Bouw Scuderi 4-takt motor

Ja, ik heb nog over van het vorige motortje. Moet nog even bekijken of ik ga persen of zilver solderen. Wordt pas volgende week

morgen vertrek ik met mijn oudste zoon in onze boot naar Dordrecht voor Dordt in stoom. Geweldig evenement. Maandag vaar ik met mijn vrouw via de Bieschbosch weer terug.

Jeroen
 
Bougie is klaar. Uiteindelijk kon ik de elektroden er gewoon inpersen.

IMG_7906.jpeg


Moest ook nog even de ciliniderkop een beetje aanpassen. Had het gat waarin de bougie komt niet goed uitgefreesd.

IMG_7907.jpeg


Hele motortje nog maar een keertje uitelkaar en alle onderdelen opnieuw passen en in elkaar zetten, controleren of alles goed past, soepel draait.

IMG_7908.jpeg


De stoterstangen lopen mooi en soepel. Maar ik kwam erachter dat met de nokjes op de as ze eigenlijk iets te lang zijn. Dat is makkellijk op te lossen uiteraard.

IMG_7909.jpeg


Ik heb meerdere keren het spanmechanisme van de distributieriem moeten aanpassen. Hopelijk is het nu goed. Weet ik pas als alles in elkaar zit.

IMG_7910.jpeg


Ik ga nog even een microschakelaar bestellen voor de ontsteking. Na alle ellende met de HAL sensor van de vorige keer ga ik maar direct over op een mechanisch schakelaar voor de ontsteking.

Jeroen
 
Afgelopen zaterdag ben ik op bezoek geweest op de opendag bij de stoomgroep zuid Breda. Samen met mijn kleinzoon, zoon en schoondochter. Erg leuk en veel te zien!

Ik heb er een verhaaltje over geschreven voor mijn Indiase vrienden, zie hier:

https://www.team-bhp.com/forum/shif...dels-every-little-boy-wants-train-driver.html

Er stond ook een heel mooi model van een zes takt verbrandingsmotor:

IMG_8609.JPG


Ik heb een tijdje staan de praten met de eigenaar en bouwer van dit model. Hij had de tekeningen niet meer maar wist me te vertellen dat alle tekeningen en een uitgebreidde bouwbeschrijving in een Amerikaans boek stonden. En dat de autheur ene Philip Douglas was. Na wat googlen kwam ik bij de uitgeverij terecht. Boek is nog steeds te bestellen, maar ik kon het ook downloaden via https://www.scribd.com/what-is-scribd. Het is een heel mooi boek maar ik heb uiteindelijk maar ongeveer 8 paginas ervan nodig.

Screenshot 2024-09-18 at 10.03.28 AM.png


Ik hoop deze herfst toch echt mijn Scuderi motortje af te krijgen en dan denk ik dat ik met dit model ga beginnen. Heeft weer wat extra uitdagingen!

Jeroen
 
Hi Rene, ik denk dat we elkaar wel hebben gesproken. Alleen denk ik dat we elkaar niet hebben herkend.,we zien elkaar gewoon niet vaak genoeg.

ik had wat vragen over je mooie locomotief. Jij vertelde dat het allemaal RVS is.

hopelijk tot een volgende keer

Jeroen
 
Eigenlijk heb ik nooit begrepen wat de bedoeling is van een " 6 takt " met "hit & miss" uitvoering.
Meestal draait een 'gewone' hit en miss motor met de uitlaat open ook meerdere omwentelingen , is dat dan ook geen 6 , 8 of zelfs nog meer "takt"?
Deze motor is een 6 takt EN een hit & miss
Bij een motor die vermogen moet leveren begrijp ik dat er op de manier van 6 takt een betere spoeling wordt verkregen en daardoor een lager verbruik.
Het verbruik van een voertuig met verbrandingsmotor b.v.b. staat nu op 1 op 3836 :cool:
 
