Bouw Calmatow

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Superior, 25 mrt 2023.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ede
    Het is niet het gewicht of spanwijdte wat je moet overwinnen ,maar de weerstand op de grond en in de lucht van de zwever .
     
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    En de maatstaf daarvoor waar we enig houvast aan hebben is spanwijdte en gewicht van de zwever toch?;);)
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ede
    Nee ,niet echt , frontale weerstand en vleugel belasting . Een grunau baby van 7 kg op 3,5meter kan moeilijker te slepen zijn dan een asw 24 van 10 kg op 5 meter .
     
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    Correct me if I'm wrong maar.....

    Als er over zwevers gesproken wordt is het eerst maat en gewicht wat genoemd en gevraagd wordt, dat is al een grove indicatie voor vleugelbelasting. Ga je de grens van je sleper zoeken ga echt naar vleugelbelasting en het soort kist kijken. (Dat betwist ik ook niet)

    Het spreekt voor zich dat een Grubau Baby van 7 kilo iets heel anders is dan een ASW van 10 kilo en het is ook goed te begrijpen dat als je die ASW maar net in beweging krijgt, dat je over die Baby even na moet denken.

    Maar nergens in een gesprek over slepers en hun capaciteit wordt er gevraagd naar frontaal oppervlak. Wél naar snelle of langzame zwevers en de eerste vraag is toch "welk gewicht en welke maat kan je slepen?"
     
    serge pot vindt dit leuk.
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ede
    Eens het is een algemeen geaccepteerde maatstaf , die eigenlijk niet klopt .

    Ik bekijk vaak een toestel en schat hem in .
    Een leuk voorbeeld van twee oldtimer hout zwevers . Die ik zelf gesleept heb . Mijn paf trainer toendertijd van 12 kg met een zdz 90 er op . Geen kinderachtige sleper . Een ka4 van 5meter eigenbouw en in de 20 kg plus grens .
    Een grunau baby van 5 meter en 18 kg .
    Ik had het moeilijker met de grunau baby welke mij echt verraste met zijn weerstand dan met de ka4 . De ka4 ging makkelijker omhoog . Dat ondanks op het zicht gelijke vleugel grootte . En ik bedoel beiden in de lucht .
    Vandaar dat ik zeg dat spanwijdte en gewicht geen maatstaf zijn. Het is een maatstaf die ook ik nog steeds gebruik in gesprek omdat je hier wat begrijpbaarder mee bent .
     
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dan was mijn woordkeuze voor maatstaf niet helemaal de juiste maar de eerste scheiding wordt meestal wel gemaakt op gewicht en spanwijdte. Ga je naar de grens van je sleper komt de rest natuurlijk ook kijken maar als iemand met een zwever van 4,5kg achter jouw PAF hangt maakt het geen hol uit of het een Baby of een Ka4 of een Twin Astir is. (Hoe jij er mee omhoog gaat wel maar dat is wat anders)

    Mijn Pawnee kon vrij eenvoudig een Ka8 van 4,5 kilo omhoog trekken maar mijn 1:5 Twin van ongeveer dat gewicht zou ik er niet mee hebben durven trekken.

    Ik weet nog lang niet wat m'n Joker kan maar een ASK13 van 4,2 kilo ging makkelijk, (denk m'n Twin ook wel maar ik kan geen 2 vliegtuigen tegelijk besturen:hammer::hammer:)
     
    serge pot vindt dit leuk.
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ede
    Het is sowie so het makkelijkste begrip gewicht en spanwijdte .
    We babbelen de 23e wel lekker verder . Super veel zin in .
     
    flymax vindt dit leuk.
  8. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.178
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Grappig dat jullie zo naar het vliegtuig kijken…….ik heb maar 1 maatstaf: ik probeer de piloot in te schatten. De spanwijdte, het gewicht (van het model;)) en alle andere factoren blijken van ondergeschikt belang t.o.v de vliegvaardigheid van de piloot (en die van mijzelf). En veel oefenen helpt daarbij, dus goed om te horen dat jullie uitkijken naar de 23ste:)
     
    serge pot vindt dit leuk.
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    Mee eens, maar stel: ik sta straks met een L-Spatz van zo'n 4 kilo op de het veld, je kent mij verder niet anders dan het forum. Wat gebruik jij dan als referente of je dat ding de lucht in wil trekken?
     
    serge pot vindt dit leuk.
  10. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.936
    Locatie:
    Zierikzee
    Formaat en gewicht Justus.:D
    En met de vinger op de tow-releasse schakelaar. Ik heb je nog nooit gesleept
    En je bent nog nooit door mij gesleept. Vooral een vertrouwens kwestie denk iko_O
    Maar wij kennen elkaar al een behoorlijke tijd. Dat scheelt ook wel natuurlijk.

     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2024
    serge pot en Justus vinden dit leuk.
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dát is absoluut belangrijk!

    Mijn eerste sleep was met Arjan er achter als instructeur. Zijn Ka8 was denk ook meteen het matje voor m'n Pawnee maar hij wist wel een beetje wat ik kon en samen ging dat voortreffelijk!
     
    Gerrit_E en serge pot vinden dit leuk.
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ede
    Dat dus ,vinger op de trekker .
    Ook mee gemaakt .zwever kon niet lossen in de sleep ,die had dus een slechte combi sleephaak ,servo gedaan . Hij zei maar 1x hij wil niet los . Ik dus wel . Dan klinkt ik direct los . Ik ga geen gevaarlijke situaties opzoeken . Die les heb ik ook al gehad ..
    Andersom ook mijn zwever deed 1 rolroer servo raar waardoor ik in mes kant achter de sleper hing , sleper vroeg wat is dat ,ik zei storing en los had hij mij , een goede beslissing van de sleper , heb ik ook als les meegenomen . Niet. Twijfelen ,maar lossen bij hachelijke situaties .
    En vertrouw je het niet ,niet aankoppelen .
     
    ISOLA2, Superior en Justus vinden dit leuk.
  13. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.936
    Locatie:
    Zierikzee
    Nog even een kleine update. Paar weken geleden gesleept bij de IGG/Biggs meeting in Someren. Daar sta je dan tussen de slepers met 100/200cc motoren;) Die met gemak zwevers over de 8 meter kunnen slepen. Mijn grootste zwever tot nu toe is eenn Valenta Thermic Xxl van 8,5 kilo. Dit model heeft geen wiel, dus het slepen bij de start gaat wel wat zwaarder. Duurt wat langer tot alles een beetje op snelheid is. 10 tot 12 kilo moet zeker mogelijk zijn met de Calmatow. Ga niets veranderen aan de setup waar ik nu mee vlieg. Gaat lekker zo:D



    IMG_3449.jpeg
     
    Antonio69, serge pot, Amigo II en 8 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina