Bouw van de Greenley gestart!

Tja met porto erbij, de prijs van een Easy Glider met twee servos.....

Maar goed, het slepen vereist zeer goede onderdelen wil je niet steeds tijdens een treffen stilvallen. Je bent dan ver van huis en je kunt niet even een ander setje halen.
Ik zeg dat steeds tegen beginnende slepers: gebruik uitsluitend goede kwaliteit onderdelen, anders heb je continue ergernis. Maar OK, ook ik moet wel eens zoeken naar de geschikte componenten.
Een tweede sleepkist (Piper) ga ik ook voorzien van zo'n set.

Steeds weer wordt bewezen dat goede sleepkisten duur zijn, tis niet anders. Weinig modellen vliegen zóveel starts en landingen!
 
Steeds weer wordt bewezen dat goede sleepkisten duur zijn, tis niet anders. Weinig modellen vliegen zóveel starts en landingen!

Goed hoeft niet duur te zijn maar word vaak kunstelijk duur gehouden.

Ik ben nu met een sleper bezig die maar een klein deel kost als de duure slepers maar zijn werk ook gaat verrichten
Draadje komt op RC-Network (Dirk hat hem al gevonden:D)

Voor allen word hij een lichtgewicht .

Wat hij als sleper minder weegt kan hij omzetten in trekkracht .

En lichter betekent ook een lichtere setup .

Wat weegt nu de Greenley van jou Richard met volle tank ?

Mvg Johan
 
Johan,
Prima initiatief, ik ben benieuwd.
Uiteraard is minder gewicht ook meer meer trekkracht over (wordt echter ook bepaald door eigen vliegweerstand van de sleper).

Wij zijn uiteindelijk op stevige en dus zwaardere slepers gekomen omdat:
Opgebouwde vakwerk rompen toch minder sterk zijn als GFK rompen.

Let wel, ons uitgangspunt bij BIGGS is slepers te hebben die vele honderden, zo niet duizenden vluchten meegaan. Met daarachter zwevers die niet altijd netjes volgen en dus de combinatie uit elkaar vliegen. De resulterende krachten die op beide modellen komen tijdens het plotselinge straktrekken, zijn doorgaan veel hoger als het model ooit voor ontworpen was.
Dat is iets anders als een paar keer in een weekend een lichte zwever op trekken.

De Greenley weegt als gevolg van het spuitwerk, een vergroot kielvlak en de zwaardere motor (plus grotere prop, grote tank, grotere uitlaat) getankt ruim 13 kg.(1500cc tank)

Een ribbenvleugel met folie bekleed zal het gewicht met misschien wel 1,5-2 kg doen afnemen.
 
Mijn sleper krijgt een span van 2,15 m
(kan dan standaard balsa nemen voor de beplanking)

Is ook te vergroten tot 2,6 m . :D

Gewicht met een DLE 55 zal onder de 8,5 kg blijven.(1 liter tank vol)
Ben net klaar met de delen te frezen (op de roeren na)
Heb al 101 gefreesde delen.

Mvg Johan
 
Alex, weliswaar is de vraag aan Richard gesteld maar ik kan er ook wel iets over zeggen.

Richard sleept hier met een TC Piper Cub 'clone' met het, oorspronkelijk voor de 'Greenley' bedoelde staartwiel.
Voor ons veld, hier in Spanje, is deze staartwiel 'assy' duidelijk te zwak, hij is al diverse malen gerepareerd.

Het oppervlak van ons vliegveld is te vergelijken met beton maar dan veel ruwer, daarbij komt nog dat het hier zeer turbulent is waardoor, zelfs bij Richard (en dat wil wat zeggen :p), niet elke landing super zacht is.

De Piper is zeer zeker niet zwaar dus voor een 13 kilo zware 'Greenley' "forget it", althans voor hier.

Voor Nederlandse velden weet ik het niet, hierover kan Richard beter oordelen.

Un saludo,

Harry
 
Tussen de kamikaze's op het Binnenhof ff door:

Ik heb de staartwielsteun nu een paar lagen extra glasmat gegeven, het lijkt me sterker geworden, dus kan hem gebruiken voor een andere kist.
Het staartwiel was voor een Greenley zoals John Greenfield hem vliegt, met 8,5 kg. Die van mij is over de 13 inmiddels.

Na ruggespraak met Mark Maibom is zelfs afgezien van de door hem in eerste instantie aangeraden koolstof steun, en gekozen voor de Titanium versie, die lijkt me het wel uit te houden! Maar ook dat zullen we zien.
 
Richard,

Jeetje joh dat is wel erg vervelend zowel voor jou als voor het kind (ik neem tenminste aan dat hij/zij het niet expres deed). Ik zie dat je alweer goed op weg bent.

Veel succes met de reparatie!

Alex
 
Na een lange wachtperiode heb ik de reparatie van de Greenley ingezet. Van de gelegenheid gebruik gemaakt diverse modificaties uit te voeren, die ik anders niet gedaan zou hebben, omdat ik besloten heb de héle romp over te spuiten ipv hier en daar wat bij te spuiten.
Let op de nieuwe positie van de sleephaak en de motor domping, dat zijn zaken die je bij een nieuwe Greenley beter direct zo kunt doen.... Nou ja, dat is het nadeel en tegelijkertijd ook weer het leuke van een nieuwe kist, er valt nog wat aan te verbeteren....
Bouw van de Greenley (versie Richard, UPDATE jan. 2011)
 
Johan.
Je hebt gelijk, bij een volgende zou ik voor een andere vleugelconstructie kiezen.
Deze is wel lekker stevig! :) En hij is lekker rustig en stil door de grotere massa. Ribbenvleugels willen nog wel eens resoneren als een trommel.

De ontwerper John Greenfield stond echter te kijken dat ondanks zijn hoge gewicht, de prestaties nog steeds uitstekend zijn, mja, die 3W 85er is ook een echt "powerhouse".
 
Sterker nog, het spuiten vorig jaar in de koude was met moeite gelukt, nu is'tem strakker!

Het meest plezante vind ik de verbeterde vliegeigenschappen. Ik was eigenwijs en had tegen het plan in de downthrust verminderd. Maar deze beslissing plus de zeer sterke motor had niet het gewenste effect, maar nu geheel gecorrigeerd dus...
Een lekkerder vliegmachieneke nu!
 
Back
Top