Bouw 2,2m kantel kiel rc boot

Mooi! zo'n open boot :D:D:D:D:D:D

Nee, zonder gein, het ziet er echt heel goed uit.
Al die jaren van denken komen nu eindelijk uit in een doen.
De voldoening moet geweldig hebben gevoeld gisteren kan ik me zo voorstellen.
Ben benieuwd naar het vervolg, het was al wat rustig hier de laatste tijd.;)
 
renders

Dank jullie wel voor de reacties.

ik zal op verzoek van jan tzt fotos plaatsen als de electronica zijn plaats heeft gevonden. ik maar hoofdzakelijk gebruik van bestaande RC componenten, die ik licht modificeer voor mijn toepassing. (geen eigen gebouwde printplaten zoals jan).
hier onder een aantal renders met de kleurstelling zoals ik die in mij hoofd heb.
full

Boeg

full


spiegel

full


spiegel detail.

Eerst zal ik proberen de boot technisch varend te krijgen, en de winter spenderen aan het plamuren en schuren voor dat de paint job zal plaatsvinden.

MVG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Elektronica

Nu een stukje over een voor mij minder bekend terrein.
ELEKTRONICA

Na een aantal vragen over Multiprop modules hier op het forum, vandaag voor het eerst alles bij elkaar.
Dit is het idee in een soort van schema:
full
Ontvanger 8 kanaal.
1. Roer, Servo
2. Groot schoot, Lier
3. Genaker val, Lier met vaart regelaar
4. Genaker Schoot, Zelf bouw lier
5. Fokke Schoot, Lier
6. Achterstag BB
7. Achterstag SB
8. Multiprop module
1. Zwaard BB, Lier
2. Zwaard SB, Lier
3. Neerhouder, Sail Arm
4. Genaker val release, Servo
5. Kantel Kiel, Zelf bouw mechaniek

Zo ziet het er in werkelijkheid uit:

full


full


Tot zo ver voor nu, morgen verder hopelijk.

Groeten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die electronica valt wel mee, maar al die lijnen afstellen en storingsvrij laten werken daar ga je nog een hele klus aan hebben.8)
Heb je ergens een schema hoe je dit wil doen :confused:
 
Wat ziet dit er fantastisch uit.
Is er ondertussen nog vooruitgang?

Ik was benieuwd naar het systeem van de zwaarden. Je zegt dat je een lier gebruikt. Hoe gaan de lijnen dan lopen? Komen ze de romp ook uit?
Heb je wellicht een schets of een foto ter verduidelijking?

Succes verder
 
Het is even stil geweest.

De zwaarden worden door elastiek omhoog getrokken richting de mast. Boven in het zwaard zit een schijfje, waar een lijn over loopt. Het uiteinde zit vast op dek hoogte, loopt over het schijfje en aan de andere zijde naar beneden door het dek. Alwaar de lijn via een keerblok naar de lier loop.


Wat ziet dit er fantastisch uit.
Is er ondertussen nog vooruitgang?

Ik was benieuwd naar het systeem van de zwaarden. Je zegt dat je een lier gebruikt. Hoe gaan de lijnen dan lopen? Komen ze de romp ook uit?
Heb je wellicht een schets of een foto ter verduidelijking?

Succes verder
 
Zijn er nog vorderingen te melden? Ik heb alles doorlezen en het is een indrukwekkend project! Ben erg benieuwd of het inmiddels al heeft kunnen zeilen!

Met groet!
 
Zijn er nog vorderingen te melden? Ik heb alles doorlezen en het is een indrukwekkend project! Ben erg benieuwd of het inmiddels al heeft kunnen zeilen!

Met groet!
Het heeft even geduurd, sinds de laatste post.

