Bouw kits scale sleep vliegtuig

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door rc flying, 14 apr 2024.

  1. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.509
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Ik heb de emhw van xxl van 3.4m met een 140cc.
    Heb ook de h9 decathlon gehad met een dle111cc.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  2. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.509
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    20240225_153122.jpg
     
    serge pot vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat "vertaalt niet"...

    Er is maar één ding belangrijk, en dat is NIET de kW die er op het label staat, maar de kW die er WERKELIJK geleverd wordt. En dat is een kwestie van een goede propcalculator: Welke prop zit er op en wat voor toerental draait die prop. Veel simpeler wordt het niet. Geldt voor zowel electro als brandstof.
    En kW is kW, daar zit geen enkel verschil tussen, zolang het maar "geleverde kW" is en niet "label-kW".
    Er is ook geen verschil tussen kW en HP, behalve het getalletje.

    Uiteraard is in die keuze voor een prop nog wel het een en ander te optimaliseren voor wat betreft de vliegsnelheid (de factor "spoed x toerental" moet wel passen bij de gewenste vliegsnelheid), maar heel erg veel ingewikkelder is het echt niet.

    Op het label van een electromotor kan wel 5 kW staan, maar dat is wat ie KAN... Niet wat ie per sé DOET...
    Ditto voor een benzine (of Methanol) motor. Waarbij die verbrandingsmotor ook nog weer een toeren-karakteristiek heeft die roet in het eten kan gooien...
     
    wim eon, Justus en serge pot vinden dit leuk.
  4. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.799
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)

Deel Deze Pagina