bouw RG65 van Abachi

De rg65 van Abachi blijkt bij weinig wind een goede zeiler en kan prima met de concurrentie meekomen. Bij meer wind en golven heeft een probleem. Ik heb een afdruk gemaakt van fineer, zie rg65 van fineer, met een iets scherpere punt. Dus kan ik deze ombouwen naar een rg65 met x-bow. (
) De punt wordt nog ronder en teruglopend. Het plan is dat de weerstand van de golven, die het bootje trekt wat afneemt. Tevens neemt de "lengte" van het schip, dus de rompsnelheid toe, omdat golfvorming optreedt voor de boeg. Dit werkt natuurlijk alleen als er niet teveel golven zijn als gevolg van de wind. Denk ik...

Bijlagen

• boeg.JPG
    boeg.JPG
    234,5 KB · Weergaven: 189
Het is af. Nog steeds geen beauty. Ik kan helaas niet vergelijken hoe snel hij is want er zijn geen RG65 wedstrijden. Ik heb proefgevaren op de sloot in mijn achtertuin. Hij maakt de indruk een goede zeiler te zijn. Ik heb nog een gat naast de mastkoker gemaakt want er was eigenlijk geen plaats voor het batterijtje achterin. Ik heb wat foto's gemaakt.
Op de foto's is hopelijk te zien dat als hij schuingaat tot een hoek van 60 graden de vorm van het het deel van de romp in contact met het water niet van vorm verandert. En dat de boeggolf dus onder alle omstandigheden kan wegstromen. Tevens loopt de lijn van eerste watercontact bij de boeg, tot laatste watercontact bij achtersteven evenwijdig aan de kiel. Ik denk dat dat helpt om snel te varen. De consequentie is een bolle neus. Met houtbouw kan je natuurlijk lekker experimenteren. Ik heb begrepen dat de ronde vormen en terugvallend dek wat problemen oplevert bij epoxy bootjes uit een mal. Ik denk niet dat ik nog een bootje van Abachi zal bouwen. Mooi red cedar had mijn voorkeur, maar valt af. Ik ga door met yellow cedar en sigarenkistjes cedar.

Bijlagen

• Achterschip.jpg
    Achterschip.jpg
    632,3 KB · Weergaven: 318
  • Alles rond en min of meer glad.jpg
    Alles rond en min of meer glad.jpg
    158,9 KB · Weergaven: 346
  • Klompje.jpg
    Klompje.jpg
    217,2 KB · Weergaven: 316
  • Lijkt wel een U-boot.jpg
    Lijkt wel een U-boot.jpg
    522,3 KB · Weergaven: 364
  • Luikje voor de batterij.jpg
    Luikje voor de batterij.jpg
    178,9 KB · Weergaven: 342
  • Onderwaterschip.jpg
    Onderwaterschip.jpg
    111,8 KB · Weergaven: 301
  • Wat je er van voren afhaalt zet je er achter weer bij..jpg
    Wat je er van voren afhaalt zet je er achter weer bij..jpg
    220,7 KB · Weergaven: 313
Toch leuk hoe je aan het experimenteren bent!
sigaren kistjes cedar is een hele mooie houtsoort, die veel in de jachtbouw gebruikt wordt. De houtsoort is Cedrela, maar wordt ook wel Spaans ceder genoemd. Een romp van cedrela met een accentlijntje van yellow cedar is prachtig (zie foto van mijn Ellipsis IOM). Yellow cedar is overigens de houtsoort waar japanse tempelzuilen van gemaakt worden. prachtig hout, zeer fijn van nerf en heel egaal. de stammen zijn vaak 1000-2000 jaar oud. zowel cedrela als yellow cedar hebben overigens een hele typische geur. Gemakkelijk te herkennen.
ik ben vrijdag begonnen met een Manta van balsa. Ik heb het ontwerp ook iets gemodificeerd, met name bij de boeg. De romp is bijna dicht, dus het schiet lekker op.
groet
Hay

Bijlagen

• IMG_1324.jpeg
    IMG_1324.jpeg
    394,2 KB · Weergaven: 195
  • IMG1824.jpeg
    IMG1824.jpeg
    552,6 KB · Weergaven: 196
Back