Blade mCPX Brushless (origineel eflite)

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door startrex, 17 jan 2013.

1. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    als je de gewone bladen met hoge headspeed vliegt, is de verschil na de bullits niet groot,
    als je indoor met normale headspeed vliegt, zo als ik (geen 3D indoor), is de verschil wel groter,
    de bullits vliegen wat rustiger, en met de normalen bladen moet je meer corrigeren,
    maar eerlijk gezegd, voelen de normalen bladen beter, is ook geen gezicht met de nose aan de bladen.
    Groet, Uwe

Phobos77 vindt dit leuk.
  2. Maurits

Maurits

Lid geworden:
    16 jan 2006
    Ik heb een vraag over mijn mcpx v2 en om niet gelijk een nieuw topic te openen stel ik hem eerst hier. De mcpx is omgebouwd naar borstelloos middels een Oversky XP-7A regelaar, mini converter en een C05M. De signaal kabel zit op de achterkant van de 3-1 gesoldeerd. Deze setup heeft het altijd prima gedaan, totdat na een ietwat harde landing de bladen heel even de grond raakte (meen ik, want het is al lang geleden dat ik er mee heb gevlogen). Het was niets ernstigs en leidde dan ook niet tot schade van bladen of wat dan ook.

Toen ik er nadien weer mee wilde gaan vliegen, doen alle servo's het maar niet de motor en staartmotor. Daarnaast knippert het LED-lampje 3 maal met een korte pauze ertussen. Dit zou moeten betekenen dat hij niet kan binden, maar ik kan opnieuw binden wat ik wil, ik krijg hem niet aan de praat. Weet iemand wat dit kan zijn? Een kapotte regelaar of converter? Een kapot 3-1 board? Zoals ik al zei: aileron, elevator en pitch controls werken gewoon zoals het hoort alleen de motoren starten niet.

Alvast bedankt.

3. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    de juiste heli ingestellt in jou zender
    throttle hold uitgeschakeld,
    throttle cut inactief
    throttle curve in N en idle goed ingestellt,
    adjust instelling voor throttle op 100%
    fijn tuning aan de zender op 0 (dat zijn die dingetjes naast de sticks, anders vind de motor de 0-punt niet)

als dat alles goed is, moet hij vliegen !

suc6 en
    Groet,
    Uwe

4. HeliKoper

HeliKoper

Lid geworden:
    19 okt 2006
    Is je accu intussen bijna leeg of overleden?

5. Bartvd

Bartvd

Lid geworden:
    11 sep 2011
    Hallo,

Zijn beide motoren brushless? of alleen de hoofdmotor?
    In het laatste geval kan het ook zijn dat de staartmotor overleden is en de boel plattrekt van zodra je throttle signaal geeft.
    Je kan het testen door het stekkertje van de (staart-)motorkabel los te maken en dan te zien wat hij doet. Welliswaar zonder bladen erop!.

6. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    alles goede tips,
    alleen kijken, wat @Maurits: van maakt !

Groet
    Uwe

7. Maurits

Maurits

Lid geworden:
    16 jan 2006
    Alles staat goed ingesteld, en ik had ook een nieuw program gemaakt met de instellingen volgens het boekje maar tevergeefs. Ik kan alleen nog proberen throttle cut uit te zetten want die is actief ingesteld op de daarvoor bedoelde throttle cut knop.

De accu's waren toen nieuw aangeschaft en misschien 5 keer gebruikt. Daarna heb ik ze opgeladen opgeborgen en de spanning voordat ik ze in gebruik nam gecontroleerd en deze was nog goed. Maar hij deed het toen al niet meer, dus niet toen ik vorige week weer wilde gaan vliegen. Ik had de heli niet functionerend weggezet en dacht nu het is winter.. we gaan maar weer eens kijken.

Alleen de hoofdmotor. De staartmotor is de standaard motor. En ik heb de kabels al los gehad (deze zitten ook direct op het 3-1 gesoldeerd zonder stekker) en geprobeerd te binden maar ook tevergeefs.

Het lijkt mij dat als één van beide motoren, of beide stuk is hij wel zou moeten binden maar louter de motoren niet reageren. Maar hij blijft 3 keer knipperen met een kort interval ertussen.

