Deze Post kan zo beginnen zoals mijn vorige post,
Het is enkele maanden stil geweest, het geen niet zegt dat er niets gebeurt is:
Het achterste compartiment, met het roer en achterstag verstelling is zo goed als klaar, de dek plaat is op maat en er zijn doorvoeren in de spiegel gemaakt voor de twee Running Back stays, deze wordt aan elke kant bediend door een eigen lier, waarna de stag door de spiegel de boot verlaat en vervolgens naar de mast loopt.
Blokken voor een deel door de spiegel.
top view op running back stay blokken.
In de tussen tijd is de kantel kiel voorzien van een waterdichte afsluiting naar binnen, en de benodigde electronica zodat deze bediend kan worden.
hier voor maak ik gebruik van een standaard robbe vaartregelaar en twee Micro switch in de voeding draad naar de elektro motor om te zorgen dat de kiel op tijd stopt en niet de boot uit elkaar draait.
Helaas geen foto's van.
Verder ben ik bezig geweest met het bouwen van een genaker lier, welke de genaker binnen een aantal seconden van BB naar SB kan trekken bij een gijp.
Omdat bij deze manoeuvre 4 meter schoot moet worden door gehaald, kan ik hier niet af met bestaande modelbouw producten.
Voor deze lier gebruik ik een zelfde motor en als voor de kantel kiel, alleen gekoppeld aan een andere gearbox. de motor zit gekoppeld aan een wormwiel gearbox welke twee uitgaande assen heeft. op deze assen zitten vervolgens twee "grote" trommels met een diameter van 70mm waar de schoten op worden opgerold.
het geheel zit op een zelf gemaakt carbon frame.
Worm gearbox met frame
Genaker Lier zonder Trommels
Onder de cockpit wordt deze lier geplaatst, zodat deze door de luiken nog bereikt kan worden. via een aantal blokken op spanning op de schoot te houden loopt de schoot naar buiten door twee mooie dek doorvoeren, welke in de chamfer tussen romp en dek zijn geplaatst.
Genaker Sheet output Detail
Genaker Sheet output
vervolgens een pas sessie om te kijken of het geheel onder de cockpit past.
Cockpit met toegangsluik
Als je deze laatste foto met de vorige post vergelijkt lijkt het net alsof er niets gebeurt is.
Met Vriendelijke Groet,