Eigenlijk heb ik nooit begrepen wat de bedoeling is van een " 6 takt " met "hit & miss" uitvoering.
Meestal draait een 'gewone' hit en miss motor met de uitlaat open ook meerdere omwentelingen , is dat dan ook geen 6 , 8 of zelfs nog meer "takt"?
Deze motor is een 6 takt EN een hit & miss
Bij een motor die vermogen moet leveren begrijp ik dat er op de manier van 6 takt een betere spoeling wordt verkregen en daardoor een lager verbruik.
Het verbruik van een voertuig met verbrandingsmotor b.v.b. staat nu op 1 op 3836 :cool:

Ik verwacht dat het gewoon een dingetje is uit die tijd van die verbrandingsmotoren, men wist niet veel beter hoe om te gaan met onbelast en belasting op de motor, het hit & miss principe had zich al bewezen.
Daarnaast had Otto het patent op 4 takt principe, dus om dit te omzeilen is de zes takt ontstaan.
Dus 1:3 van krukas naar nokkenas, en dan een hit & miss regeling er op en hop, je kunt motoren maken cq verkopen en geen last hebben van het Otto 4 takt patent.
 
Ik verwacht dat het gewoon een dingetje is uit die tijd van die verbrandingsmotoren, men wist niet veel beter hoe om te gaan met onbelast en belasting op de motor, het hit & miss principe had zich al bewezen.
Daarnaast had Otto het patent op 4 takt principe, dus om dit te omzeilen is de zes takt ontstaan.
Dus 1:3 van krukas naar nokkenas, en dan een hit & miss regeling er op en hop, je kunt motoren maken cq verkopen en geen last hebben van het Otto 4 takt patent.
Ik denk niet dat het zo makkelijk was om het patent van Otto te omzeilen.
Daarom hebben ze een onder andere de "atkinson" uitgevonden ;)
 
Eigenlijk heb ik nooit begrepen wat de bedoeling is van een " 6 takt " met "hit & miss" uitvoering.
Meestal draait een 'gewone' hit en miss motor met de uitlaat open ook meerdere omwentelingen , is dat dan ook geen 6 , 8 of zelfs nog meer "takt"?
Deze motor is een 6 takt EN een hit & miss
Bij een motor die vermogen moet leveren begrijp ik dat er op de manier van 6 takt een betere spoeling wordt verkregen en daardoor een lager verbruik.
Het verbruik van een voertuig met verbrandingsmotor b.v.b. staat nu op 1 op 3836 :cool:
Ik verwacht dat het gewoon een dingetje is uit die tijd van die verbrandingsmotoren, men wist niet veel beter hoe om te gaan met onbelast en belasting op de motor, het hit & miss principe had zich al bewezen.
Daarnaast had Otto het patent op 4 takt principe, dus om dit te omzeilen is de zes takt ontstaan.
Dus 1:3 van krukas naar nokkenas, en dan een hit & miss regeling er op en hop, je kunt motoren maken cq verkopen en geen last hebben van het Otto 4 takt patent.
Ik denk niet dat het zo makkelijk was om het patent van Otto te omzeilen.
Daarom hebben ze een onder andere de "atkinson" uitgevonden ;)

Ik durf even niet te zeggen hoe en wat qua open kleppen bij een hit&miss motor, maar de reden er achter had eigenlijk maar heel weinig met efficiëntie en dergelijke te maken, want benzine kostte bijna niks in de begintijd (zo rond 1860). Men wist nu eenmaal niet zo goed waar dat rare stinkende vluchtige en behoorlijk gevaarlijke spul allemaal voor te gebruiken was. Het was een tijd lang min of meer een restproduct bij de productie van het veel veiligere petroleum voor verlichting en kachels, en werd voor de uitvinding van de benzinemotor eigenlijk alleen maar als oplosmiddel en schoonmaakmiddel gebruikt. Weinig vraag naar (want geen motoren die er op liepen), dus goedkoop. De eerste motoren liepen vanwege allerlei redenen zelfs helemaal niet op benzine, maar op lichtgas.

Hit&miss kwam voort uit het feit dat men nog totaal geen weet had van carburatie, en hoe je het brandstof/lucht mengsel binnen de perken kon houden bij variabele belasting. Dat leidde tot heftig vervuilende motoren die erg veel onderhoud nodig hadden, en aangezien de meeste industriële processen toch min of meer een constant toerental nodig hadden, was hit&miss en goede oplossing: Vast luchtinlaat, vaste brandstofdosering per arbeidsslag, maar het aantal effectieve slagen variëren naar behoefte. Presto, een veel schonere verbranding, en minder onderhoud, en met het gelijktijdig open forceren van de kleppen, ook minder verbruik, en dat verbruik richtte zich naar de belasting.

