BNK1 Charleroi

ik zen ne vlaming en en trots op onze dialecten .

Bart : Vlamingen zijn van over 'Tscheld. Dat probeer ik die Vlaams-Nationalisten in 't Stad al jaren duidelijk te maken wanneer ze liggen te memmen over het kunstmatige België en dat ze historisch gezien Vlamingen zijn. In die context is dat dus ook B.S.
Gij zijt nen Antwerpenaar. Historisch gezien is uzelf een Brabander noemen ook aanvaardbaar.

Het belang van een al dan niet met Nederland overeengekomen/gedeelde standaardtaal is niet te onderschatten. Een taal waar men op kan terugvallen wanneer er een conflict is van betekenissen in verschillende sectoren bijvoorbeeld.

Spreken en schrijven vergelijken is het appel- en peerverhaal en staat dus volledig los van elkaar. Het gebruik van een dialect in de spreektaal dient om een zekere band te creëren of te versterken tussen inwoners van eenzelfde regio, eenzelfde vakgebied,... of gewoon om de communicatie te bevorderen.
Wanneer deze sociale afstand overbrugd dient te worden, is er nu eenmaal nood aan een standaardvariant om verwarring te voorkomen.

Ik vind het ook een vorm van beleefdheid dat je beschikt over een voldoende kennis van de standaardtaal en die ook gebruikt wanneer je communiceert met Nederlanders, Limburgers, West-Vlamingen,...

De systematische weigering andere taalvarianten te respecteren is hetzelfde als belastingen dom vinden en ze daarom maar niet betalen. Hoewel dit in Vlaanderen zeer frequent gebezigd wordt, klopt het niet.
Ge zegt in Frankrijk toch ook niet septante ipv soixante-dix :)

Laatst bewerkt:
hoe komt het dan dat wij ons steeds moeten aanpassen .
algemeen geweten is dat ander dialect sprekende groepen in ons land er ' belachelijk veel moeite mee hebben zich in onze a.n se taal te verduidelijken .
dus veurwa mutten wij weer ploeien.:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Ik bedoel met die beleefdheid hé: als er één ding niet gerelateerd is aan een forum, dan is het beleefdheid.

poster voorbeeldjes !!!

Stefke, die van uwe CAT is echt SUPERGRAAF !

1zlr4gk.jpg

2ywsuj4.jpg

20u5ngp.jpg

wafx8z.jpg

17-24-12 euro

Laatst bewerkt:
zo wil ik er ook wel van mijne BMAX en mijn ventje de zijne en de pred ook.
ziet er mooi uit

Die van Niki is het formaat van middenste vd 2 :-)

Je moet maar al eens zoeken in het archief naar ene vd pred, voor de B-maxen zullen we een vd volgende koersen fotokes maken in't zonneke!

Die van Niki is het formaat van middenste vd 2 :-)

Je moet maar al eens zoeken in het archief naar ene vd pred, voor de B-maxen zullen we een vd volgende koersen fotokes maken in't zonneke!

Laat ons hopen dat het zonneke zal schijnen ;)

Back