Mja.. Horizon heeft een aantal mooie merken ingelijfd, maar om het nou de beste RC bouwer te noemen.. verre van dat!
Groot is het wel omdat er gewoon hele grote investeerders achter zitten.
Vergeet verder merken als Multiplex / Hitec bijvoorbeeld ook niet, kwaliteit ligt daar echt een stuk hoger. Dan is er nog altijd Graupner, merken als Sebart.. en zo nog veel andere kleine spelers .
Wat heli's betreft misschien, maar dacht dat Align de meest bekende is op dat gebied.. maar ik heb dus totaal geen kennis van Heli's.
Wat multi-rotors betreft is heeft het volgens mij ook niet zo'n groot markt aandeel, spelers als DJI, Walkera etc zetten veel meer af en zijn de grote pioneers.
Blade is met de Inductrix zeker een voorloper geweest, maar dat product is binnen no-time verbeterd én stukken goedkoper op de markt gebracht.
Wat je koopt is vooral betere service en het vliegt vaak al goed met standaard instellingen. Bij Eachine of Furibee heb je wel eens dat de instellingen gewoon op default waardes staan, en soms zelfs met oude firmware, zoals CleanFlight 1.11.0, niet eens OneShot125 aangezet, en standaard PID settings. Vliegt dan voor geen meter, schudden, etc. Flash je dan BF 3.1.6 erop, dan is het ineens wel een goed vliegende quad. Er zijn ook merken die wel aan tuning doen, zoals KingKong en een paar andere. De mindere service kan ook goed uitpakken.
Dat zijn dan ook dingen die je voor dump-prijzen koopt. Ik heb het ook bij de Q90 gehad, maar dat ding koste dan ook maar 25,- Euro. Moet je niet zeuren dat je moet flashes
Er zijn echt meer dan genoeg mini quads op de markt die prima vliegen, mijn DYS ELF was ook perfect out-of-the-box..
Als je vriendelijk blijft bij zo'n Chinese klantenservice, willen ze wel eens een aantal onderdelen opsturen, zodat je het probleem zelf kan oplossen. En ook wat reserve onderdelen over hebt. Maar het kan ook anders lopen, soms bieden ze bij een DOA een fooi van een paar dollar als compensatie.
Ligt er ook aan hoe veel je koopt, als je een wat grotere klant bent of ze benaderd via rcgroups bijvoorbeeld dan lopen de "chinezen" opeens wat harder voor je
Heb zelf met Horizon erg slechte ervaring gehad met service betreft E-Flite.. In de US blijkt Horizon service erg goed te zijn, maar in de EU ligt dat echt anders.
Ben benieuwd hoe het met de huidige ontwikkeling met Horizon / Staufenbiel gaat lopen, de markt in Duitsland is dan wel erg groot, maar in ieder geval bijna alle reguliere winkeliers in de EU zullen dus andere merken gaan pushen.
De nieuwkomers worden dus ook niet meer "opgezadeld" met Spektrum, het BNF verhaal van Horizon (waar ze het juist zo goed door doen) kan dus best wel eens een stuk minder marktaandeel krijgen.