Blade mCP X, Eflite goes Flybarless!

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Indoorvlieger, 3 feb 2011.

1. FlyingCheese

FlyingCheese

Lid geworden:
    22 mei 2011
  2. ExtremeBB

ExtremeBB Guest

Dank U ik vind dat er erg weinig winkels zijn, die onderdelen verkopen :(
    ik weet dat het geen oudje is.. maar dit is ook best wel triest kwa winkels...

Na ja ik denk dat ik zelf wel een canopy probeer te knutselen..

3. Dutchstyler

Dutchstyler

Lid geworden:
    30 nov 2009
  4. tinus

tinus

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Als je tijdens het aandrukken van het tandwiel een voelermaatje van 0,2 mm ertussen doet....precies goed! Mr Hobby in Ridderkerk heeft ook een rek volhangen met mcp x onderdelen, gewoon ff bellen!

5. Be-eL

Be-eL

Lid geworden:
    13 aug 2008
    De motor kan inderdaad niet schuiven. Ik heb bij het voorste schroefje een heel dun ringetje tussen het frame en de motor gedaan zodat de motor ietsje scheef staat en er iets ruimte tussen de tandwielen komt. Klinkt 100% beter.

6. Jet ranger

Jet ranger

Lid geworden:
    11 okt 2007
    Ik het net ook een MCPX in huis.
    Als zender heb ik een DX8, nu eens kijken hoe we deze moeten binden...
    Een week geleden heb ik reeds de aanbevolen turnigy lip's toegekregen. Nu hierover een vraag, kan ik deze met de bijgeleverde lader opladen? De standaard lipo is 200mah en die van turnigy 300mah.

7. joren95

joren95

Lid geworden:
    13 aug 2009
    Geen probleem

8. Jet ranger

Jet ranger

Lid geworden:
    11 okt 2007
    thanks, de eerste is nu aan het laden...

9. minibike12

minibike12

Lid geworden:
    7 mei 2009
    @Jet Ranger

Tips over het binden, en de instellingen voor in je DX8 staan ook in het boekje, en op de cd-rom.
    Op de cd-rom staan verschillende video's, en pdf'jes met dingen over de mcpx, zenders en zenderinstellingen (DX6i t/m DX8 als ik het goed herinner). Dus aangeraden om hier ook naar te kijken :)

10. Jet ranger

Jet ranger

Lid geworden:
    11 okt 2007
    Gisteren heb ik via Spektrum Community de instellingen voor de mcpx gedownload (handig is dat)

Heb gisteren 3 lipo's leeg gevlogen. Bizar hoe stabiel dat kleine ding is.
    Moet er nog wel aan wennen maar is echt iets leuk en fijn om later dingen te oefenen die ik met de grotere heli nog niet durf. Het enige wat me opviel is dat bij hevig pitch trekken na wat te dalen,hij wat begon te wobbelen(trillen). Nu vlieg ik met de instellingen zoals wordt aangeraden. Moet ik hiervoor mss het toerental aanpassen of gewoon zo laten?

11. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Hoi Jet Ranger.
    Ik kreeg ook al vrij snel in het begin last van lichte trilling.
    Kon niet liggen aan vervuiling van de servo's op de Swash, want ik kreeg het al na ± 10 vluchtjes.
    Ik heb het op kunnen lossen dmv de elastiek MOD.
    Maar er zijn meer mogelijkheden.
    Lees anders dit Topic er maar op na.Bulten aan info.

Ik ken nu in mijn direkte omgeving nog 3 andere Blade mcp-X vliegers.
    Vlieg regelmatig met hun, dus we zien elkaars mcp-X vaak tegelijk vliegen.
    Wat mij opvalt is dat ze vrijwel alle 3 ook net als ik af en toe last hebben van ietwat trilling in hun heli.
    Het is een soort van doorgaand verschijnsel in die mcp-X.
    Het verlossende antwoord erop moet ik je helaas schuldig blijven.
    Maar hoop dat je het kunt oplossen dmv een MOD.(MOD= modificatie)

Zelf heb ik nu dik 220 vluchten erop zitten met dit kleine wonder.
    Nog even dan:
    Bij vlucht nummer 70 de Swash servo's schoongemaakt.(daarna niet meer gedaan)
    Ik vlieg nog steeds met de originele servo's.
    Bij vlucht nummer 160 de staart motor vervangen.(was helemaal gaar)
    Bij vlucht nummer 180 de hoofdmotor vervangen.(de oude werkte nog wel, maar had minder power)

