Deze week weer wat uurtjes aan mijn motortje kunnen besteden. Dit is vooral de tijd van heel vaak alles uit elkaar en weer in elkaar zetten. Eindeloos passen en meten om het allemaal perfet te laten lopen.
Ik heb een beetje ge-experimenteerd waar de microschakelaar te zetten. Uiteindelijk gekozen om dit onder de bodemplaat te zetten. Het is anders wel een erg groot plastic ding op zo’n mooi metalen/messing motortje. In de bodemplaat zit al een uitsparing voor het nokkenwieltje.
Weer wat passen en meten, boren en vijlen en voila een microschakelaarbeugeltje onder het motortje.
Ik heb even simpele boutjes in de bodemplaat geschroefd als pootjes, om de micro-switch te beschermen. Daar ga ik later nog wat mooiere pootjes voor draaien
Vervolgens ben ik begonnen met alles op tijd te zetten. Is best nog wel een ingewikkeld en tijdrovendklusje.
Gelukkig heeft de ontwerper Jan een uitgebreid verhaal geschreven hoe alles moet worden ingesteld.
Eerst de klepspeling.
Vervolgens de twee zuigertjes en de in- en uitlaatnok in de juist stand zetten. Onlangs bij HBM dit digitale metertje in de uitverkoop gekocht. Zoals wel vaker, ik denk dat ik voor het bepalen van het bovenste dode punt van een zuiger toch het liefst een gewone analoge meter blijf gebruiken. Is simpeler. Langzaam aan de krukas draaien totdat de wijzer stopt en net nog niet de andere kant op gaat bewegen..
Dit is voor het eerst dat ik alle tandwielen, vliegwiel, nokken e.d. echt heb vastgezet op de assen. Swiep aan het vliegwiel en alles lijkt keurig te lopen. Valt niet tegen. Ik denk dat wellicht de boel nog een keer uitelkaar moet. Beide kleppen sluiten een paar graden te laat. Dat kan je alleen oplossen door de nok af te vijlen. Maar ik denk dat ik het eerst gewoon zo een keer ga proberen.
Bij het afstellen van de onstekingsnok, nog een probleempje. De micro-switch wordt wel ingedrukt, je kunt de klik horen, maar geen contact gemaakt! Balen. Ik denk dat ik ter plekke van het beugeltje even snel een mm materiaal wegfrees.
De volgende stappen zijn om een messing onderdeeltje aan het carburateurtje opnieuw te maken en te solderen. Vervolgens alle leidingen en bal-klepjes monteren en testen.
Jeroen