Blanik van LMmodel

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jan brilman, 7 apr 2022.

  1. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.000
    Locatie:
    groningen
    De buis gaat plm. 25 cm de vleugel in.

    Ga het toch proberen.

    Toerental zo hoog mogelijk, neem ik aan.


    jan.
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.945
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Flik toerental lage voeding.
     
  3. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.000
    Locatie:
    groningen
    Ik zou bijna zeggen: een non-event.

    Kom alleen wel een paar handen tekort . . .

    Toch gedaan. :)

    Buis een beetje aangescherpt; accuboormachine d'r achter en gaan.

    upload_2023-3-2_14-25-56.png


    upload_2023-3-2_14-26-23.png

    Waar een mens zich toch al geen zorgen om kan maken . . .

    One down, one to go.


    jan.
     
    ramses en Hein.z vinden dit leuk.
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.945
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Als je alles nauwkeurig doet en rustig aan kan het bijna niet mis gaan :)
    Als je de geleide blokjes vast zet kan het met 1 hand :)
    Dit is dan een moeilijker geval dan op het filmtje
     
  5. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.000
    Locatie:
    groningen
    Die zitten vast met magneetjes in de bodem, maar dat is toch niet genoeg.

    Heb geen lijmtang die lang genoeg is . . . maar . . . enzoverder enzovoort.

    Anyway, buis nr. 1 zit dus een tandje te scheef.

    upload_2023-3-2_15-50-16.png

    Dus, denk ik, dan boor ik diezelfde afwijking bij buis nr. 2 er in.

    Je raadt het al . . .

    upload_2023-3-2_15-48-36.png

    Perfect.

    :hammer:

    Komt vast goed.


    jan.
     
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.945
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Al doende leer je, maar een beetje verschil is niet erg.
    Als je alles opstelt om uit te lijnen en je ziet verschil kan je achteraan in de opening een beestje weg schuren met een stokje met schuurpapierbeetje ruimte vul je op met verdikte 24 U epoxy.
    Zo heb je tijd om alles perfect uit te lijnen, om geen lijm in je vleugelbuis te krijgen stop je deze dicht met propje balsa.
    Als je de vleugel verbinder gebruikt smeer deze dan in met was , om niet per ongeluk vast te lijmen.
    Met een vleugelbuis de stijf genoeg is kan je deze uit 1 stuk laten tot alles hard is en dan doorzagen , je steekt dan voor en achter tussen de 3 delen stukje balsa dikte van de zaag, dan heb je plaats op te zagen.
     
    ramses vindt dit leuk.
  7. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.000
    Locatie:
    groningen
    Was op zich een idee geweest.

    Maar ik heb de zaak al in stukken gezaagd.

    Kom er nu achter dat de verbinder niet (meer?) in de plastic buis past.

    Daarnaast is 'ie nog een beetje krom ook. :mad:

    Heb 8 mm verenstaaldraad besteld.


    Ondertussen wel wat verder. :)

    Voor ik de stabilo-delen aan elkaar lijm: eerst een stukje versteviging er in.

    Punt van oude soldeerbout opgeofferd, diepteaanslag er op:

    upload_2023-3-3_18-49-23.png


    Geleider gemaakt en testen in een afvalstukje EPP:

    upload_2023-3-3_18-52-24.png

    Op zich werkt het wel, maar ik vindt de sleuf wel erg grof.

    Bout nog niet warm genoeg?

    Ga toch een ander dingetje maken waar een 1 mm stukje staaldraad uit steekt.


    Deze scharnieren zijn wel erg stug.

    upload_2023-3-3_18-54-14.png

    Delen ervan doorsnijden?

    Overigens worden suggesties voor de ailerons (hoe te doen) nog steeds ingewacht. :)


    jan.
     
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.945
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Scharnieren woorden vanzelf soepeler, als ze ooit breken herstellen met warme lijm.
    Goed dat je die kromme verbinder niet gebruikt , want eenmaal alles hard gaat het niet meer uit elkaar.
    Ik gebruik 6 mm verenstaal voor zwever 308 cm span 2350 gr
    1 maal licht geplooid , vliegtuig zat toen tot tegen de vleugels verticaal in de grond, grond was wel vrij zacht.
    Motor uitgegraven , dient nog altijd idem folding prop en allu spinner.
    Veugels vliegen nog altijd , 3e jaar totaal 500 vluchten, romp was wel hersteld, maar 6 maanden geleden vervangen.
     
  9. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.000
    Locatie:
    groningen
    Kun je daar op wachten?

    Ondertussen met succes . . .

    Afijn, kijk maar.

    Allemaal buisjes, 1,3 mm boortje.

    upload_2023-3-4_14-44-9.png

    Duurt even voor die op temperatuur is, maar dan . . .