Ik vlieg alleen maar, net als al mijn helimaten met Turnigy 1S 300Mah 35C Lipo packs in de mcp-X.
    Die packs werken super.
    Ik Crash mijn mcp-X nog met regelmaat.
    Mede omdat ik tegenwoordig veel inverted probeer te vliegen.
    Backward flips en Forward flips gaan al gecontroleerd.
    Ben nu bezig met Inverted hoover.(stukken lastiger, maar wel gaaf)
    Gisteren merkte ik dat de heli veel meer en heviger begon te trillen.
    Dat deed het voorheen af en toe slechts in hoover en dan lichtelijk.
    Maar gisteren vette trilling en ook tijdens het rondvliegen.
    En dan bedoel ik echt dat de hele heli trilt.Zo erg dat er bijna niet mee te vliegen is.

Heb me net de Feathering Shaft vervangen.
    Trilling is nu WEG.De oude was zo krom als een hoepel bleek na demontage.
    Dus Heren en Dames die met een Blade mcp-X vliegen..........
    Indien je last hebt van overmatige trilling, en al vaker gecrasht bent met de heli, vervang dan de Feathering Shaft.
    Dat kan een boosdoener zijn.
    Moet er wel bij zeggen dat ik tot 220 vluchten met de originele Feathering Shaft heb rondgevlogen.Dat asje gaat dus verrekte lang mee en is erg Crash bestendig.
    Vr Gr Erwin

Laatst bewerkt: 3 aug 2011
  12. philippefeij

philippefeij

Lid geworden:
    9 okt 2004
    Hallo allemaal,

Het is alweer een aantal jaar geleden dat ik actief was op het gebied van model-heli vliegen. Toch heb ik het al die tijd wel gemist, vandaar ook recent besloten de draad weer heel rustig op te pakken.
    Omdat we pas een huis hebben gekocht en dit grotendeels zelf ga verbouwen, is er weinig tijd om een 600 of 700 model te bouwen en te vliegen, vandaar besloten om tot de tijd dat alles klaar is mbt het huis te vliegen met iets kleins, in en rond het huis.

Ik zocht naar een kleine CP heli en kwam al snel uit op de Blade mCP X. Besteld en in één woord GEWELDIG! Heb vanalles geloven, Morley Maverick, Raptor 50, 90SE, T-rex 600N, Zoom 400, mini titan, maar niks is zo revolutionair als dit.

Heb inmiddels een vlucht of 50 achter de rug, waarvan 40 stuks met crash en het apparaat vliegt nog steeds. De bladen zien niet meer echt uit en moeten langzaam vervangen worden. Ook zijn een aantal linkjes gebroken, maar goed: Inverted de grond in, tegen lantaarnpaal, tegen muur, tegen boom etc etc.

Zeker heeft het apparaat na een paar vluchten een aantal manco's, maar die zijn vrij gemakkelijk op te lossen. Het meest vervelend is de wobble. Deze is met rubbertjes achter de links en een druppel CA op de plaats waar de link de servo ingaat al grotendeels te verhelpen. Denk ook dat de gammele tuimelschijf hier ook debet aan is. Dit apparaat is geweldig om vanuit de sim op te schalen naar de realiteit, of dit nu Nose-in, inverted vliegen of andere 3D figuren is.
    Maar het meest geweldige van dit apparaat is dat een crash 9 van de 10 geen gevolgen heeft. Bij elke andere CP heli is een crash altijd kostbaar.

Ik zal in dit draadje mijn verdere bevindingen prijsgeven, suggesties zijn altijd welkom!

13. Lennovich1

Lennovich1

Lid geworden:
    13 nov 2008
    Ik zou ook wel een blade mcp x willen voor tussendoor, nu is mijn vraag of ik ook met mijn futaba 10c deze kan vliegen, kan wel geen module steken...dus wss niet?
    Iemand ervaring met de bijgeleverde spektrum Dx4 zender? Is dat wat?

14. Dennis Dierckx

Dennis Dierckx

Lid geworden:
    27 feb 2006
    ik vlieg hem met de dx4, gaat prima maar je kan niets extra afstellen van curves en expo enzo..

