Bouw koppelverband bak Stelsa II

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stephan le Sage, 26 okt 2009.

1. vwforum

vwforum

Lid geworden:
    8 jan 2009
    hoi stephan

je gaat als een trein he.

ziet er goed uit kerel.

gr willem

2. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Danku

Vond het wel meevallen, maar zelf heb je dat ook niet in de gaten. Sinds 2 weken ben ik er weer een beetje mee bezig. In de zomer ging het heel hard, het najaar nauwelijks, alleen zo nu en dan een weekend. Niet veel tijd gehad, maar nu wel weer en neem het er dan ook van.

De verlichting moet even wachten, ik heb geen dunne kabel meer. En ook geen restmateriaal waar ik het eventueel zou uit kunnen halen. Heb laatst al een keer een scartkabel gestript. dat zijn goede kabeltjes voor de verlichting.
    Maar die is inmiddels ook op. Denk dat ik binnenkort maar weer eens naar een modelbouwwinkel ga en kabels halen.

Ben nu momenteel ook aan het denken of ik een ankerlier (voorop) zelf ga maken of zo een die op me schip staat te bestellen.

3. Frenske

Frenske

Lid geworden:
    29 jan 2004
    mooi werk..

Hoi Stephan..
    Dit ziet er weer goed uit jongen... Past mooi bij elkaar..het geheel..
    ff een vraagje...
    Ik neem aan dat je de hele kombinatie kan gaan besturen... Wat voor een zender heb je dan eigenlijk en hoeveel kanalen heb je voor dat alles nodig..??

Groet Frans..

4. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Hallo Frans,

Ik heb een robbe futaba fx14 (35 Mhz, dat moet nog een keer veranderen, wist ik niet voordat ik bij een club zat)

Daarop zitten 8 kanalen. de rechter knuppel, is gas en me roeren. Zet ik de mixer om dan is iedere knuppel Boven/beneden een motor achterop.

Dan heb ik een schuifregelaar recht aan de onderkant van de zender, dat is het gas voor de boegschroef. Voor me schip een schakelaar welke richting op, in me bak werkt dit d.m.v. de linker knuppel (rechts/links)

De mastjes beweeg ik met 2 schuifjes in het midden. Linker voorop en de rechter achterop.

Ik bestuur het geheel door 2 ontvangers. 1 in mijn schip en de ander in de bak.

De kanalen heb ik zo ingesteld dat iedere handeling hetzelfde is. Qua bak en schip.
    Het kan nu nog niet, maar ik als ik een servo heb kan ik deze zo aansluiten dat ik de mast op de bak tegelijk kan bedienen met mijn schip. Op mijn schip zelf heb ik een schakelaar gebouwd zodat ik deze af kan sluiten, en dus alleen die van de bak bedien, indien ik gekoppeld vaar.

Wat betreft de Mhz, daar komt in de toekomst dan maar een andere voor maar "even"een nieuwe zender halen zit er ook niet zo in.

Het was zelf ook wel puzzelen maar werkt prima op deze manier. Vaart goed zo, de proefvaart heb ik vorig jaar einde zomer gehad.

5. Frenske

Frenske

Lid geworden:
    29 jan 2004
    Hoi Stephan...
    Thx voor de uitleg wat betreft welke zender...Die F-14 van Futaba had ik ook al op oog aangezien ik er meer over had gelezen...die moet dan ook voldoen...Heb een mooie aanbieding gevonden..40Mhz helemaal kompleet voor 240 euries... 40Mhz voor het scheepvaart verkeer toch..
    Heb ook een heel topic doorgelezen om zelf een 12 kanaals multi-switch te maken voor nog meer opties...

Thx... en de groeten....

Frans..

6. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Hoi,

Dat is wel een goede prijs, ik heb er 260 voor betaald in Duitsland.

40 is inderdaad voor de scheepvaart ja.
    Ik ga (is de planning) die ook halen en de 35 Mhz verkopen. Krijg ik er nog een leuk prijsje voor dan is het wel de bedoeling om hem inderdaad ook uit te breiden. Eventueel voor lampen e.d.

7. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Hallo,

Van de week heb ik mijn mast beweegbaar gemaakt. Een steun voor de servo gemaakt en op de juiste hoogte geplaatst. De volledige uitslag van de servo staat gelijk aan of beneden of hoog omhoog. Ook heb ik de radar gemaakt. Er zit nog geen verf op, maar de vorm is klaar.

De steun

Het asje dat door de servo komt. Ziet er wat rommelig uit maar dat komt door het afplakband voor de maat.

8. woujaco

woujaco

Lid geworden:
    31 aug 2009
    Ziet er goed uit, maar hoe zwaar is de mast nu?

Ik zie ook wat bekends daar op de achtergrond:D(laatste plaatje)

Gr,

Woujaco

9. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Hallo Waujaco,

Een paar gram, de mast is van balsa (tja dat weegt niks) Voor de servo is het geen moeite.

Haha ja dat is die kaart ja, ga die niet weggooien, is een mooie foto.

