Blade mCP X, Eflite goes Flybarless!

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Indoorvlieger, 3 feb 2011.

1. mikevst

mikevst Guest

kleine beschadiging aan een rotorblad

Ik heb onlangs een klein ongelukje gehad met mijn mCP X: iets te dicht bij de tafelpoot geland en met de rotor er natuurlijk tegen. Het gevolg is dat één van de rotorbladen aan de buitenste hoek een klein beetje beschadigd is (een kleine, minieme indeuking zeg maar).
    Kan dit gevolgen hebben voor het vlieggedrag? Ik heb geen reservebladen, dus ik kan het niet even testen.

2. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nee, kan weinig kwaad, bij mij zijn er hele hoeken uit, en vliegt nog steeds zonder noemenswaardig probleem.

Groet, Bert

3. FlyingCheese

FlyingCheese

Lid geworden:
    22 mei 2011
    Ik heb de stap gewaagd en er een besteld hier in de UK. Voor die prijs (149 GBP/165 Euro) een RTF versie kon ik het niet laten. Ik zag dat ik wat geld terugkreeg van de belasting en dacht, waarom ook niet.

Ben benieuwd.

4. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    En dat runt een heli vliegschool!?!?

5. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Goede keuze FlyingCheese.
    De mcp-X zal je straks gaan bevallen!
    Laat je niet verrassen door de felheid van het toestelletje straks.
    Vooral op de Cyclic kan het met de fabrieksinstellingen behoorlijk giftig zijn.
    Genoeg Expo erop en tammer maken dat beestje.(kun je later naar eigen smaak gewoon weer opschroeven)
    Want anders zul je nog vaak 'nat' gaan met overcorrigeren als het dreigt mis te gaan tijdens het vliegen.
    En leer jezelf aan om vlak voordat een Crash dreigt de trotlle hold om te zetten.
    Dat scheelt echt bakken.
    Gisterenavond nog buiten gevlogen met de mcp-X.
    Het waaide toch echt behoorlijk.Eigenlijk teveel voor een ±50 grams toestel.
    Maar wilde eens kijken hoe zij zich hield met rondvliegen.
    Viel me echt mee, hoe goed het toestel nog te vliegen was.
    Oke, wel wat bonkerig vlieggedrag door de wind, maar dat kon ook niet anders.
    Tijdens het speelplezier 2 crashes gehad.
    Eentje kwam doordat ik de dicht langs een boompje opvloog.
    Tak van de boom raakte de staart en heli storte ter aarde.
    Slechts 2 linkjes los.Erop geklikt, heli even kort nagelopen en gaan weer.
    De andere Crash was een stuurfoutje.
    Kwam te hard aanvliegen met wind mee.Te laat opgetrokken en de heli klapte op het gras.
    Schade: NIETS.
    Check gedaan en weer gevlogen.
    Dit toestel is gewoon te goed gemaakt.
    Ik wacht met smart op de Brushless versie.
    Vr Gr E

6. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Met een knipoog: ze zeggen wel eens "those who can, do.... those who can't, teach....

Kom maar weer eens langs Niek, en wie weet installeer ik dan een leerlingsysteem voor de grote BO 105.... Praten we dan weer.... ;)

Groet, Bert

PS: die hoeken zijn er bij mij uitgeslagen toen ik hem tail down in een rioolput parkeerde....

7. minibike12

minibike12

Lid geworden:
    7 mei 2009
    Hoi allemaal

Ik ben sinds vandaag ook een gelukkige bezitter van de mCPx.
    Gistermiddag bij RcKix besteld, en vandaag al binnen.
    Dat is nog eens snelheid.

Maar ik heb nog wat vraagjes.
    Ik heb volgens de boekjes de AUX switch op OFF staan, en de Rate switch op LO. Dit zijn de beste instellingen voor een beginner toch?

Ook heb ik de andere bladen er op gezet (de bladen met de 2 punten aan de binnenkant, voor wat meer stabiliteit). Hoe vast mogen deze bladen gezet worden? Ik heb ze nu niet helemaal vast staan, maar zo dat je ze nog wel een beetje vrij kunnen bewegen (er zit geen speling op en neer, maar je kan ze alleen naar links en rechts draaien, als je van bovenaf kijkt). Is dit goed genoeg?

En als ik de zender aan zet, even wacht, en daarna de batterij in de helicopter plug (met throttle hold aan natuurlijk). Beginnen de servo's vrij luid te zoemen. Is dit ook normaal?

Ik heb er nog niet mee geprobeerd te vliegen, want ik wil het rustig op gaan bouwen, en een beetje in de sim oefenen. Maar ik heb wel gemerkt als even probeer hoeveel gas ik moet geven om van de grond hij zou komen (met de eerder genoemde zender instellingen), dan staat het gas bijna 60% (misschien wel iets meer) open. Is dat bij jullie ook, dat je veel gas moet geven voor deze opstijgt?

