Bouw koppelverband bak Stelsa II

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stephan le Sage, 26 okt 2009.

1. hans materman

hans materman

Lid geworden:
    12 sep 2005
    En dan is het stil !!!

gr hans

2. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Ijken en alles moeten er nog op. Hij is nog in aanbouw. Het gaat even wat langzamer door omstandigheden, maar ga het wel weer oppakken.
    Wil snel weer verder met detaillering en mijn dek eens in de lak zetten ipv grondverf.

Binnenkort meer.. :)

3. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Haasten is niet leuk, ik weet er alles van.
    Rustig aan door gaan, we volgen je wel.
    Zie zo afentoe nog wel verse fotos op picasa :D

4. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Dat project bijvoorbeeld moet eerst af, maar dat loopt ook al behoorlijk tegen het einde aan.

Haastige spoed is zelden goed he, komt goed binnenkort wordt het weer ook beter om te hobbyen

5. Erwin breedveld

Erwin breedveld

Lid geworden:
    28 aug 2011
    jij bouwt mooi spul man! die details echt top!

6. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Dankje,

Binnenkort ga ik weer verder met de bak van het schip, moet nog het een en ander aan gedaan worden.

7. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Hallo,

Zoals aangegeven in een ander topic van mij. Emulator is af. Nu weer tijd voor mijn eigen model en bouwplan.

Mijn bak (deze) ga ik gestaag mee verder, achterop wil ik nog niet te veel bij bouwen, mijn wens was namelijk altijd nog een koud op koud (platte kont van bak en platte kop van schip) koppelverband te maken. Nu ik weer tijd heb en zin om te bouwen aan mijn eigen model gaat deze van start.

Ik start hier ook een topic over, zodat iedereen het kan volgen en ik tips kan meenemen. Meer info volgt hierover. Niet hier, dit gaat over de bak ervan ;)

8. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Primeurtje

Hallo,

Tijdens de zomer kreeg ik het idee (vaar nog wel eens in een grindgat) om een spudpaal in mijn bak te bouwen. Hier heb ik ook ruimte voor in de kop.

Dit leek mij toen al een leuk idee, maar nu kreeg ik helemaal zin om deze te gaan maken. Eerst een gaan tekenen wat mij ongeveer het beste leek. Aangezien een modelschip veel meer en sneller beweegt dan een echte ten opzichte van de bodem.

Vorig weekend was ik in de modelbouwwinkel en heb hier de nodige buis(jes) gehaald om deze te kunnen maken.

Ipv houtbouw kan dit mooi tussendoor als de lijm moet drogen. Bovendien is het veel te koud in mijn werf. Solderen is daarentegen wel te doen (lekker warm)
    Het werkelijke inbouwen gaat nog niet gebeuren, ik wil eerst het systeem hebben en testen en als ik er zeker van ben, dan pas inbouwen.

Ik ben het nog niet eerder tegen gekomen in de modelbouw. Functionaliteit moet ik ook nog maar zien, maar kan het niet laten haha

benieuwd ben ik zelf ook, binnenkort de foto's ;)

9. KlaasKamstra

KlaasKamstra

Lid geworden:
    14 okt 2010
    Ik ga even afwachten of het bij jou een beetje werkt, is dat het geval, dan bouw ik er ook twee in mijn pontonnetje.

10. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Ik zal uitgebreid foto's plaatsen, daar heeft iedereen wat aan.

Als ik tegen opstakels loop merk ik al dat ik dat hier kwijt kan :)

11. Vincent1

Vincent1

Lid geworden:
    28 nov 2011
    Het zou een leuk idee zijn. ik hoop dat het lukt!!!!!
    gr vincent

12. hans materman

hans materman

Lid geworden:
    12 sep 2005
    Te koud in je werf Stephan ?
    Ik heb natuurlijk mijn werf op mijn slaapkamer (werkhok).
    Dus lekker warm , en ik kan ook nog eens naar buiten kijken .
    Zie trouwens nu enkel een blauw lampje schijnen .

Groeten , Hans

13. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Ja een bijgebouw/hobbiehok in de tuin, 14jaar geleden (vorige bewoner) deed hier wijn verbouwen en koelen, en dus amper verwarming erin. Straal kacheltje stuk en ja dan word het wel koud.

14. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Mooi plan, ik denk wel dat je die paal zal moeten verzwaren omdat die anders niet in de bodem zal zakken.
    Doe dan het gewicht niet helemaal onderin zodat je nog wel een pijp houdt met een dunne wand, anders zakt zo'n stuk as alsnog niet in de grond.

En bij vaar bakken met een zeil denk ik dat je geen vrienden maakt. :D

15. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Haha,

Ja zoiets bedacht ik mij ook, onderin zo smal mogelijk en dus heb gewicht niet helemaal onderin, dan kan het in het zand steken. Het gaat me denk ik meer om het idee, dan het werkelijk kunnen gebruiken.

In Bassins zal het niet gaan nee, worden ze niet blij van nee haha.

16. KlaasKamstra

KlaasKamstra

Lid geworden:
    14 okt 2010
    Ik zou 'm toch werkelijk willen kunnen gebruiken: Als het er op zit moet het ook werken,
    zeker als je er een speciaal projectje van maakt is het wel leuk dat het echt werkt en je schip een beetje mooi blijft hangen op de spudpaal.

Gewoon neergooien dat ding! Zien ze toch niet: Zit onder water. ;)

Maar effe zonder gein, ik heb daar wel eens over na zitten te denken, hoe je paal moet zetten op zeil.
    Mijn idee zou dan zijn:
    Iets wat lijkt op de stempel van een mobiele hijskraan, en dat onder de spudpaal maken.
    Zodat je probeert op het gewicht van de paal (of van de eventueel verzwaarde stempel) te blijven hangen.

Die stempel maak je demontabel, zodat je in "normaal" water gewoon met je punt de grond in kunt prikken.

Risico van zo'n stempel is dat je met golven en wind in een bassin toch wat gaat krabben en verplaatsen.

Laatst bewerkt: 2 feb 2012
  17. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Als het werkt dan bouw ik hem in en ga ik hem ook echt gebruiken, bouw hem niet voor niks he haha.

Een Stempel, dat is zo gek nog niet, Dan heb je ook iets meer houvast op vlakke ondergrond.

Ben eerst op het moment de buisjes aan het snijden op maat, en nog steeds van alles aan het uitvogelen.

Ik ga zo foto's maken.

18. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Spudpaal

Medebouwers,

Even een update tot nu toe, en tevens een oproep, ik zit even vast.

Er komt straks een vast deel in het schip te staan, het telescopische gedeelte komt neer op ongeveer 35-40 cm, afhankelijk van hoever ik de delen in elkaar geschoven laat.

In de punt heb ik een soort van klauwen gemaakt, Zodat ze goed in de grond kunnen steken.

Om er straks gewicht in te kunnen stoppen heb ik een sleuf in de buis gemaakt, hier steek ik dalijk het naastgelegen plaatje in. Bewust rechthoekig gemaakt zodat de lucht uit de buis kan (zodat hij ook echt zinkt)

Om ervoor te zorgen dat dat als ik de palen op til, ze allemaal meegaan, heb ik een borg op de buis gemaakt. Maar en nu komt het: Het schip ingetrokken gaat alles mee omhoog (het heeft geen keuze), maar als ik het laat zakken en een deel blijft, dan ontstaat de mogelijkheid dat het smalste deel er uit kan vallen..

Hoe zorg ik er voor dat de smalste buis, de andere meeneemt waarin deze naar beneden glijdt, zodat hij er niet uit valt.

19. Vincent1

Vincent1

Lid geworden:
    28 nov 2011
    een kennis van ons heeft een nieuwbouw schip met palen. ik heb gehoord dat in de palen een ketting zit helemaal tot beneden zodat hij gezegeld is.
    zelf heb ik geen sputpalen aan boord dus ik heb er geen ervaring mee.
    misschien een idee om het probleem op te lossen is per gedeelte een kort touw te maken zodat ze zoieso net niet uit elkaar kunnen glijden. weet natuurlijk niet of dit mogenlijk is??
    gr vincent

20. Vincent1

Vincent1

Lid geworden:
    28 nov 2011
    sorry,
    ik schreef het verkeerd. ik bedoel vanaf boven verzegelen en dan de touwtjes steeds iets langer in de paal stoppen zodat ze er niet uit vallen. als je begrijpt wat ik bedoel.
    gr vincent

Deel Deze Pagina