Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Hijsogen voor het hijsen van de stempelarmen

Van de week wat kleine onderdelen gemaakt, je kan namelijk wel het gewicht van de stempelarmen erop zetten maar dan moet je ook hijsogen hebben om ze op te kunnen hijsen.

20230111_134908.jpg

Hulpstukje gemaakt om de beugels te buigen voor de hijsogen, een ronding gefreesd in stuk ijzer en dan met een boortje 1.5 mm de ronding er in geperst met de bankschroef.

20230111_135318.jpg

Dan is dit het resultaat.

20230111_135405.jpg

Een boormal gemaakt voor de 2mm gaatjes

20230111_165738.jpg

De beugeltjes en de hijsogen klaar om gemonteerd te worden

20230111_172450.jpg

De hijsogen gemonteerd op de stempelarmen.

Vandaag nog en filmpje gemaakt van de werking van de hoofdmast cilinders

https://youtu.be/zxSjL4bUWbM

Wordt vervolgd
Groet Leo

Hallo Roald,
Nee ik heb de beugeltjes niet gesoldeerd, de beugels zijn van RVS lasdraad en dat draad is zeer stug, en je kunt er met gemak de stempelarmen mee ophijsen. Ik denk dat het hijsen van de stempelarmen weinig zal gebeuren dus het is meer om het plaatje compleet te krijgen.
Fred, dank je voor het compliment, jammer dat we elkaar niet voorgesteld hebben in Houten. Ik heb wel je brandweerauto's in Houten zien staan maar wist niet dat ze van jou waren.

Alle leuk aanklikkers weer bedankt voor de belangstelling voor mijn project.

Groet Leo

Laatst bewerkt:
Hallo Edwin welkom op het Forum, je hebt er gelijk werk van gemaakt om het hele verslag te lezen :koud:
Dank je voor het compliment, en er komt nog heel wat aan wat je kan volgen.

Groet Leo.

We gaan verder met de hijsinrichting van de ballastplaat voor de contragewichten.

20230118_113553.jpg

Van de week wat onderdelen gefreesd voor de hijsinrichting en de rollen gedraaid waar de kabels over gaan lopen. Rechts op het plaatje is het koppelstuk van de super structure aan de opbouw van de draaikrans.

20230120_113008.jpg

Dit wordt straks in de de twee zijbalken geschoven en komt met pennen vast.

20230120_113020.jpg

De bus is voor het druk en kogellager van de schroefspindel.

20230120_113114.jpg

De kabelrollen zijn van POM gemaakt. De busjes waar de kabelrollen op draaien daar gaan straks pennen door waar het geheel mee wordt gefixeerd in de super structure.
De gaten in het frame zijn om extra gewicht te besparen.

Ballast lift tekst.jpg

Hierbij nog wat uitleg hoe het systeem gaat werken.
De afstand om de ballast van de grond tot aan het frame op te tillen is twee keer zo lang als de slag van de evenaar op de schroefspindel, dat wil dus ook zeggen dat de evenaar twee keer zwaarder belast wordt.

Ballast Liebherr.jpg

Hierbij een plaatje uit het gebruiksaanwijzing boek van Liebherr, de kraan kan maximaal 202 ton ballast laden. Dus 180 ton ballast en een onderplaat van 22 ton.

_P7L6865.jpg

De twee hydraulische cilinders in het frame kunnen ieder meer dan 200 ton drukken. En dat is een hele grote klomp ijzer wat er op getild moet worden :yes:

Wordt vervolgd

Groet Leo.

Laatst bewerkt:
Dank je William voor de opmerking, ik heb het gelijk aangepast
Voor het gemak had ik de stapels ballast opgeteld en maal twee, maar er staan vier stapels op de onderplaat en niet twee. Gelukkig waren we nog niet aan het hijsen.;)
Groet Leo.

En ik snapte de opmerking van William weer niet, want voor mij klopte alles! wèl rekening houdend met 4 stapels.
Zie ik dat het is aangepast, een paar minuten geleden......
Tja
Indrukwekkend weer Leo!
Cor

Hallo Edwin welkom op het Forum, je hebt er gelijk werk van gemaakt om het hele verslag te lezen :koud:
Dank je voor het compliment, en er komt nog heel wat aan wat je kan volgen.

