Boka Alpine

Ik ben Maarten en ben een paar weken geleden begonnen met het bouwen van mijn eerste RC schip. In het verleden wel statische modellen en modelspoor gemaakt, maar het radiografisch is helemaal nieuw voor mij.
Het bouwpakket van Billings Boats vorige maand met een leuke korting kunnen kopen bij mijn lokale modelbouwwinkel wegens opheffingsuitverkoop en de bedoeling was om hier lekker tijdens de winterperiode aan te gaan werken. Maargoed als dan de bouwdoos in huis is is het maar lastig om er niet af en toe aan te werken.
Zoals de titel al zegt wordt dit schip in de Boskalis uitvoering gemaakt, de vieze kleuren van Fairmount laat ik achterwege.
IMG_4671.jpeg

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: k-k
Een plankje gemaakt om de kielbalk recht te krijgen en om de spanten droog te passen.
IMG_4663.jpeg

Op 2 spanten na ging alles er al haaks in. Hier had ik even hulp nodig van 2 machineblokken, past precies
IMG_4666.jpeg

En daarna konden de eerste delen verlijmd worden.
IMG_4667.jpeg

Met de romp wilde ik even wachten totdat de bestelde boegschroef van Raboesch binnen was. Daarom alvast een beginnetje gemaakt met de bovenbouw. Een hoop stukjes waar een schuine kant aan moest komen, dus even opletten met schuren dat ik ook de juiste kant afvlak.
IMG_4669.jpeg

• Like
Reactions: k-k
De Raboesch boegschroef passend maken. Ik heb versie met 22mm buis gekocht, maar volgens mij had de 25mm gewoon in een 25mm opening gepast. Niet helemaal zitten opletten met bestellen, jammer dan. Met vier spijkers de buis precies gecentreerd gekregen, ik kort deze nog in voordat ik het geheel ga verlijmen.
Bij de kielbalk had ik teveel weggehaald en hoppa de boeg kwam los oepsie… Dit gedeelte was al niet heel stevig en wilde ik toch al gaan verstevigen. Wat strookjes triplex ertussen gelijmd en alles zit weer op z’n plek. Later giet ik er ook nog een laagje epoxy in.
IMG_4688.jpeg

Nog wat kleine spanten van de boeg erin. De ankerkluizen zitten er inmiddels ook al in.
IMG_4689.jpeg

De 4 grote bodemdelen op z’n plek gelijmd. Op de foto ook te zien dat ik even de dubbele bodem er los in heb gelegd.
IMG_4690.jpeg

Dit lijkt mij wel een mooie ruimte voor de balast straks. Of hoe zouden jullie deze ruimte gebruiken? Zou het wegwerken van bijvoorbeeld kabels nog iets kunnen zijn?
IMG_4691.jpeg

De bodem vindt ik wat aan de dunne kant en daarom heb er ik er een extra laagje triplex aan toegevoegd. Je zal er waarschijnlijk niet heel snel een gat in varen, maar deze versteviging geeft wel een goed gevoel.
IMG_4692.jpeg

Laatst bewerkt:
Maarten, Vergeet niet je spanten aan te schuinen eer je begint de huid er tegenaan te lijmen. Je hebt dan meer lijmoppervlak en minder kans op puntbelasting en knikvorming. Als het een varend model moet worden raad ik je aan om de huid te bekleden met epoxy en minimaal 1 laag keperweefsel. Dan heb je een sterke en waterdichte romp. Gr. Klaas.

Back