Adriaan

Lid geworden:
    30 dec 2007
    Hallo Klaas,

Het is even geleden dat ik op het forum was. Veel andere dingen en weinig tijd voor modelbouw. Maar ALS ik er even op kijk, dan volg ik uiteraard jouw spits.
    Zij wordt steeds mooier. Heel veel overeenkomsten met mijn OBELIX.
    Jouw roef is natuurlijk mooier met interieur. Daar heb ik geen ruimte (meer) voor.

Mijn kopstuurwerk in de ASTERIX, bedoeld om de bijna 4 meter lange combinatie beter te laten sturen, was vervaardigd uit 2 ruitensproeierpompjes. één voor elke kant. Maar die pompjes zijn helaas niet zelfaanzuigend en dus werkte de hele handel niet zoals het moet. Onlangs had ik weer even tijd en omdat jij nut had van mijn ontwerp over de aansturing van de roeren, heb ik nu gebruik gemaakt van jouw kopstuurwerk. Ik heb de foto´s en het verhaal goed bekeken en ben toen aan de slag gegaan. Ik heb geen hout gebruikt, maar koper en plastic (PVC pijp).
    Ik had geen rond slingerende scheepsschroef liggen en moest dus die schroef zelf maken. Ik heb van aluminium een 4 bladsschroef gemaakt en van koper de uitlaatnozzle. Jouw houten "kamer" heb ik gemaakt van PVC-pijp (2x 45° bocht aan elkaar). Inmiddels de oude handel eruit gebroken (zat met epoxy en dat zit verdomd goed vast, maar met wat splinters is het er toch uit).

Nu verder met inbouw van de nieuwe installatie naar jouw voorbeeld. Helaas zal dat wel weer weken gaan duren in deze vakantietijd. Moeder de vrouw wil graag weg, dus het zal wel oktober worden. Als ik wat foto´s heb, zal ik ze wel een keer plaatsen.
    Dank voor het goede idee en de duidelijke beschrijving.
    Ik hoop dat mijn versie evengoed zal gaan werken als de jouwe.

Groet
    Adriaan

5. KlaasKamstra

KlaasKamstra

Lid geworden:
    14 okt 2010
    @Adriaan: Leuk weer iets van u te horen!
    Als u de kopschoef (het principe, materiaal maakt inderdaad weinig uit) hetzelfde maakt dan kunt u het zonder moeite als noodvoortstuwing gebruiken.

Ik heb er al een paar keer dankbaar gebruik van gemaakt.
    Eén keer was ik vergeten een schroefje in de servo achterop te draaien en is het kruisje van de servo losgekomen,
    dus ik was stuurloos geworden midden op een vijver.
    De kopschroef heeft 'm toen naar de wal gebracht.
    Een moment later zat mijn schroef vol waterplant, weer de kopschroef erbij om naar de wal te komen.

Verder heb ik een zeer beroerde achteruit (zoals het hoort bij spitsen),
    ik weet niet hoe de achteruit van uw spitsen is?
    Alleen al om überhaupt fatsoenlijk achteruit te hebben is zo'n stuurrooster een aanrader, alles ligt zo stil.

Het stuurrooster hoort eigenlijk helemaal rond te kunnen, die van mij slaat maar 45 graden elke kant uit, dit is in de praktijk eigenlijk voldoende.
    Als het rooster in het "midden" staat stuwt ie recht naar voren (en het schip dus achteruit).

Ik ben benieuwd naar uw exemplaar.

6. Adriaan

Adriaan

Lid geworden:
    30 dec 2007
    Beste Klaas,

Goed idee om de straalbuis in de neutraalstand naar voren te laten wijzen. Ik had hem naar achter laten wijzen.
    Ik heb van alles geprobeerd maar ik weet ook geen manier om meer dan 40° BB of SB.
    Maar dus neutraal naar voren en dan heb je inderdaad een mogelijkheid om achteruit te varen.

