proefvaart [/IMG] Het project heeft enige tijd stil gelegen. Toch de draad weer opgepakt. Gisteren dus de eerste proefvaart. Ben best tevreden. Moeten wel nog wat aanpassingen gebeuren. De schakeling die het aflopen van een slappe grootschoot verhinderd moet nog worden verbeterd. In eerste instantie twee contactveren van een oud telefoonrelais gebruikt. Dit later vervangen door een schakelaartje. Beiden vroegen toch relatief veel schootspanning. Daarna terug naar de veren van het telefoonrelais met daarop als direct contact het messing hefboompje. Functioneert al bij zeer zwakke wind. Wil nu het contactoppervlak nog iets verbeteren. Het zeilen met de genuamodule vraagt een kompleet andere geestelijke instelling van de modelzeiler. Het overstag gaan neemt meer tijd en de oude gewoontes moeten overboord. Misschien dat het op groter water beter gaat, maar het laveren op een smal kanaal met aan weerszijden waterlelies vraagt opperste concentratie. De genua zelf in formaat terug gebracht tot een grote fok. Met een genua voorbij de mast gaf continu hakende schoten. Ook de verstaging met brede zalingen zoals de originele Shamrock was uitgerust blokkeert de genua. Denk dat ik op termijn een simpelere mast met verstaging maak wanneer ik met een genua wil zeilen. De volgende stap is nu romp verder afbouwen en een fok, kluiver en bovenkluiver maken en kijken of ik dat met dezelfde schootvoering kan bedienen.
Ziet er knap uit. Met een simpele mast en verstaging ga je zeker betere zeilprestaties krijgen. Ben wel benieuwd hoe je met de 3 voorzeilen gaat zeilen, word een hele uitdaging
Mooi resultaat! Het zeilen met 2 of 3 voorzeilengaat niet anders dan met de Genua. De j-class gaat dan ook langzaam overstag bij de boei en maakt dan grote bochten om de gang erin te houden. ( kijk maar eens op Youtube) Zet nog eens een paar foto's op het forum, ben benieuwd hoe hij er uitziet op het drooge. Leuk om de details van de romp en de zeilen te zien. In iedergeval een mooi plaatje op het water !! Je bent verder dan de mijne, door omstandigheden gaat de afbouw uiterst langzaam. Maar ik hoop dat mijn zeilen eerdaag toch afgewerkt zijn en dat ik hem nog even voor de winter kan proberen.
Prachtig Piet! Zo'n langkieler draait inderdaad een stuk trager dan een Saphir, daar moet je aan wennen en vér vooruit zien. Groeten, Jan.