Blocher Fendt 1050 Vario en toebehoren.

Weer wat nieuws voor de trekker. Hij was nog niet zwaar genoeg :wink:

Ben in de vakantie in Marktoberndorf in de Fendt fabriek geweest en daar stond ook een 1050 met wielgewichten.....
Tja, als ze er in de fabriek al zo bij staan dan moet de mijne natuurlijk ook deze gewichtige update hebben.

Blocher maakt ze zelf niet maar via Facebook heb ik contact gelegd met een Duitse metaalbewerker en Bruderombouwer.

Ze komen zo aan....

360.jpg


Dat staat dan zo....

360.jpg


Das natuurlijk niet de bedoeling al is blank messing een prachtig materiaal.
Gelukkig nog wel wat verf in huis.

360.jpg


360.jpg


360.jpg


De gewichten zitten met de wielboutjes vast. Deze moesten dus wel wat langer worden maar deze zijn dus ook op voorraad bij mij. De drie gaatjes die nog open zijn moeten nog met een neppertje gevuld worden. Eerst even de verf verder laten uitharden.
 
Beste Rolf,
Ik mocht vandaag ook mijn Fendt 1050 en Krampe trailer van Bocher ontvangen. Als hij al half zo mooi wordt als die van jou, dan zou ik al heel tevreden zijn.
het is voor mij mijn allereerste project en het is misschien wat hoog gegrepen, maar ik ga er de nodige tijd voor nemen om het doen zoals het hoort.
De bouwhandleiding is echter heel beperkt. Heb jij nuttige tips?
Ik ben ook nieuw op het forum. Is het mogelijk dat nieuwe leden niet alle geposte foto's kunnen bekijken?
Alvast bedankt!
 
De foto's zijn bij mij door photobucket verwijderd, dat ligt niet aan jou. De Blocher beschrijving is niet echt erg uitgebreid. Beetje duits kunnen is handig. Het is echter ook geen raket technologie. Misschien kun je nog wat info uit mijn tekst halen.
Ghossie heeft ook een bouwverslag gemaakt. Hem heb ik ook nog geholpen. Je zit een beetje ver weg om eens af te spreken. Het moeilijkste is het uitdremelen van de bruder Fendt.

Bij de aanhanger de eindschakeling en de spindel goed afstellen en vastzetten.

Als je vragen hebt kun je mij altijd vragen.

Kijk ook eens hier

https://gh-modellbau.page4.com/126.html

Succes, maak een verslag dan kan ik je een beetje volgen;)
 
Weer een klusje gedaan aan de afroltrailer. Op de parkeerplaats en in de loods stond ie altijd op zijn neus. Eigenlijk zou je voor dat geld wel een pootje kunnen verwachten van de leverancier..... Maar ja, voorraad onderdelen en kenekties of niet dan Koos?!

Dit was oorspronkelijk een trailerpoot van Carson. Die had ik nog liggen. De kenektie heeft een draaibank en dan krijg je dit.

360.jpg
360.jpg


Iets sierlijker en nog even functioneel. Een gaatje boren in de chassis balk en een boutje erdoor heen. Gaatje boren in poot en draadje tappen....vast.

360.jpg


360.jpg


En nog een overzicht.

360.jpg
 
Hallo Rolf,

De steunpoot ziet er heel mooi uit, dit maakt het model compleet.:thumbsup: :worship:

Nu nog even een slinger erop en dan is de steunpoot helemaal "Af"
Of als de steunpoot hydraulisch is, dan even hydrauliekslangen er aan monteren, dan is het helemaal "Perfect" :yes:
 
Dank voor je reactie Piet. Moet inderdaad ook nog een kabel geleidingsboom komen. Kan ik meteen de poot aansluiten. Goede tip!

Voor het betere transportwerk heb ik mijn oude Joskin kieper maar eens een beetje onderhanden genomen. Is natuurlijk gewoon de plastic Bruder versie. Ooit moet er nog een keer een aluminium chassis onder komen maar voorlopig doen we het hier mee.

Het chassis zonder de bak. In het midden het e.e.a. aan traversen weg gedremeld.

360.jpg


Het eindlager waar de spindel in draait.

360.jpg


De krachtbron.

360.jpg


360.jpg


Spindel compleet en de motor met grijze folie omwikkeld.

360.jpg


Het achteraanzicht.

360.jpg


En na de deel ontbrudering.

360.jpg


Moet nog een keer beetje leuke achterlichten scoren en een kentekenplaat maken.

De bak er weer op.

360.jpg


Een afdekplaat voor de motor erop.

360.jpg


En wat totaalplaatjes.

360.jpg


360.jpg


Zo kan ie eerst wel weer mee. Blijft natuurlijk een zondagmiddag bouwsel en is geen echte modelbouw. Wel functioneel en daar gaat het in dit geval in eerste instantie om.
 
Ook de Fendt heeft weer wat tijd op de werkbank doorgebracht. Door het gewicht van het frontgewicht (400 gram) kwam er toch wel wat veel stress op de originele Bruder bevestiging. Ook al een keer afgebroken dus. Ook stond deze erg ver naar voren. Dit was met rijden ook niet altijd even handig. Door het gewicht wiebelde het frontgewicht nogal in de plastic ophanging. Dus daar moest wat aan gebeuren.

Het frontgewicht heeft echter wel degelijk nut, ook in dit model. Zeker op de gladde baanplaten van truckparcoursen heeft ie de neiging iets over de voorwielen te schuiven met een zware aanhanger. Hij heeft natuurlijk ook geen echte diffs.

Eerst nog even de originele ophanging.

360.jpg


Het vaste deel aan de trekker bestaand uit 2 haken afgezaagd en een bevestigingsplaat gemonteerd.

360.jpg


360.jpg


Het mooie van dat Bruder spul is dat je met een paar adapters veel spul zo van je MB Sprinter naar je trekker kunt verhangen en een grasmaaien zowel voor als achter aan de trekker kunt hangen bijvoorbeeld.

Hier is het frontgewicht weer.

360.jpg


Omdat ook nu het plastic nog wat buigt en beetje optische opwaardering ook wel mag....

360.jpg


360.jpg


Tja, dan is eindelijk het front voorzien van een bruikbare koppeling. Dus er moet meer aan kunnen. Een heel eind terug in dit verhaal staat al iets over een schuif......

Deze.

360.jpg


360.jpg


360.jpg


Daar ga ik deze servo in zetten voor het heffen.

360.jpg


Het is nog een heel uitgezoek geweest hoe ik dit nu het beste kon maken. Heb het internet afgestruind en op basis van een filmpje eigenlijk deze conversie gemaakt. Ik wilde het ding niet geheel opnieuw maken. Veel maken een geheel nieuw "chassis" voor de schuif en gebruiken alleen het blad. Ik wil nu eerst even kijken of het werkt en bruikbaar is zo. Werkt het goed voor mijn gebruik dan kan ik eventueel afwerken en spuiten. Werkt het niet dan gaat ie weer op de werkbank. Gebruik ik hem nauwelijks dan heeft het niet veel geld gekost.

Zo, de servo zit erop.

360.jpg


360.jpg


En een stang voor de eenzijdige bediening.

360.jpg


360.jpg


360.jpg


Ook hier zie je al dat de schuif een flink end voor de trekker uitsteekt en ook hier zal ik nog iets van een trekstang of beugel moeten fabrieken om hem enigzins degelijk vast te krijgen. Zal er binnenkort ook eens een filmpje van schieten.
Tot de volgende.
 
Back
Top