Het is bijna 2 jaar geleden dat ik er mee heb gevaren en ik weet niet meer of ik er toen ook mee achteruit heb gevaren. Ik weet wel dat mijn schroef en roeren een goede voortstuwing hadden (ondanks de 4 meter) en dat ook bochten goed gingen, waarbij natuurlijk ruimte nodig was. En dat was zonder kopstuur-mogelijkheid !!

Ik heb wat foto´s gemaakt maar zoals me wel vaker is overkomen, krijg ik die weer eens niet geplaatst.
    http://imageshack.us/photo/my-images/585/copyof1002136.jpg
    http://imageshack.us/photo/my-images/843/copyof1002135.jpg
    groet
    Adriaan

7. KlaasKamstra

KlaasKamstra

Lid geworden:
    14 okt 2010
    Ik denk dat ie het wel gaat doen, enkel de schroef die ik er in heb zitten is afgetopt voor meer vermogen. Wellicht is dat bij u ook een idee.
    Het verhaal heeft wel flink toeren en tijd nodig (ca. 15 sec.) om de unit vol water te trekken.

De schroef moet water opbeuren en lucht bij het rooster naar beneden drukken, beide nogal tegennatuurlijk...
    Maar als het één keer volgetrokken is dan werkt het goed.
    Ik heb er geen ontluchting opgemaakt, dat is ook niet nodig heb ik ontdekt.
    Plus het voordeel dat de unit nu geen keuze heeft anders dan vol water te blijven staan.
    En dus is ie altijd direct klaar voor gebruik.

8. KlaasKamstra

KlaasKamstra

Lid geworden:
    14 okt 2010
    Ik ben eigenlijk met de kont van het schip aan de gang, maar verf kent de handicap dat het moet drogen.
    Dus had ik even het paradepaardje van alles langebaan klusjes van de plank gehaald: Het interieur.
    Ik ben maar een begonnen met het bouwen van een deugdelijk keukenblok.
    Het is meer geluk dan wijsheid dat het aanrechtblad precies onder de vensterbank uitkomt.
    Maar zonder geluk vaart niemand wel.
    Na het bouwen van het keukenblok heb ik tegeltjes tegen de wand gemaakt,
    alles is op schaal maar het voegsel is gewoon die van de grotemensenbadkamer hier...
    Nu moet ik nog even op jacht naar kraaltjes die dienst kunnen doen als greepjes op de kastdeuren en laden.
    Alles komt in de vernis te staan, alleen de spoelbak niet want die krijgt een aluminiumverfje...

Het keukenblok, de afmetingen: 100 x 60 x 45 mm.

Niet alleen in de keuken is er beweging geweest, ook het woongedeelte heb ik een goed begin aan gemaakt.
    Ik heb een kast gemaakt voor de boeken en de televisie.
    Die TV is een sleutelhanger en past qua schaal heel aardig bij dit geheel.
    Naast de TV staan wat houtjes... Dat worden boeken (de verf doet de truc) die tegen de kast wand aan leunen.
    Die "boeken" en de tv zitten met een schroefje vast aan de kast.
    De kast zelf zit met een boutje en een moertje aan het schot vast.
    Dan blijft alles mooi op z'n plekje staan.
    Op de bovenste plank komt een blokje hout met een printje van een volle boekenplank, dan lijkt dat ook net echt.

De boekenkast met TV en (nu nog titelloze) boeken.
    Afmeting kast: 85 mm hoog, 70 mm breed en 23 mm diep.

Tot zo ver voor nu.
    Terug naar het zwart/wit/blauw kwasten van het achterschip, update volgt.

Laatst bewerkt: 28 jun 2012
  9. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    klaas:..................................................................................... iiiiik ben sprakenloos!!! :eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek: dat is gewoon onverselbaar hoe je dat voor elkaar gekregen hebt al die details!
    ik ben echt gewoon het noorden kwijt!
    mijn complimenten duizend maal!

10. Jarvin

Jarvin

Lid geworden:
    30 jan 2012
    waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaw8-O

11. kevin apers

kevin apers

Lid geworden:
    23 jun 2009
    vakwerk!! bravo!
    echt wel knap gemaakt...
    mvg

12. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Dat is een fraai interieur, Klaas. Mocht ik ooit door een verkleinstraal worden getroffen, dan wil ik wel schipper op je Spits worden.