Otto heeft nooit een patent gehad op de viertaktcyclus. De viertaktcyclus als zodanig was al een aantal jaar bekend voordat Otto zijn eerste motor bouwde (die niet heel bleef overigens) en hij heeft een patentaanvraag gedaan, maar dat werd afgewezen. Pas 15 jaar later lukte het hem (met hulp van anderen) om een werkende viertakt te bouwen, en die motor was tamelijk succesvol, is naar hem genoemd, maar er was in principe geen enkel patent op "vierslag" (of tweeslag), is er volgens mij ook nooit echt geweest. Patenten werden wél verleend op de manieren van brandstoftoevoer, ontsteking, regeling, etc etc. vandaar dat het Dieselproces wél een patent was.

Atkinson was geen omzeiling van het Otto-patent, want dat bestond niet. Atkinson was een patent om de efficiëntie te verhogen. Met de opkomst van de verbrandingsmotor begon dat zo rond 1890 toch wel een dingetje te worden.
 
Deze week weer wat uurtjes aan mijn motortje kunnen besteden. Dit is vooral de tijd van heel vaak alles uit elkaar en weer in elkaar zetten. Eindeloos passen en meten om het allemaal perfet te laten lopen.

IMG_9564.jpg


Ik heb een beetje ge-experimenteerd waar de microschakelaar te zetten. Uiteindelijk gekozen om dit onder de bodemplaat te zetten. Het is anders wel een erg groot plastic ding op zo’n mooi metalen/messing motortje. In de bodemplaat zit al een uitsparing voor het nokkenwieltje.

IMG_9565.jpg


Weer wat passen en meten, boren en vijlen en voila een microschakelaarbeugeltje onder het motortje.

IMG_9566.jpg
IMG_9567.jpg
IMG_9568.jpg


Ik heb even simpele boutjes in de bodemplaat geschroefd als pootjes, om de micro-switch te beschermen. Daar ga ik later nog wat mooiere pootjes voor draaien

Vervolgens ben ik begonnen met alles op tijd te zetten. Is best nog wel een ingewikkeld en tijdrovendklusje.
Gelukkig heeft de ontwerper Jan een uitgebreid verhaal geschreven hoe alles moet worden ingesteld.

Screenshot 2024-12-14 at 8.17.41 AM.png


Eerst de klepspeling.

IMG_9569.jpg


Vervolgens de twee zuigertjes en de in- en uitlaatnok in de juist stand zetten. Onlangs bij HBM dit digitale metertje in de uitverkoop gekocht. Zoals wel vaker, ik denk dat ik voor het bepalen van het bovenste dode punt van een zuiger toch het liefst een gewone analoge meter blijf gebruiken. Is simpeler. Langzaam aan de krukas draaien totdat de wijzer stopt en net nog niet de andere kant op gaat bewegen..

IMG_9570.jpg

IMG_9571.jpg


Dit is voor het eerst dat ik alle tandwielen, vliegwiel, nokken e.d. echt heb vastgezet op de assen. Swiep aan het vliegwiel en alles lijkt keurig te lopen. Valt niet tegen. Ik denk dat wellicht de boel nog een keer uitelkaar moet. Beide kleppen sluiten een paar graden te laat. Dat kan je alleen oplossen door de nok af te vijlen. Maar ik denk dat ik het eerst gewoon zo een keer ga proberen.

Bij het afstellen van de onstekingsnok, nog een probleempje. De micro-switch wordt wel ingedrukt, je kunt de klik horen, maar geen contact gemaakt! Balen. Ik denk dat ik ter plekke van het beugeltje even snel een mm materiaal wegfrees.

IMG_9572.jpg


De volgende stappen zijn om een messing onderdeeltje aan het carburateurtje opnieuw te maken en te solderen. Vervolgens alle leidingen en bal-klepjes monteren en testen.

Jeroen
 
Back
Top