Ik heb ook vandaag Phoenix V3 vliegsimulator binnen gekregen, dus daar ga ik ook veel mee oefenen :D.
    Zal zoiezo wel even laten weten hoe het me af gaat komende tijd.

Groeten,
    Martijn

Laatst bewerkt: 2 jul 2011
  8. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Hoi Martijn.
    Erg veel plezier met je Blade mcp-X.
    Dat gaat vast helemaal goed komen.
    Indien je dit nog niet had gedaan: Google eens op mcp-X.
    Vooral buitenlandse Forums hebben veel meer informatie over deze Micro heli die nuttig zijn.
    Google dan bijvoorbeeld op:
    - troubles Blade mcp-X
    - Vibration Blade mcp-X
    - Upgrade Blade mcp-X
    - Brushless Blade mcp-X
    - Blade mcp-X with scale body

Etc etc................
    Veel plezier.
    Vr Gr Erwin

9. ExtremeBB

ExtremeBB Guest

EDIT ik stel stomme vragen dus laat maar hangen...

Laatst bewerkt door een moderator: 3 jul 2011
  10. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    stomme vraag, in dit draadje is natuurlijk de mcp de beste!

11. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    De best vliegende Micro FBL CP heli ter wereld!!!!!
    Afgelopen middag met nog 3 andere heli kameraden gevlogen.
    Waarbij er ook met 2 stuks Blade mcp-X heli's werd gevlogen.
    Was echt lachen en reuze vermakelijk.
    Mijn mcp-X en die andere mcp-X kregen waarrempel ook nog een Mid-Air.
    Hoe groot is die kans??
    Mijn mcp-X stort na de Mid-Air ter aarde de andere vloog door.
    Schade?
    Niets, noppes, nada!!
    Oppakken en weer vliegen ermee.
    Meer dan waanzinnig goed dit!
    Is een blijvertje die mcp-X.
    Vr Gr E

12. hobby

hobby

Lid geworden:
    14 sep 2005
    +1 :thumbsup:

13. FlyingCheese

FlyingCheese

Lid geworden:
    22 mei 2011
    Ik vind hem ook geweldig.

Ik heb er net even mee gevlogen en wat een ding zeg. Respons is zo heerlijk direct en accuraat, fantastisch.

Hier ga ik echt heel veel lol aan beleven

14. ExtremeBB

ExtremeBB Guest

over 2 weekjes ga ik er ook een bestellen ,
    dat ie FBL is staat me wel aan :)

15. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Zul je absoluut GEEN spijt van krijgen!!
    Ik heb tegenwoordig ± dik 100 vluchtjes gedraaid met mijn Blade mcp-X.
    Gebruik alleen nog die Turnigy 1S 300Mah 35C Lipo packs want die geven genoeg vermogen.
    Vlieg ± 5 minuten maximaal rond en er gaat dan terug in krap 200Mah.
    Netjes dacht ik zo.
    Van die ±100 dikke vluchtjes ongeveer 8 keer flink gecrashed.
    Tot nu toe nog geen onderdeel hoeven te vervangen.
    Veelal schieten die 2 linkjes los bij een crash of het main gear schiet iets naar beneden.
    Ik vlieg nagenoeg alleen nog maar buiten met de mcp-X.
    Zelfs wat wind kan ze goed hebben en het is dan ook elke keer weer een groot plezier om deze Micro FBL CP heli rond te laten knallen op het kleine veldje voor het huis.
    Oja........ik laat de motoren tussen het vliegen door NIET afkoelen.
    Trouwens.......de hoofdmotor en de staartmotor blijven lauw als ik vlieg.(met regelmaat 10 packies achter elkaar)
    Zet af en toe even de lippen tegen de motoren aan om te voelen, en het zaakje blijft gewoon lauw.
    Ik doe dit 'doorvliegen' bewust omdat ik wil testen hoelang de hoofd en staart motor het nou daadwerkelijk uithouden voordat ze versleten zijn in deze situatie van de motoren geen rust te gunnen tussen de Lipo pack wissel door.
    Tot op heden merk ik nog steeds niets van enige slijtage.
    Ook de Swash plate en overige stock parts aan deze heli houden het tot nu toe goed uit.

