Bouw containerschip op basis van Norstar romp

Deze zal dat dan zijn geweest:

5035974623_2177370f62.jpg
 
Jup die onderste gekregen op verjaardag speciaal uit denemarken gekomen XD Was beperkte oplage dus mailde laatst een man als ik hem voor 180 euro wou verkopen.. Toen nee gezegt maar nu wel spijt van. En ik heb Mearsk verkeerd geschreven.
 
Even een update,

De afgelopen weken ben ik bezig geweest met de ondersteuningen van de containers en de railing. Op de voorplecht na zit alles er op. Al met al een aardig klusje, ongeveer 8 meter railing. (daar kom ik goed mee weg want de Norstar zou ruim 25 meter nodig hebben gehad) Ik ga nu verder met het voordek en nog 3 containerblokken. Daarna maar eens aan de opbouw beginnen. Voor de foto heb ik er weer even een schroef aan gehangen maar die wordt nog vervangen door een schroef met meegebogen uiteinden. De naam zit er nog niet op, moeilijk kiezen. Ik denk dat ik voor een stadsnaam ga die nog niet in omloop is bij Maersk.

full


full


full


Tot de volgende keer.

Marco
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lekker bezig geweest,gaat mooi worden...

Maersk Voorst........die zullen ze toch niet hebben zeker?

Gr Herman
 
Wat voor motor komt erin?

deze denk ik:

W%E4rtsil%E4-Sulzer_RTA96-C_02.jpg


Wärtsilä-Sulzer RTA96-C is de naam van ‘s werelds grootste zuigermotor. Het is een 14-cilinder tweetakt common-rail turbodieselmotor met duizelingwekkende specificaties. De motor met een afmeting van 13,5 meter hoog (zo’n 5 verdiepingen) en 27 meter lang, weegt 2.300.000 kilo en wordt gebruikt in enorme containerschepen. Iedere cilinder heeft een doorsnede van bijna een meter (96 cm) en een inhoud van 1.820 liter. We hebben het hier dus over een motor met een inhoud van 25.480 liter!
Het vermogen van 114.800 pk is goed voor bijna 8 miljoen Nm koppel. Absoluut geen hoogtoerig blok, want het maximale toerental ligt op 102 omwentelingen per minuut. De motor loopt op zware stookolie en verbruikt in de meest efficiënte stand een kleine 6.300 liter per uur.
 
deze denk ik:

W%E4rtsil%E4-Sulzer_RTA96-C_02.jpg


Wärtsilä-Sulzer RTA96-C is de naam van ‘s werelds grootste zuigermotor. Het is een 14-cilinder tweetakt common-rail turbodieselmotor met duizelingwekkende specificaties. De motor met een afmeting van 13,5 meter hoog (zo’n 5 verdiepingen) en 27 meter lang, weegt 2.300.000 kilo en wordt gebruikt in enorme containerschepen. Iedere cilinder heeft een doorsnede van bijna een meter (96 cm) en een inhoud van 1.820 liter. We hebben het hier dus over een motor met een inhoud van 25.480 liter!
Het vermogen van 114.800 pk is goed voor bijna 8 miljoen Nm koppel. Absoluut geen hoogtoerig blok, want het maximale toerental ligt op 102 omwentelingen per minuut. De motor loopt op zware stookolie en verbruikt in de meest efficiënte stand een kleine 6.300 liter per uur.

En toch tel ik maar 10 krukken op de as zelf, dus kan geen 14 cilinder zijn...:confused:
 
Oke heren,

Ik geloof dat ik aan deze motor-discussie een eind maak. Hoe leuk een 14 cilinder diesel ook zou zijn (ik zou er trouwens twee nodig hebben), de motoren zitten er al in. Dat liep namelijk prima dus daar veranderd niets aan. Het model wordt aangedreven door twee elektromotoren van de autosloop. Achter de radiateur van een auto zit normaal gesproken een fan. De motoren die die fan aandrijven zijn uitstekend geschikt voor modelschepen. Groot koppel, mooi toerental, geluidloos, zuinig en spot goedkoop. Enige nadeel is misschien hun gewicht. (rond de kilo, maar ik heb waterverplaatsing zat)
De motoren zijn via een tandriem overbrenging gekoppeld aan de schroefassen. Die wijken trouwens wel sterk af van de normale modelbouw schroefassen. Dat in verband met hun lengte. De assen zijn van 8mm rvs en ongeveer 50 cm lang. Ze draaien aan beide uiteinden in kogellagers en hebben aan de waterzijde nog een afsluitende vetkamer.

Groeten maar weer.

Marco
 
Laatst bewerkt:
Zo even weer een update,

Ik heb de afgelopen tijd niet zoveel gebouwd als ik wilde maar toch kans gezien de containers af te maken, ik ben ze nu wel zat ook.
Even een paar foto's om te laten zien hoe het er nu bij staat. Voor wie zich de Norstar kan herinneren, op de foto's staat haar brug nog op m'n werkbank. Heb ik nog geen afscheid van genomen.

Ik ga nu beginnen aan de opbouw, dat gaat het er wat logischer uitzien, nu is het gewoon een kale praam met containers.


full


full


full


full


Tot de volgende keer maar weer.

Marco
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou, petje af Marco.

Ze wordt echt mooi!

Voordek nog inrichten, brug erop en gaan met de dame.

Ik ben benieuwd hoe ze er op het water uit gaat zien.

Ben je er al uit qua naam?
 
ik ben eigenlijk alleen maar een vlieger, maar ik vind die scheepsbouwverslagen altijd mooi om te lezen. Complimenten, wat een ding zeg
 
Heren,

Ik heb er even de bezem doorgehaald en alles weggehaald dat niet over de Norstar gaat. Ik vind het leuk jullie opmerkingen en reacties te lezen, of ze nu positief om negatief zijn, maar dit was iets te ver off topic.

Verder maar weer.

Groeten, Marco
 
Back
Top