Blade mCP X, Eflite goes Flybarless!

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Indoorvlieger, 3 feb 2011.

1. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Nog met dit kleine spul gevlogen?

ik zag met de laatste indoor een man met diverse helieetjes, coaxiale, fp en deze mcpx
    en die had een hele doos aan zenders bij zich!

Een reserve zender is nooit weg, maar een doos vol..

2. mikerokkenjager

mikerokkenjager

Lid geworden:
    10 apr 2011
    nee nog nooit maar het lijkt me wel leuk voor binnens huis :) overal tussen door knallen :)

ik gebruik voor mijn andere men futaba vandaar dat ik dat eigenlijk overkil vindt

3. ldn

ldn

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Ik vlieg momenteel met de nine eagles solo pro. Dat lukt bijna met mijn ogen dicht. Misschien de volgende stap dus. Wat mij niet duidelijk is, waarom de overstap met de mcpx zo moeilijk is. Ik heb er echt heel veel over gelezen op het forum. Weet natuurlijk wat cp en fp is. Maar wat me niet duidelijk is is het volgende:
    Throttle en roer zitten op de linker stick, maar daar zit ook pitch. Veranderd die pitch dan naargelang je gas geeft? Of werkt het anders?
    Of toer je op met pitch op nul, haal je een schakelaar over en stijg dan met de pitch, en blijft het toerental hetzelfde?
    Ik dacht dat je hem ook kon vliegen in de normal mode, lijkt het dan wel op een fp?
    Ik ben een echte leek, heb overal gezocht, maar kom er niet uit.
    gr. Leo

4. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Het is maar net hoe je het bekijkt: Als je punt voor punt (en zonder ervaring met de praktijk) kijkt, dan kent de Solo Pro heel wat nevenreacties: Stuur je vooruit om vaart te maken en laat je de stick los, dan komt hij flink achterover.
    Hang je stil en geef je rudder, dan wil hij de ene kant op, ook vooruit, de andere kant op achteruit.
    Geef je stilhangend gas dan zal hij ook wat correctie op de andere functies nodig hebben.

Een mCPx vliegt als een chirurgisch mes in vergelijk: pitch is alleen pitch, roll is alleen roll, elevator is alleen elevator, en hekrotor is (nagenoeg) alleen tollen....

Echter: waar een Solo Pro zo onnauwkeurig vliegt, vergeeft hij ook heel veel onnauwkeurigheidjes van de piloot. De mCPx niet, die doet alles wat de piloot doet, dus ook de foutjes voert hij haarscherp uit.

Komt bij dat een Solo Pro met wat pushen mischien 15 km/u vliegt en 2 m/s klimt, een mCPx doet op zijn sloffen 50 km/u en minstens 5 m/s klimt (met volle accu).

Stel het je voor als het verschil tussen aan een bromfietsmotortje sleutelen, en een zwitsers horloge repareren.... Het een geeft minder ruimte voor fouten als het andere, maar allebei is het te doen

Groet, Bert

5. ExtremeBB

ExtremeBB Guest

Sorry maar die twee moet ik gewoon quoten , perfect verwoord Bert :cool:

6. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Thanks, maar ik zie wel dat ik hele stukken van de vraag van Leo overgeslagen heb (zat te eten EN er kwam iemand aan de deur tijdens het antwoorden....)

Inderdaad, pitch en throttle zitten op de zelfde stick. In de RTF versie heb je twee standen: normaal en Idle up. In normaal loopt de pitch van -10 tot +10 en gaat de motor harder draaien als je de stick naar voren duwt, in idle up gaat de motor gelijk volle toeren draaien, ongeacht waar de stick staat, maar de pitch loopt nog steeds van -10 naar + 10.

Je kunt dus gewoon de heli neerzetten, de stick naar voren duwen en gaan vliegen. Je kunt dan echter niet inverted, want zodra je negatief geeft, zal het toerental drastisch in elkaar zakken.
    Je kunt dus tijdens het vliegen ook de schakelaar omzetten, en dan kun je wél inverted (of beter gezegd: je heli is dan in staat inverted uit te voeren... of jij het kunt is punt twee).
    Maar er is ook niks op tegen, om als je reeds kunt vliegen, op de grond al de schakelaar om te zetten, de rotor komt dan op toeren, en je kunt doen en laten wat je wilt.

Er is ook nog een throttle hold functie, die dient om bijvoorbeeld je stuuruitslagen te controleren zonder dat de motor gaat draaien, maar belangrijker: als je dreigt te gaan crashen (m.a.w. je ziet het aankomen en weet dat het niet meer te vermijden is) dan druk je deze knop in, en d motor valt stil, waardoor je de eventuele schade zéér sterk beperkt (bij een mCPx vaak zelfs tot nul).

Groet, Bert

7. FlyingCheese

FlyingCheese

Lid geworden:
    22 mei 2011
    @Brutus

Dude, je kunt zo beginnen bij Bleet als salesrep.

Hihi

8. ldn

ldn

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Brutus, als je dus in de normale mode zit, moet je dan pitch van te voren instellen? Of kan je dat nog later bijstellen als je al in de lucht zit. Dat instellen is erg belangrijk heb ik gelezen. Gaat dat ook goed met rtf versie, of beter gelijk een Dx6i.
    Gr.Leo

9. Niek

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Hey bruut, wieberen! Je hebt geen mcpx meer! :cool:

10. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Leg jij het uit dan????;)
    Jij hebt er twee, dus ook twee keer zoveel verstand ervan.... :D

Groet, Bert

Laatst bewerkt: 2 dec 2011
  11. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Je hoeft niks in te stellen, de pitch is continue en rechtsstreeks met de "gas" stick te verstellen, in zowel normal als idle-up mode

In beide gevallen is het een kwestie van de stick naar voren en de heli gaat omhoog, net als met je Solo Pro....

Groet, Bert

12. ldn

ldn

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Dus hoe meer gas, des te meer pitch? Wat is dan een pitch curve instellen. Sorry voor de misschien vreemde vragen, maar ik ben echt een leek.
    Ik wil graag een micro die ook redelijk buiten is te vliegen, niet duur, en waar makkelijk aan spareparts is te komen. Door wat ik las werd ik erg enthousiast over de mcpx.
    Ik ken niemand met zo'n heli, dus daarom mijn vragen op het forum.

13. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    De enige domme vragen zijn de vragen waar je het antwoord zelf al op weet, of de vragen die je niet stelt....:D

Pitch curve en gas(throttle)curve zijn de manier waarop deze twee functies reageren op de stickbeweging (dus hoeveel extra gas danwel pitch er gegeven word bij iedere mm dat je de stick verder naar voren duwt). Deze instellingen zitten normaal in de zender.

In de RTF versie valt er niks in te stellen. Dat heeft E-Flite al voor je gedaan en daar moet je het mee doen.

Bij de BNF (Bind'nFly) uitvoering ben je volledig vrij in de zenderkeuze, zolang het maar een Spectrum uit de dX serie is.
    Vanaf dX6i als ik mij niet vergis, kun je deze gas en pitch curves dus in de zender verstellen, en daarmee grotendeels het "karakter" van je heli beïnvloeden van super tam tot super agressief en alles daar tussenin.

Groet, Bert

14. ldn

ldn

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Nu is het me duidelijk, harstikke bedankt. Dus als ik als beginner met een mcpx wil gaan vliegen, is het misschien wel aan te raden om een Dx6i erbij te nemen om hem tam in te stellen. Of is de rtf ook nog gemoedelijk?
    Gr. Leo

15. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dat is alleen aan te raden als je iemand hebt om je te helpen met instellen.

Het is uiterst onwaarschijnlijk dat je in staat bent de heli prettig vliegend te krijgen, als je nog niet kunt vliegen.... Da's net zoiets als niet kunnen motorrijden maar wel een racemotor proberen af te stellen....

De RTF heeft naast normaal en idle up, ook twee standen voor de agressieviteit, en dus meestal gemoedelijk genoeg om mee te leren vliegen (al is het ook niet direkt een eitje om er mee te leren vliegen)

Heb je wel hulp, dan is het inderdaad beter, sowieso al omdat je dan die dX6i kunt gebruiken voor eventuele volgende modellen.
    De zender van de RTF versie is daar nu eenmaal minder geschikt voor....

Groet, Bert

16. ExtremeBB

ExtremeBB Guest

Ik kan weer niks meer doen dan het eens met Bert te zijn,
    de mCPX is prima te vliegen met de dx4e (heb de dx4e ook nog steeds in mijn bezit),

Die twee standen van de dx4e zitten erg ver uit mekaar (IMO) kwa reactie,
    dus dat is FF wennen als je overschakelt !

Dus het "leren" hooveren/etc kan prima met de "RTF" versie ,
    3d vliegen gewoon FF vergeten (IMO) , zeker als je begint ;)

Beetje een aanvulling op wat eigenlijk al gezegd is LOL :D

Groeten Ray......

17. Jelleeee

Jelleeee

Lid geworden:
    27 jan 2011
    Dag iedereen,

Ik ben van plan om vandaag de mCPx 2+ DX6I te bestellen. Ik wil direct ook een paar extra lipo's bijbestellen, ik heb al wat rondgekeken en volgens mij moet de Hyperion G3 wel goed presteren, (die passen overigens zonder aanpassingen te moeten doen?) Als er iemand nog tips heeft over welke lipo's mag dat altijd gezegt worden.

Ik ga ook direct reserve onderdelen meebestellen en zou iemand daarom kunnen zeggen welke onderdelen snel sneuvelen?

En de stock bladen, zijn die goed genoeg om 3D mee te vliegen?

Iemand ook een idee of je bij de mcpx 2 nog altijd de staart mod moet doen voor een strakkere tail? Want ik had gehoord dat er een verbeterde tail op zit.

Een hele hoop vragen.. :rolleyes: Alvast bedankt!

groet,
    Jelle

18. willow

willow

Lid geworden:
    31 aug 2009
    hier zit standaard de betere (langere) staart al op. Ook de grommet mod is gedaan, verder zit er een verbetere gyro in. Hier op de club wordt de blade gevlogen met hyperions zonder een andere tray. Waarom deze er is weet ik niet want ze passen prima.

3d met de bladen gaat prima. Gister avond stond hobbymaniac hier in de hal probleemloos inverted funnels mee te doen :D

19. Jelleeee

Jelleeee

Lid geworden:
    27 jan 2011
    bedankt voor de info !

Ik ben van plan om de lipo's te laden met mijn Spitz - 6R, hier is men balanceer plaatje:

Passen die lipo's op deze aansluiting?

Groet,
    Jelle

Edit: Ik heb eens naar die lader gekeken, en het lijkt of je daar vanalles op kan instellen (0.5A, 0.6A, ...), dus is het niet nodig om de lipo's te laden met mijn eigen lader?

Laatst bewerkt: 3 dec 2011
  20. Niek

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Nanotech accus ca 7 eur, je weet niet wat je overkomt :)

Reservebladen, reserve feathering shaft, reserve landingsgestel, reserve staartboom

Hoe goed ben ij in 3D?Je moet errug goed om energie management denken

Onze gebruikers mods zitten alle op de v2. Ook de verlengde staart

Deel Deze Pagina