Groet Leo.

Hallo Leo,

Ben zeer benieuwd

Ben zelf met een zelf rijdende 6 assige robot bezet. Met allerlei extra sensoren bezig zoals afstand detectie, knijpkracht en gewicht en zo. Een heel ander soort model bouw. Heb een proxxon draai en freesbank. Maar heb helaas geen cnc.

Kan wel veel leren van hoe jouw concepten werken. Vind het wel echt gaaf hoe je alles zelf maakt.

Ga zo door!

Hallo Leo,
Ik heb de laatste tijd met belangstelling al je bouwverslagen gelezen, inclusief alle comments. Wat een prachtige machine ben je aan het maken!
Ik ben zelf geen modelbouwer, dus zal me van inhoudelijk commentaar onthouden, maar ik zal je project met enthousiasme volgen :)
Veel plezier en succes gewenst met je project :bye:

Cor dank je voor het compliment, ja je kan nog correcties uitvoeren korte tijd na het posten, om dan fouten in de tekst te laten staan is niet zo netjes.
Edwin dank je voor het compliment, ja dat is ook de bedoeling van mijn verslag om andere mensen ook enthousiast te krijgen voor de techniek, want dat blijft een prachtig vak.
Charlotte dank je voor het compliment.
Jolie dank je voor het compliment, je kan natuurlijk altijd proberen met een klein bouwpakketje te beginnen, misschien krijg je ook het modelbouw virus te pakken.;)

We gaan verder met hijsinrichting van de ballastplaat.

20230124_150357.jpg

Dit moet de evenaar worden die over de schroefspindel komt te lopen (zie de tekening op dit blad), die haal ik uit messing rond 15. e dat doe ik met het verdeelapparaat op de CNC machine.

20230124_165645.jpg

Hier zie je links het beoogde resultaat en rechts de mislukte onderdelen, dat krijg je als je de uitgevoerde bewerking niet op juiste zijde plaats laat vinden.:(
Het was nog een complex onderdeel met alle bewerkingen, maar het is gelukt.

20230125_143830.jpg

Alle onderdelen gereed om gesoldeerd te worden, de draadbus op de foto dat zijn de standaard moeren die bij de spindels geleverd worden, deze heb ik afgedraaid en wordt er in vast gesoldeerd.

20230125_150546.jpg

Voor het solderen.

20230126_163507.jpg

Nog een handmatige nabewerking om de radius in de hoek te maken met een Bal Nose frees.

20230126_183804.jpg

Na het solderen en afgemonteerd.

20230126_183809.jpg

20230126_183733.jpg

Even proefopstelling gemaakt van het hijsen van de ballast.
De evenaar verplaatst zich 6 cm en de ballast 12 cm
20230126_183711.jpg

Dit komt door dat de kabel 1 keer extra over over de rollen loopt.
Het is de omgekeerde werking van het hijsblok, je trekt nu aan het hijsblok (evenaar) in plaats van aan de hijsdraad.
Kan je het volgen Rolf! ;)

Wordt vervolgd

Groet Leo.

Laatst bewerkt:
Dank je voor het welkom, Leo!
Voorlopig geniet ik van het bewonderen ;)
Een compliment voor hoe mooi duidelijk je alles uitlegt :)

Maar waarom 4 schijven Leo? Je gebruikt er nu 1 van elke 4-voudige rol; als je die alle 4 gaat gebruiken door extra kabels, hoe compenseer je dan op verschil in lengte; daarvoor zie ik geen compensatie inrichting.
Wat mis ik?
Cor

Cor, dit is een test opstelling. Leo zal niet 1 kabel gebruiken denk ik. Op de foto’s van de echte 11200 bovenaan deze pagina zie je meerdere kabels parallel lopen. In het echt 202 ton de lucht in trekken gaat niet lukken met 1 kabel…

overigens even een pluim naar Leo met de bouw van deze machtige machine

Laatst bewerkt:
Back