8. Maurits

Maurits

Lid geworden:
    16 jan 2006
    Correctie, throttle cut stond al uit. Dus dat is het ook niet. Zou het 3-1 board kapot kunnen zijn?

9. HeliKoper

HeliKoper

Lid geworden:
    19 okt 2006
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  10. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
  11. Maurits

Maurits

Lid geworden:
    16 jan 2006
    Het binden met rudder naar rechts deed ik al, gezien ik een DX6i heb. Het 3 maal knipperen wat daar beschreven wordt is wel het knipperen wat ik bedoel vandaar dat ik het zo vreemd vind dat hij het niet doet. Het lijkt er wel op dat hij dan niet uit non-computer mode wil. Wat dat betreft ben ik bang dat ik alles geprobeerd heb, behalve een andere zender of 3-1 board, maar ik hoop niet dat die stuk is..

12. HeliKoper

HeliKoper

Lid geworden:
    19 okt 2006
    Je kunt nog in het monitor scherm kijken of je D/R niet per ongeluk aan staat. In dat geval "ziet" de ESC soms geen "nul" als je de stick helemaal omlaag doet. Zet ook de trim op nul: anders kan het net genoeg zijn om trottle niet helemaal op nul te hebben. En dan loopt de motor niet i.v.m. de beveiliging op de 3-in-1.
    Zelfde geldt voor links/rechts bij het binden: 100% uitslag heb je nodig.

Heli-Uwe vindt dit leuk.
  13. Maurits

Maurits

Lid geworden:
    16 jan 2006
    Geprobeerd, maar werkt ook niet. Wat me wel opvalt in het monitor scherm waarin je de functies van de sticks kan controleren is dat ze allemaal functioneren / bewegen alleen die van ''rudder'' niet. Dat zou kunnen betekenen dat de zender kapot is of dat hij geen signaal krijgt, toch? Wellicht dat ik morgen even naar Toemen ga om te vragen of ik daar niet even op een andere DX6i of andere zender mag binden. Anders zou ik het niet meer weten, alles is goed aangesloten en afgesteld en niets aan veranderd ten tijde van stuk gaan.

14. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Voor de geintereseerden................
    Ik heb mijn Blade mcpX BL nummer 2 te koop staan.
    Zie Topic verkoop helikopters.
    Vr Gr Erwin

15. HeliKoper

HeliKoper

Lid geworden:
    19 okt 2006
    Je hebt de rudder stick nodig om te binden. Dus daarom lukt dat niet.

Zender openmaken (tenzij je nog garantie hebt). Draadje los?

16. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    DX6i
    zou weer een stuk zijn, dat kan toch niet !

17. Phobos77

Phobos77

Lid geworden:
    8 jun 2010
    Daarom heb ik gimbals van een andere zender gekanibaliseerd en een opamp er tussen gesoldeerd om het bereik verschil van de potmeter te compenseren. Niet zelf bedacht overigens.

Laatst bewerkt door een moderator: 1 feb 2016
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  18. Maurits

Maurits

Lid geworden:
    16 jan 2006
    Ik lees op internet dat er meerdere gevallen bekend zijn van problemen met het rudder van de DX6i die gelijk zijn aan mijn probleem. Hij blijft op maximale uitslag naar rechts staan, maar kan dus ook goed storen met het binden. Ik ga eens kijken of ik dit zelf kan oplossen, en wellicht proberen met een andere zender bij Toemen. Al probeer ik altijd pas als alle mogelijkheden benut zijn hier pas heen te gaan...

19. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    leuk, als het betrouwbaar werkt !

Phobos77 vindt dit leuk.
  20. Maurits

Maurits

Lid geworden:
    16 jan 2006
    Ik heb de potmeter van het rudder schoon gemaakt en het rudder functioneert nu weer naar behoren. Het binden lukt dan ook weer, alleen doet er zich een nieuw probleem voor waarvan ik me nu weer herinner dat dit toen ook was. Hij bindt nu goed, alle functies werken behalve dat de main motor niet wilt starten. De staartmotor start nu dus wèl. Nu ga ik kijken of het aan de BL-regelaar en / of motor ligt door deze los te solderen en de originele motor weer op het 3-1 board aan te sluiten.

Deel Deze Pagina