13. bas v.v

bas v.v

Lid geworden:
    7 apr 2009
    het ziet er geweldig uit!
    mijn complimenten!!!

14. Adriaan

Adriaan

Lid geworden:
    30 dec 2007
    Hallo Klaas,

Je schreef dat jouw schroef in de kopstuur unit is afgetopt. Misschien heb je mijn foto niet kunnen zien. Als je op de link klikt komt er na verloop wel een foto van Imageshack tevoorschijn. De schroef die ik zelf heb gemaakt is een 4 blads die naar mijn idee aardig is afgetopt. Ik denk dat ie waarschijnlijk ook aardig wat water zal verplaatsen (hoop ik tenminste). Of ie ook de lucht uit de kamer zal blazen ?? Zo nodig maak ik er een ontluchting (met kraan) in. Voor alles is wel een oplossing

Jouw interieur is werkelijk prachtig. Jammer dat ik daarvoor geen ruimte meer heb. Nadeel is wel, dat om al dat moois te bewonderen, je wel het dak van de roef af moet nemen. Maar dan zie je wel iets heel moois. "Dat dan weer wel natuurlijk" (zou Jaap Kooiman in "Toen was geluk nog heel gewoon" zeggen)

Als t.z.t de hele installatie werkt (zal wel enkele maanden duren) dan laat ik het weten.

Groet
    Adriaan

PS Misschien moet er toch een keer een "één op twintig" bijeenkomst komen.
    Lijkt me wel aardig al die bakbeesten op dezelfde schaal.

15. KlaasKamstra

KlaasKamstra

Lid geworden:
    14 okt 2010
    @Adriaan: Om eerlijk te zijn maak mij niet zo'n zorgen over het werken van uw unit: Ik heb nog eens naar de foto's zitten kijken...
    Ik durf er wel een gulden tussen te leggen dat ie het goed doet.
    Dat roefdek ligt iets in de weg, hé?

Ik heb het hele zaakje binnen in de blanke jachtlak staan,
    maar dat spul droogt me een partijtje traag, zeg!
    Ik zit nu op pak 'm beet 20 uur en nog pikt het, terwijl het blik me een stofdroog belooft na 6 tot 8 uur.
    Nou ja, geduld oefenen dan maar.

Intussen heb ik de kont wel klaar, helemaal in de stijl van de kop:
    Potdeksel zwart, boeiwerk wit, berghout zwart, bies wit, en het blauwe vlak tot de geladen waterlijn.

Foto's volgen...

16. bas v.v

bas v.v

Lid geworden:
    7 apr 2009
    Zo Klaas, inmiddels ook meubelmaker geworden zie ik?!
    Het ziet er weer erg mooi uit, misschien wel het eerste modelbinnenvaartschip met ingerichte woning!

17. KlaasKamstra

KlaasKamstra

Lid geworden:
    14 okt 2010
    De afgelopen tijd heb ik me tussen de bedrijven door gebezigd met het afwerken van het ruim.
    Het idee van de tank is even op de ons allen bekende lange baan geschoven.
    Het werkt wel mooi, maar het laadt mijn schip niet zwaar genoeg af naar mijn zin...
    Daar kijk ik dus nog evenjes opnieuw naar... (van de winter)
    Het is goed uitvoerbaar, maar het moet even anders gemaakt worden.
    Die tank moet overnieuw gebouwd maar nu lichter.

Nu wil ik tóch geladen kunnen varen, omdat het schip er dan heel mooi uitziet en zich supermooi gedraagt.
    Om nou elke keer met die luiken te kloten (dat duurt lang) voel ik ook niet veel voor...
    Met open ruim varen was geen optie, want dat ruim zag er niet uit, om te huilen eigenlijk.

De situatie was ongeveer zo:
    Voor een kwart in de spanten en een halve trimvulling die schever dan scheef was.
    Soortgelijke situatie is ook maar één goede oplossing voor, en daar is mijn schip niet vreemd van:
    HAMER. Alles er uit gemaaid en dan een fris begin maken in een leeg ruim.

