Ik ben bezig met de balkwegers voor de benedenvloer. Maar voordat ik die kan plaatsen, eerst even een tussenberichtje.
Om jullie en inkijkje te geven in de handleiding, dat theorie en praktijk niet altijd samen gaan en hoe ik te werk ben gegaan.
In de handleiding wordt aangegeven dat je op de spanten 2 lijntjes moet zetten:
-bovenaan bij de verjonging, de plaats waar de spanten later afgesneden moeten worden om de romp vrij van de mal te krijgen;
-onderin de markering waarop de onderste balkwegers moet komen.
Met een aantal bouwers inzet SoS, maar voor een groot deel door
@Henk Liebre, hebben we de Chinese tekens uit de handleiding kunnen vertalen, maar daar kwam af en toe wel krom Engels uit. Maar dat is in ieder geval wel aardig te interpreteren.
Maar als je de balkwegers boven- en onderin netjes wilt aanbrengen, dan moet je de spanten aan de binnenzijde waar de balkwegers worden aangebracht wel eerst vlak hebben.
Na het aanbrengen van de spacers heb ik het eerste grove schuurwerk gedaan. En omdat de spanten vlak voor het inlijmen ook geschuurd zijn, ben je dus alle markeringslijntjes weer kwijt.
Na het aanbrengen van de bovenste balkwegers, die dus ongeveer halverwege de gehele spanten zitten, hebben de spanten nu wel hun stevigheid.
De binnenzijde verder geschuurd zodat de overgangen van alle spanten over de volle breedte netjes vloeiend zijn.
Daarvoor heb ik een strook dunne balsa-fineer gebruikt:
Die heb ik over meerdere spanten gelegd en daarna met een paar vinger heen en weer over het fineer gevreven. Dan voel je precies waar een spant er nog net bovenuit steekt of er nog net onder ligt.
Deze vervolgens gemarkeerd:
En weer verder met schuren.
Voor het schuren heb ik een blokje gemaakt dat de ronding van de binnenzijde van de romp heeft:
Met als extra voordeel dat het spant dat er nog net iets bovenuit steekt, gaat janken van de vibraties. Kwestie van schuren, voelen, schuren, tot dat spant stil wordt en alle spanten vlak op elkaar aansluiten.
Nu kon ik beginnen met de onderste balkwegers.
Aan beide zijde uitsparingen gemaakt, want ze moeten over de bijzaadhouten heen tot aan het zaadhout in het midden:
Omdat de markeringen voor hun plaats niet meer aanwezig waren, heb ik uit de tekeningen van de handleiding 5 spanten geknipt (18-23-28-33-38). Deze tegen de betreffende spanten gelegd en de markeringen weer overgenomen.
Daarna de beide balkwegers met de klemmen vastgezet tussen de spanten 13 en 43, rekening houdende met de markeringen. Omdat er door de extra stappen mogelijk best wat afwijkingen zouden kunnen zijn ontstaan, de horizontale positie nagekeken door lange houten (sate) prikker door de spanten te steken en op de balkwegers te laten rusten:
Natuurlijk nadat ik het bouwframe ook in de breedte horizontaal stond.
Ziet er vanaf de achterzijde niet verkeerd uit. Met de opmerking dat de sateprikkers niet allemaal even recht zijn:
In het midden even een lange kwast gelegd om wat druk te geven.
De gemiddelde hoogte van links en rechts klopt.
Er zijn nog een paar oneffenheden die nog wat schuurwerk vereisen.
En ik kan er altijd nog een galei van maken:
Dan kan ik nu de boorgaatjes voor de nageltjes aftekenen, gaatjes gaan boren, voldoende nageltjes knippen en frezen ......
Gr. Peter