Johan,
Prima initiatief, ik ben benieuwd.
Uiteraard is minder gewicht ook meer meer trekkracht over (wordt echter ook bepaald door eigen vliegweerstand van de sleper).
Wij zijn uiteindelijk op stevige en dus zwaardere slepers gekomen omdat:
Opgebouwde vakwerk rompen toch minder sterk zijn als GFK rompen.
Let wel, ons uitgangspunt bij BIGGS is slepers te hebben die vele honderden, zo niet duizenden vluchten meegaan. Met daarachter zwevers die niet altijd netjes volgen en dus de combinatie uit elkaar vliegen. De resulterende krachten die op beide modellen komen tijdens het plotselinge straktrekken, zijn doorgaan veel hoger als het model ooit voor ontworpen was.
Dat is iets anders als een paar keer in een weekend een lichte zwever op trekken.
De Greenley weegt als gevolg van het spuitwerk, een vergroot kielvlak en de zwaardere motor (plus grotere prop, grote tank, grotere uitlaat) getankt ruim 13 kg.(1500cc tank)
Een ribbenvleugel met folie bekleed zal het gewicht met misschien wel 1,5-2 kg doen afnemen.