bouw hydromite

Ik gebruik voor dit lamineerwerk een klein penseel (goedkoop spul van de Action), zodat ik niet teveel hars in één keer kan opbrengen.

Groeten, Jan.

dus er zijn 2 manieren?
1:
-matje insmeren op bijv. een glasplaat en dan op het bootje leggen.
-dan met een droge kwast aandrukken/deppen

2:
-epoxy met de roller of kwast opbrengen
-matje erop leggen
-met een droge kwast tapponeren
-laten drogen
-ontvetten en weer een laagje epoxy aanbrengen
en dit net zo lang herhalen totdat de structuur van de glasvezel niet meer zichtbaar is

heb ik het zo goed?

1:
-matje insmeren op bijv. een glasplaat en dan op het bootje leggen.
-dan met een droge kwast aandrukken/deppen

'insmeren' vervangen door 'impregneren met rollertje'
'dan met een droge kwast aandrukken/deppen' vervangen door 'aandrukken door vloeiende beweging met rollertje'

Hallo Peyke,

Bij methode 1 moet er wel hars op de boot zitten, anders is het erg veel werk om het glasweefsel vast te krijgen zonder luchtinsluitingen.

Methode 2 heeft mijn voorkeur.
Als je binnen 24 uur de volgende laag aanbrengt, en je hebt zo netjes gewerkt, dat er niet geschuurd hoeft te worden, dan hoef je ook niet te ontvetten, omdat je nog voldoende chemische hechting hebt.

Is de epoxy volledig doorgehard, dan moet er geschuurd (opgeruwd) en ontvet worden.

Groeten, Jan.

bedankt voor de tips.

ik denk dat ik ook nog maar eens eerst ga oefenen op wat stukjes afvalhout.
lijkt me wel een strak plan, want om nou maar steeds epoxy aan te brengen om het dan weer eraf te schuren schiet niet erg op.. lol

nog steeds bezig met zo veel mogelijk epoxy klodders eraf te schuren. en ondertussen voor de afwisseling ook al begonnen met de airboat naar het ontwerp van lex verkuijl.

maar nu heb ik verschillende vragen:

1. waar ik door de epoxy heen schuur moet ik nieuwe epoxy aanbrengen of kan ik het stukje hout ook verzadigen met seconde lijm?

2.als ik straks alles naar wens heb met de epoxy dan moet ik gaan afwerken. in welke volgorde moet ik dit doen? eerst spuitplamuur en dan gewoon plamuur en welke plamuur moet ik dan gebruiken? (kan staalplamuur op de epoxy? en kan de spuitplamuur op de epoxy?

3. moet ik als ik het kleurtje ga aanbrengen moet ik dan eerst primer erop doen?

Gewoon spuitplamuur op de epoxy, daarna de kleur erop en dan een paar laagjes blanke lak. Koop wel kwaliteitslak, dat werkt een stuk fijner.

Let ook op dat je dezelfde lakken gebruikt. Gebruik je bijvoorbeeld acryl kleurenlak, dan moet je ook acryl blanke lak gebruiken.

en als ik meer moet bij-plamuren?
Hallo Peyke,

Als je veel moet plamuren, heb je bij de bouw niet netjes/accuraat genoeg gewerkt, mijn M.A.S. zit helemaal geen plamuur op, die was vóór het opbrengen van de epoxy/glasweefsel zo strak mogelijk afgewerkt.

Ik zeg niet, dat daar helemaal geen plamuur aan te pas gaat komen, maar voor de vaartests ging het nog zonder...

Groeten, Jan.

ik heb idd gemerkt dat ik seccuurder moet werken. (is ook pas mijn eerste bootje)
de airboot is al een stuk beter afgewerkt.

maar ik heb bijv. het dek in 2 stukken gemaakt omdat me het hout 2 keer was gespleten en hier zit nu een naadje. met welke plamuur moet ik zoiets weg werken?

2 componenten polyesterplamuur werkt prima. De Hydromite was ook mijn eerste complete zelfbouwboot, dus ik herken je verhaal ;)

Ik heb mijn Hydromite project ook weer opgepakt (aangestoken door jullie topics). Ik heb de romp bijna helemaal gelamineerd. Nog een laagje epoxy erover en dan kan het afwerken en spuiten beginnen. Als ik wat verder ben zal ik mijn topic ook weer even updaten.

net even wat getest op een paar afvalstrookjes.

heb verschillende manieren getest.
met de roller en met de kwast de epoxy op het hout aanbrengen(heel weining) net dat het hout verkleurd zeg maar. en daarna tamponeren met een droge kwast en ook met dezelfde schuimroller waar ik de epoxy mee heb aangebracht.

nu blijf ik de structuur zien van de glasmat.

er zit eigenlijk geen verschil in de beide manieren.

ook heb ik een stuk hout zonder glasmat geimpregneerd en zowel met de schuimroller en met de borstel.

maar ik heb het idee dat er met de schuimroller blaasjes opstaan ofzo.

Hallo Peyke,

Dan is het euvel waarschijnlijk geweest, dat je te veel hars hebt opgebracht.

De belletjes gaan óf vanzelf stuk, of je helpt ze even met een föhn (dan wordt de hars dunner en gaan de bellen stuk).

Groeten, Jan.

Ik werk zelf altijd met vachtrollertjes (die van 4cm werken prima) ipv schuimrollertjes, onder andere omdat die schuimrollertjes desintegreren door polyester (daar heb je met epoxy geen/minder last van) maar ook omdat het minder hars opneemt en minder schuimt.
Dat je in het eindresultaat geen verschil meer ziet betekent dat je op beide manieren strak en dun genoeg hebt gewerkt, dus dat is goed. Er zijn meerdere wegen naar Rome, dit zijn er twee van.

bedankt voor alle tips.
vandaag nog maar even verder schuren en dan verder afwerken.

nu ga ik eens even het forum doorspitten voor idieen om een oventje te maken voor het geheel sneller te laten drogen.

Pyke ,

zo heb ik het gedaan

full
full

Een piepschuim doos gemaakt , met sate prikkers in elkaar gezet ivm demonteren voor opslag .

Ik heb er een regelbare heater van 500 W in staan , ik zet de temp op zo'n 35 gr C

MVG Peter

Laatst bewerkt door een moderator:
waar heb je die regelbare heater vandaan dan.

had idd jouw foto al gezien. ik neem aan dat de ombouw gewoon tempex is?

ik doe het nu met een badkamer kacheltje maar omdat die lucht plaast krijg ik ook allemaal rotzooi op mijn epoxy. aangezien mijn garage niet stofvrij is haha

Back