10. woujaco

woujaco

Lid geworden:
    31 aug 2009
    Oke, maar ook met die messing driehoek voor op en de lampjes.

Gr,

Woujaco

11. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Hij is kleiner als je denkt. Het asje is 2mm dik en dat in een driehoek hoewel het bovenste deel er niet is want dat is de mast zelf. Je zou hem moeten zien, dan weet je dat het niks weegt.

Wel waar is dat de voorkant het zwaarste is. met die lampen en inderdaad de messing.

12. woujaco

woujaco

Lid geworden:
    31 aug 2009
    Ok.

Waar ga je nu aan beginnen op het verven na?

13. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    De mast zit er nu op, maar mijn schijnwerper moet nog belicht worden. Dat kabeltje moet nog de mast in.
    Verder wil ik hier en daar voorop nog een hand reling plaatsen. En achterop ook een kleine mast zodat daar ook licht op mijn dek komt, maar daar moet ik eerst nog een koper profiel voor halen.
    De winkel waar ik nog wel eens kom heeft ze steeds niet net als wel meerdere poducten, echt jammer voor die man want ik ga er steeds minder heen, hij doet ook niet echt de moeite voor je.

Lampen en alles licht al klaar.

Verder staat op het moment alles klaar om ingepakt te worden voor Goes. ben zelf nu aan het werk deze week op de Huishoudbeurs met een bijbaantje en als ik vrijdag terug ben moet ik alles direct inladen in de auto om naar Goes te gaan.

Van de week dus geen modelbouw.

14. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Aankleding met details

Hallo,

Gisteren heb ik weer een aantal kleine dingen gemaakt en geplaatst.
    Ik heb 2 uitlaten voorop geplaatst. Ook een schotel gedraaid met de kolomboor. In Goes kwam ik ook een soort van ontluchtingspijpje tegen. Deze heb ik ook op het dak geplaatst.

Nu ga ik mij eens concentreren op de achterkant, aangezien deze vrijwel kaal is.

15. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    De zaag erin!

Een tijdje was het stil.
    Na een aantal keren varen, was toch niet helemaal in mijn nopjes over mij kopschroef, en dan heb ik het over de achteruit. Aangezien ik een paar dagen vrij had heb ik gisteren en vandaag de hele dag aan de hobbie bezig geweest.

Zoals de naam het al zegt ik heb de zaag ik de kop gezet.

Voorheen zat het gat onder op het vlak en zag je aan de voorkant niks.

Na een tijdje van zagen boren en vijlen zat er een groot gapend gat in de bak.

Daarna ben ik de gaten weer gaan dichten en kreeg de kop een andere vorm.

Nadat ik de zijkanten gedicht heb met hout en daarover 2comp. plamuur (heerlijk spul) heb ik het nog ingesmeerd met 2 comp lijm. Net zo goed als de hars. Om het vlak weer terug te plaatsen heb ik aan de randen een profieltje geplaatst zodat het vlak ook houvast kreeg.

Alleen het vlak was niet voldoende en vond ik ook niet mooi. Dus heb ik er nog een schot ingezet en een halfrond als steven terug gemaakt.

Aan de binnenkant is hij volledig klaar. Aan de buiten kant en het schotje moet ik nog de oneffenheden weghalen en verfen. Maar moet nu wachten op de hars tot het droog is. Morgen meer.

Verder heb ik tussen de bedrijven door ook nog 2 uitlaten geplaatst achterop.

16. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Mooi karwei, geloof dat als ie in een dok had gelegen je nu wel een kromme rug zou hebben gehad.:D

17. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Danke,

Ja en alles door de woning he, gaat niet werken zo op z'n zij. Maarja ik kwam zo het makkelijkst erbij.

En in een dok doen ze dit niet in een dag, dan ben je een vermogen kwijt en zeker een paar dagen haha.

18. myren

myren

Lid geworden:
    25 nov 2009
    leuk karwei maar zsiet er al goed uit maar waarom ijgelijk nu zo en niet zoals je het had werkte het niet zo goed ofzo??:$

19. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    @ Myren,

Klopt, het kanaal wat er zat stuurde het water net wat te veel naar beneden. Waardoor de kracht teveel verloren ging. Dit heb ik nu opgelost door het water rechtdoor te sturen. Zo zijn er wel meerdere die dat hebben. Ben benieuwd of het nu ook veel uitmaakt maar moet nog even wachten tot de verf droog is, zal hem morgen of zondag uit proberen.

20. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Ook een klein detail

Ook aan mijn bak heb ik nog een beetje geverfd. Ik heb de voormast een laag alluminium gegeven maar deze moet nog bewerkt worden. De kabels in de mast moeten nog weggewerkt worden.

Achterop heb ik de klappen en de uitlaten een kleurtje gegeven.

Voor zowel schip als bak geldt nog. Koppellieren, en het liefst werkend. Het hoeft niet elektrisch als ik de lier maar handmatig vast kan zetten. Dit ben ik op het moment aan het bedenken.

Deel Deze Pagina