15. RemcoINC

RemcoINC

Lid geworden:
    17 nov 2010
    Net ook de featering spindle vervangen, ik heb de heli nog geen week maar hij trilde echt erg. Servo's schoongemaakt zoals op youtube, maar de originele featering spindle was echt krom terwijl de heli max 10 lipos gevlogen heeft.

16. kmk

kmk

Lid geworden:
    14 okt 2009
    Die spindle gaat niét krom door te vliegen hoor, wél door op één van die 10 vluchten te crashen of tegenaan te vliegen;)
    Hoe sneller je de Throttle Hold gebruikt als het mis gaat, hoe minder kans op schade:worship:

Succes Rudi

17. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Ff 10 gaat niet, spectrum spreekt een andere taal dan de andere merken zenders

maar de dx 4 doet het voor mij goed
    ik mis de extra instellingen wel een beetje (je raakt verwend...), maar het vliegt gewoon goed

18. Noware69

Noware69

Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Vliegen met 4bft

Gisteren buiten gevlogen met een redelijke wind van 4 bft (gemeten met wind meter 6 m/s). De mCP x blijft goed bestuurbaar, alleen de tail heeft soms wat moeite met de wind veranderingen. Nose-in tegen de wind in gaat prima, tail blijft dan mooi in spoor. Maar een looping wordt toch een heel andere verhaal, de tail breekt dan vaak uit. Het maakt niet uit of je looping nu met wind mee of tegen de wind in vliegt. Wat ook opviel is dat de heli redelijk scheef in de wind gaat hangen als je haaks op wind vliegt, maar blijft dan nog steeds goed reageren op je sticks input. Ik vlieg (nog) geen 3D, maar voor zo'n kleine heli houd hij zich prima in het winderige Noord-Holland.

19. ExtremeBB

ExtremeBB Guest

Blerg lekker aan het stunten (in mijn huiskamer) laat de lipo contact ineens los :confused::evil:
    zal hoogst waarschijnlijk mijn eigen schuld zijn,

maar het resultaat was dat ie uit de lucht viel en nu is een bal link stuk van mijn swash plate ..
    (althans de link boven de swash) ,

gelukkig zitter er 4 op dus ik kan nog een keer switchen ..
    is een CNC alu swash wat of is het niks ? (gewicht)..

EDIT
    tja de gevolgen krijg je meteen op je dak,
    mijn staart is dus ook af gebroken (vlak bij het bevestiging punt) maar ik wou toch een nieuwe staart bestellen dus dat is niet het probleem + dat ik de mCPX is helemaal schoon ga maken...

Laatst bewerkt door een moderator: 26 aug 2011
  20. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Zit met mijn mcp-X nu op dik 300 vluchten.
    Alles nog stock en van plastik.
    Heli maat van me heeft zijn mcp-X laatst helemaal ge-upgrade naar alu parts.
    Kost wat maar dan heb je ook wat.ha ha ha ha ha.
    Mooie bling bling Blade is het nu.
    Maar draagt geen drol bij aan het beter vliegen dan mijn stock Blade met alle parts nog van plastik.
    Tijdens het vliegen samen zie je ook nauwelijks het verschil.
    Moet wel eerlijk zeggen dat het alu spul er gelikter uitziet dan het stock plastik.
    Maar...........je moet er wat voor over hebben.
    Voor mij heeft deze Blade mcp-X zich inmiddeld al dik bewezen.
    Heb bewust de heli stock gehouden om te kijken hoe het plastik zich houdt.
    Nou kan volmondig zeggen: meer dan goed.
    Ben er nog lang niet, want heb pas dik 300 vluchtjes gedraaid met deze heli.
    Maar vooralsnog houdt zij zich erg kranig.

Het weg slaan van de staart met vliegen als er meer wind staat heb ik ook last van.
    Heb geen upgrade gedaan naar een langere Tail Boom.
    Gewoon de stock erop.
    Zelf vlieg ik gewoon bewuster met deze heli omdat ik weet dat als je te fel op de sticks gaat raggen de staart meer kans heeft om weg te slaan.
    Maar voor de rest is dit de beste Micro heli die ik ooit heb mogen vliegen.
    Vr Gr E

Deel Deze Pagina