    1 mm carbon.

    upload_2023-3-4_14-44-52.png


    1 mm balsa d'r op:

    upload_2023-3-4_14-45-32.png

    Tevreden.


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2023
    Bruno van Hoek, ISOLA2 en Arnold 85 vinden dit leuk.
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.945
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Tegen dat je gaat vliegen zijn je kleppen al dikwijls over en weer geweest tijdens het afstellen :)
     
  11. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    je kind de scharnieren ook iets dunner schuren. ik gebruik daarvoor een houten wigje van een stukje achterlijkst waar ik schuurpapier op gelijmd heb. Gebroken schuim scharnieren altijd lijmen met Uhu-por. dat blijft van zichzelf elastisch. op deponeren modellen werkt dat ook prima om een scharnier van te maken
     
  12. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.000
    Locatie:
    groningen
    Okay, duidelijk, bedankt.

    Ik ben nog steeds wel benieuwd naar suggesties mbt. de ailerons.


    jan.
     
  13. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.000
    Locatie:
    groningen
    Ondertussen ook klaar . . .

    upload_2023-3-6_14-24-32.png


    upload_2023-3-6_14-26-32.png


    Toch maar eens naar de vleugels kijken (terwijl ik wacht op de vleugelverbinder, eerste bezorging bij Krikke: pakket was beschadigd, staaf (8 mm!) krom . . . ).

    Rechter tip:

    upload_2023-3-6_14-28-44.png

    Libor was er met de gedachten niet bij . . .

    upload_2023-3-6_14-29-38.png


    upload_2023-3-6_14-30-11.png

    Beter.

    Spul laat zich goed snijden! :)


    jan.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  14. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.000
    Locatie:
    groningen
    Zo . . .

    Langzaam maar zeker verder.

    Ailerons uitsnijden.

    Begin iets meer te wennen aan het materiaal (EPP).

    Jammer dat het zich eigenlijk niet laat schuren . . .

    Ga ze later met scharniertape ophangen.

    upload_2023-3-9_13-33-10.png


    Neuslijst van een aileron afschuinen . . .

    upload_2023-3-9_13-34-42.png


    Tadaaaa . . .

    upload_2023-3-9_13-35-52.png


    Onderzijde:

    upload_2023-3-9_13-36-32.png


    Balsastripjes in kielvlak

    upload_2023-3-9_13-35-17.png


    Kersje op de taart:

    upload_2023-3-9_13-37-4.png

    Ik vind het erg fraai, zoals het wiel onder de romp hangt.

    Dat gaan we maken!

    Tijdrovend klusje, twee van die armpjes uitslijpen en afwerken

    upload_2023-3-9_13-41-19.png


    upload_2023-3-9_13-42-55.png


    Nog leuker: om het wiel ook verend te maken!

    Het meest voor de hand ligt (ik kan weinig anders bedenken) om aan de scharnier-as een hevel te maken en daar een veertje aan te verbinden.

    Logisch om die omhoog te laten steken: dan kun je de arm lekker lang maken.

    Maar dan moet het na inlijmen dus wel (in een keer) goed zitten; daarna kun je er niet meer bij . . .

    Misschien dan toch beter heveltje aan de onderkant.

    Wiel onbelast.

    upload_2023-3-9_13-43-56.png


    Maximaal 'ingedrukt'.

    upload_2023-3-9_13-47-38.png

    Om alles binnenboord te houden is de 'veerweg' dus maar kort: indrukken gaat over 24°, de hevel is maar plm. 1,5 cm . . .

    Wordt vervolgd. :)


    jan.
     
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.945
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Mijn ondervinding is dat scharnier tape niet houd op dit schuim.
     
  16. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.000
    Locatie:
    groningen
  17. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Amsterdam
    klopt, houdt een paar maanden en ligt er dan ineens af.
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.945
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat is een andere methode, ik plak een tape over de volle lengte aan de vlakke kant en veeg in 1 beweging met het pistool over de volle lengte en veeg het gelijk in de V vormige groef met een stokje .
    Maar denk dat het fulmtje beter is , je hebt zo meer tijd en controle.
    Hangt een beetje van de vorm van de groef af, bij een 3D is de groef breder
     
  19. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.000
    Locatie:
    groningen
    Kijk, dat schiet in één klap mooi op. :)

    Past perfect.

    upload_2023-3-10_21-38-18.png

    Wel fijn dat spelden goed houvast hebben in het epp.

    Het oppervlak is errug ruw.

    Iemand hier ervaring mee?

    upload_2023-3-10_21-41-51.png

    http://www.rc-modellflugzeug.de/epp.html


    jan.
     
  20. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.566
    Locatie:
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen
    Zegt je bouwdoos / handleiding daar niks over? Ik neig naar eerst vliegen, dan pas optimaliseren
     

Deel Deze Pagina