De trimvullingen zijn dus nieuw. Glaslatten zijn dat: Precies de maat en het kabelgootje zit er al aan!
    Klein detail is dat de bovenkant schuin hoort te zijn en dat nu niet is, maar een kniesoor die daar over gaat zeuren.
    Het werkt wel makkelijker als je er tegen de 100 spantjes op moet maken.
    De raamspanten zijn van triplex en de normale spanten van 0.75 mm karton.

Ik heb besloten om er even flink werk van te maken en alle spanten er in te bouwen en er een mooie buikdenning in te leggen.
    Dus ik als een echte Werkendammer buikdenninglegger bezig en het resultaat mag er wezen, zo op de helft achterom kijkende...

De vloer gaat een paar keer in de vernis tegen de invloeden van buitenaf en het ruim zelf in de zilververf.
    De onderkant van de kap moet nog altijd zwart, maar dat zie ik nooit, dus dat vergeet ik al een jaar...)

De achterste helft van het ruim met nieuwe buikdenning.

Detail van het rooster over de put, het deksel staat er naast.

Die schuine buis tegen het achterschot daar heb ik de stuurdraad van mijn kopschroef doorheen zitten.
    Die kon eigenlijk niet anders dan op deze vreemde manier oversteken en loopt verder door de trimvulling naar voren.
    Ik denk dat als alles één kleur heeft het niet meer zo opvalt als nu.

Op het vastzetten van de luiken heb ik iets heel simpels gemaakt.
    Er zijn acht luiken met twee pennetjes aan de onderkant.
    In de dekken zitten kleine corresponderende gaatjes (ø 1,5 mm, zie je dus niet) daar vallen die pennetjes in en zo staat het luik vast.
    De rest zit met een elastiekje vast op dat eerste luik. Kan nergens heen, zelfs niet bij wind.

Tot zover voor nu.

Laatst bewerkt: 30 jun 2012
  18. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    Klaas…
    Je mag niet liegen… je hebt gewoon een foto in een echt ruim gemaakt!
    Nee nee, ziet er echt heel knap uit hoor!

19. Nitromethane

Nitromethane

Lid geworden:
    18 apr 2010
    Klaas, je gaat nog steeds goed! Bijna niet van echt te onderscheiden.
    Je bent lekker met details bezig.

Ik vind het supermooi project
    Respect!

Groetjes, Mark

20. KlaasKamstra

KlaasKamstra

Lid geworden:
    14 okt 2010
    Ruim
    Alle spanten staan er naar behoren in en staan in de verf...
    Wat een onwerk is dat zeg! Maar goed, het plaatje liegt er dan ook niet om, het is wat ik voor ogen had.
    De buikdenning ligt er nog niet in, eerst moet het allemaal maar eens goed drogen
    Die buikdenning zelf ligt ook te drogen, die staat in de blanke lak.
    Een paar laagjes gaan er op en dan schuur ik het licht om het er niet té gelikt uit te laten zien.
    Een overzichtje van het schip zoals het er nu bij staat.

Machinekamer
    Verder ben ik begonnen aan het scheppen van de hoognodige orde, rust en netheid in de machinekamer achterop.
    Ik heb een nieuwe machinekamervloer gemaakt, onder die vloer liggen de regelaars.
    Er staat een waterkering in van ca. 2 cm hoog. Er zwerven wat connectoren onder de vloer, maar dat kan in mijn optiek prima.
    Die waterkering is meer voor mijn gemoedsrust dan voor het eventuele water, ik heb nog niet water gehad in deze machinekamer.
    Maar een kering kan er maar gewoon in staan.
    De dwars verbinding waar de stuurservo aan hangt maak ik een schot van.
    Dat staat netter en dit ding hangt een tikje schuin in het schip.
    De ontvanger heb ik boven de vloer gehouden, zo ver als kan van de motor en de regelaars af.

De machinekamer met nieuwe vloer.

Tot zover voor nu...

Laatst bewerkt: 31 jul 2012

Deel Deze Pagina