Ik ben eigenlijk zo 'gek' van deze Micro heli dat ik er aankomende zaterdag nog eentje van bij ga halen.
    Wil die nummer 2 dan gaan upgraden met alles wat er op aluminium gebied te krijgen is voor deze Blade mcp-X.
    mcp-X nummer 1 wordt dan mijn ragbakje om inverted hoover mee te leren.(hou die heli ook bewust voorzien van alle stock plastik parts)
    mcp-X nummer 2 wordt dan mijn gepimpte Micro heli om er strak uit te zien en om kunstvlucht mee te gaan doen.(dus geen 3D werk)
    Ik kan niet anders zeggen dat deze heli meer dan plezier bied voor het geld dan wat het waard is.
    Vr Gr E

16. FlyingCheese

FlyingCheese

Lid geworden:
    22 mei 2011
    Dat klinkt als een plan, Dylan.

Fijn dat je tegelijk de slijtage-tests doet, zo kun je ons mooi op de hoogte houden waar we op moeten letten.

17. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Gelijk heb je!!
    En juist met deze mcp-X is dat geen enkele moeite want ik vlieg er dagelijks mee.
    Ben zo benieuwd hoe die heli zich gaat houden op de langere termijn wat betreft kwaliteit van de plastik stock parts die erop zitten.
    Tot nu toe ben ik dik tevreden over de heli.
    Heb alleen nog wel een vraagje aan jullie mcp-X vliegers.
    Ik zag laatst een soort van Canopy's die leken op die van een henselheit TDR Rigid en dan in het formaat voor de mcp-X.
    Persoonlijk vind ik de vorm van de stock mcp-X Canopy niet zo mooi.
    Zou er graag een Canopy op willen hebben als van een Trex450sport ofzo.(maar dan van het passende formaat uiteraard)
    Iemand ideeen hierover of al iets gezien op het internet??
    Ik heb al lopen zoeken, maar kom steeds uit bij die Mia parts.
    Em dat vind ik ook niet zo mooi.
    Hoop dat iemand ideeen heeft.
    Vr Gr E

18. tinus

tinus

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Kan iemand mij vertellen op hoeveel % de giro moet staan bij een dx6i? Standaard staat ie nu op 50 % en er staat nix in het boekje...wat gebeurd er als ie op 100% staat?

19. SToRM

SToRM Guest

Ik moet zeggen dat ik erg blij ben dat ik eerst voor de mSR gegaan ben als ik zie hoe moeilijk die al is om te vliegen. Maar die mCPx wil ik ook nog zeker erbij halen als ik wat meer ervaring heb en dan eventueel met een DX6i zender erbij.

Ik vind die micro-heli's ook erg leuk en de relatief lage kosten van de aanschaf en onderdelen maken het nog interessanter.

20. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    iets waar anderen mogelijk wat aan hebben?

Hoewel ik de trillingsproblemen die ik hier en daar lees, niet schijn te hebben (wel die headshakes maar die worden door vuil in de servo's veroorzaakt), wel vanmorgen wat bezig geweest.

Mijn exemplaar had wat bladspoorverschil, maar ik heb tot nog toe niet echt gemerkt dat dat de heli negatief beïnvloedde. En aangezien je het toch niet kunt verstellen: never mind! toch?

Vanmorgen eens wat geëxpirimenteerd met het vaster en losser zetten van de blaadjes in de bladhouders, en dit deed niet heel erg veel. heel klein verschil, maar het beste leek te wezen als de bladen zo vast zaten, dat ze recht blijven als je de motor stopt (dus niet nazwaaien in de draairichting).

Maar wat een groot verschil maakte: mijn tuimelschijf (mischien 30 of 40 vluchtjes oud) vertoont al wat speling op het lager, en ik heb een héél klein beetje vet (Vario Titan fett) in het lager gedaan. En nu leek opeens het bladspoor nagenoeg weg, en ik kreeg de indruk van een significant strakker sturende heli. Of hij ook minder trilt, is voor mij niet vast te stellen, ik merkte van te voren al niet veel van trillingen.
    De speling krijg je niet weg met vet, maar je bereikt wel dat het lager minder "klappert" en dus de stuurbeweging beter doorgeeft aan de blaadjes. Of deze verklaring de juiste is, weet ik niet, maar het klopt wel met mijn ervaring met grote electromotoren en fannen etc, waarbij trillingen ook afnemen als je de lagers met vet smeert.

Wie weet heeft iemand er wat aan

Groet, Bert

PS: dat vet is duur (meer dan tien Euro voor 10 ml) maar het gaat héél erg lang mee. Ik doe (met 8 heli's in de stal) moeiteloos twee jaar met een tube, en als je het alleen in de mCPx zou gebruiken denk ik dat een tube voldoende is voor de levensduur van 50 mCPx-jes.
    Het is naar mijn ervaring, het enige vet wat voldoet in heli gebruik, en ik heb écht naar alternatieven gezocht....

Deel Deze Pagina