Er is wat tegenslag geweest met de systemen voor het bedienen van de Genaker. en de nodige aanpassingen zijn inmiddels gemaakt.
Ook het hanteerbaar maken, te controleren met 1 persoon met 1 zender heeft veel tijd gekost.
Inmiddels begint een eerste proefvaart in zicht te komen.
allen het in lijmen van de cockpit en kleine afwerk puntjes resten.
full
Hier een overzicht, achter bevestiging voor de 2 achterstagen, achter compartiment is inmiddels gesloten, 2 lieren voor de achterstagen zijn zichtbaar, roer stuurstang en servo zijn verbonden, daar voor de elektronische wirwar in het compartiment er voor.
full
Achter in het compartiment, Batterij 1(voor ontvanger en genaker strijk lier) naast de ontvanger.
Daar voor de trommel om de Genaker te strijken aan gedreven door 2 lieren op 1 vaartregelaar (deze drijft ook de hijs lier welke verder naar voren zit) en een Duo switch module, deze schakelt welke lier(en) draaien, keuze uit allen hijs lier, hijs en strijk loer, en alleen strijk lier.
Batterij 2 (voor Genaker schoot lier en Kantel kiel) voor de grootschoot lier, vervolgens de zelf gebouwde genaker lier met vaartregelaar.
Daar voor de vaart regelaar van de kantel kiel. Motor is niet zichtbaar op deze foto, tevens is onder het voordek een klein stukje van de hijslier te zien.
full
Trommel van hijslier is te zien in het gat aan stuurboord, wantputtingen aan beide kanten met een toggle pen voor snel optuigen.
Verder naar voren, batterij 3 naast multi prop module, voor bediening van fok, steekzwaarden, neerhouder en nog wat kleine functies.
daar voor de mast voet, welke met een spanner omhoog kan worden gedraaid om de stagen te spannen.
Twee zwaardkasten voor de steek zwaarden.
voorste gat, zijn de servos van bovenstaande functies te zien.

tot zover deze update.
als jullie opmerkingen en of vragen heb hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Trail

Na een kleine 6 jaar was het vorig weekend eindelijk zover.
Na een 20 minuten tuigen en afplakken ging ze het water in, met de volgende foto's als resultaat:
full


full


full


Na 45 minuten probleemloos varen, de boot weer aan boord genomen.
Een klein beetje water binnen, en een lijst met verbeter punten.
Volgend doel is varen met Genaker.

Groet,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij staat de fokkeschoot veel te strak en is het zeil helemaal dood getrokken.
Je zal niet erg veel snelheid hebben gehad.
De spleet met het grootzeil is er niet.
 
Op de eerste foto zie je wel dat de fok naar boven toe uitwaaiert. Daar zit dus weer te veel twist en weinig druk. Baggeraar heeft naar mijn idee gelijk, het leioog staat te veel naar binnen toe, maar het achterlijk heeft denk ik ook te weinig druk. Je zou wellicht een stukje van het onderlijk af kunnen snijden (aan de achterkant meer dan voor), om het zeil dichter te kunnen trekken , en dus tegelijkertijd het leioog meer naar buiten te verplaatsen om een goede spleetwerking te realiseren.

Beetje pielen om een goede trim te krijgen :).

Verder vind ik het overigens een erg mooi schip, met een mooi vaarbeeld!

Freek
 
Prachtig gebouwd schip, maar je werk toch met een fok zonder boom met een aparte zeilwinch , schat dat de juiste plaats ergens halfweg tussen je zwaarden en de dek rand is .
 
Pracht boot geworden!Mag ik vragen wat je uiteindelijk totaal gewicht en het zeiloppervlak geworden is?
Ard
 
Allen bedankt voor jullie complimenten.
Zoals eerder gemeld, is er na het proefvaren een aardige verbeterpuntenlijst opgesteld. Daar op onder andere het opnieuw snijden van het onderlijk van de fok.
Overigens, vaart deze boot met behoorlijk veel twist, door dat de mast relatief lang is voor een modelboot, opereert deze in andere omstandigheden dan de meeste modellen.
Het verschil in windsnelheid tussen 30cm en 2.5 meter is behoorlijk, dit wordt in de zeilwereld "sheer" genoemd. In dit geval goed op te lossen met veel "twist" in beide zeilen.
Toch was dit tijdens de eerste vaart iets te veel.

Ard, ik had even tijd nodig om haar op de Weegschaal te krijgen, resultaat:
Kiel: 5.1 kg
Romp inc accu: 10.0 kg
Roer en zwaarden: 0.3 kg
Tuig: 0.2 kg
Totaal:15.5
Al met al iets boven het streef gewicht, maar niet ontevreden.

Zeil oppervlak aan de wind: 1.2 m2
Zeil oppervlak kleine genaker: 1.8 m2
Zell oppervlak grote genaker: 2.5 m2

Met vriendelijke groet,
 
Een gennaker erbij :D ? Daar wil ik wel wat zeilfotootjes/filmpjes van zien. Succes met het trimmen!

Freek
 
Bedankt dat je het forum inzage geeft in die ontwerpgegevens.
Ben ook zeer benieuwd naar de zeilprestaties onder diverse windomstandigheden, maar dat hopen we tzt wel van je te horen.
Succes,
Ard
 
Back
Top