Book Nook N°9 - Secret Castle II by Herby63

Discussie in 'Diorama's' gestart door Herby63, 23 jun 2024.

1. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Op speciaal verzoek (via PB) nog een foto van de aansluiting van de LED-jes met een weerstand.

IMGP6532.JPG

De 4 min-draadjes van de LED's zijn rechtstreeks aan de zwarte draad van de batterijhouder gesoldeerd. De connectie is geïsoleerd met een stukje zwarte krimpkous.

De 4 plus-draadjes van de LED's zijn aan het ene eind van een 1A weerstand gesoldeerd en het andere uiteinde van de weerstand is aan de rode draad van de batterijhouder gesoldeerd. De connectie is geïsoleerd met een stukje rode krimpkous.
    Ik koos voor een weerstand van 1 Ohm.
    Niet dat ik veel van elektronica weet, maar ik baseerde deze beslissing op volgende gegevens:
    een weerstand beperkt de hoeveelheid stroom die door de ledjes loopt en zorgt voor een spanningsval. Omdat deze ledjes normaal op 3V werken en de stroombron ook 3V is wouw ik de spanningsval zo klein mogelijk houden door een zo licht mogelijke weerstand te plaatsen.
    Een te zware weerstand zal het licht dimmen of zelfs niet meer aan laten gaan als de spanningsval te groot wordt.

P Voogt vindt dit leuk.
  2. P Voogt

P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 mei 2020
    Hartelijk dank voor deze info, Herman. Ik ga de Nook Book’s van mijn vrouw aanpassen.
    Gr. Peter

Deel Deze Pagina