bouw van de LCF Zeven Provincien

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door g.knulst, 10 jul 2010.

1. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Omdat je lader vindt dat je accu bij 7 volt hartstikke vol zit.
    En een lege 9,6 volt accu heeft al snel 7 volt in zich.

2. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    @Baggeraar, mijn zender vind dat hij vol zit niet mijn lader. En mijn lader slaat niet automatisch af.

Gr Geert

3. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Heb ik wat gemist?? Ik dacht het niet !

Je hebt geprobeerd met de verkeerde spanning en stroom geladen (in een te korte tijd).
    Mogelijk heb je direct na het laden de accu in je zender gestopt en op het wijzertje gekeken.
    Accu's moet je een paar minuten laten rusten voordat je een betrouwbare spanning kan meten.

Je schreef ook eerder
    (waarschijnlijk die 7 volt van net na het laden?)
    Terwijl er (minder) dan 20 % in zat.

Advies laad je zender accu eens een keer goed door en probeer het opnieuw.

Een ontvanger die aanstaat zonder (goed) zend signaal in de buurt, die hem in bedwang houdt, kan rare dingen naar servo's en regelaars sturen.

4. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ik zou een voltmeter nemen en daarmee kijken wanneer je accu vol is. Die meter op je zender zal, als de accu net van de lader komt, al snel nog 100% aangeven, maar na een tijdje wachten zakt dat terug tot de werkelijke spanning van de accu. Een accu van dit type is vol als de spanning niet meer oploopt, en daarna langzaam gaat dalen. Dan moet je het laden stoppen.

Bij een Unilader kun je vaak uitgangen combineren, om dichter bij die 200 mA te komen, die je nodig hebt om de accu een beetje vlot op te kunnen laden.

5. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    @Indoorvlieger,

Ik had even gewacht want ik had al wel eens eerder gezien dat hij een stukje kon terug zakken. Volstaat 180 mA ook? die zit er wel op. Moet je nu wel of niet naar voltages kijken? Is deze berekening juist? 180*11,11111=2000 en 11,1111*1,4 is 15,5 uur. Ook heb ik gehoord dat voltage metingen niet betrouw baar zijn om te kijken hoe vol je accu is.

Ik heb net nog even met de "ouwe" gesproken. Hij heeft de eerste keer mijn zender opgeladen en juist. Ik had me bij de 2 keer(het incident dus) vergist en het spulletje in de verkeerde gaatjes gestoken. Hij is dus 1 keer heel kort verkeerd opgeladen. We gaan kijken of hij zonder gebruikt te worden ook terug loopt, of dus kapot is. Het vreemde is en blijft dat tijdens het incident hij geladen was van de eerste keer en dat hij toen van 50% terug liep naar 20%.

Gr Geert

6. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Voltage op zich zegt inderdaad weinig over de status van de accu, maar het verloop van de spanning tijdens het laden wel. Spanning loopt bij NiMh en NiCad eerst snel op, dan langzamer, totdat een maximale waarde wordt bereikt, en dan gaat de spanning weer dalen. En je berekening klopt, maar omdat je niet weet hoever je accu leeg is, is regelmatig de spanning meten tijdens het laden het beste, of een lader kopen die dat voor je doet.

7. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Ik had plotseling een geniale gedachte(vond ik) aan jullie om die keihard af te kraken:)

Toen mijn zender tot de 20 % zakte ging alles bewegen. Toen ik ook nog eens ging testen of hij nog reageerde op mijn zender is dat te veel geweest voor de BEC.

Wat begrijp ik niet:
    -Wat heeft mijn motor en de zekering daar mee te maken?
    -En als je op 12V laad is dat toch ongeveer het zelfde verhaal als met de 6V alleen zit er nu te veel in.
    -Een accu die bijna leeg is geeft nog steeds (in dit geval) 9,6 volt aan(tenzij die kapot is) hoe weet je dan hoe vol de accu zit? Volgens mij haal ik hier iets door elkaar met spanning en volt.

Wat begrijp ik:
    -Dat ik een ontvanger accu moet kopen.
    -Hoe je moet rekenen met Ah enz.

Sorry dat ik zoveel vragen stel. Anders krijg ik het voor mezelf niet op een rijtje en gaat het gegarandeerd weer fout.

Gr Geert

Laatst bewerkt: 17 okt 2011
  8. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Er is een uitgebreide uitleg over accu's op dit forum, maar een korte samenvatting:

Een cel heeft ongeveer 1.20V als hij leeg is, kan ook iets minder zijn. Een accu van 8 cellen, zoals jouw zenderaccu, heeft dan inderdaad een spanning van 9.6V. Maar een geladen cel zit op ca 1.35V, dus dan zit de spanning van je accu rond de 10.8V zitten. Als de accu leger wordt, zal die spanning dalen. De absolute waarde kan wat verschillen, de ene accu zal wat hoger of lager zitten.

De link met je motor en zekering kan ik ook niet direct leggen, maar zonder een goed werkende zender is het lastig testen wat daar mee mis kan zijn (geweest). Als je een voltmeter hebt, laad je zender dan inderdaad eens op met die 180 mA uitgang, en let met een voltmeter op de spanning. Schrik niet als de spanning hoger komt dan die 10.8V, als een accu wordt geladen loopt de spanning vaak wat hoger op.

9. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Zoek eens op de wet van ohm,
    zoek naar een cursus voor beginners in de electro.

edit deze misschien eens doorlezen:
    http://www.hobby-electronics.info/nl/course/html/index.html

10. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Er zit wel degelijk een fout in de berekening. Volgens http://data.robbe-online.net/robbe_p...122_1-8500.pdf moet de factor *1,6 zijn want het is een NiMH accu.

@bagerraar, ik citeer pagina 15.
    De opgegeven stromen gelden bij een nominale spanning van 4,8V en onder belasting van
    1 uitgang. Bij hogere spanningen worden de laadstromen lager (circa -20% bij 9,6V). Hoe zit dat dan? Betekent dat niet dat je gewoon langer moet laden om een volle accu te krijgen? Ik doe hier zo moeilijk over omdat ik geen 12V kan laden met 200mA alleen op 500mA en dat betekent dat ik een andere acculader moet kopen wat weer erg duur is.Wat de wet van Ohm betreft U=I*R uit mijn hoofd.

Genoeg geaccuut voor vandaag. Nog even en ik ben een accu.
    Allemaal weer bedankt voor de reactie's.

Gr geert

11. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Je linkje werkt niet. Het kan zijn dat bij NiMh de factor wat hoger ligt. Ik dacht alleen dat zo'n unilader op elke uitgang een spanning van maximaal 18V of zo aanbied, en dat de spanning zich aanpast aan de aangesloten accu, tenzij het een loodaccu of lipo is. Wat ze waarschijnlijk bedoelen met het lager worden van de stromen bij hogere spanningen, is dat hij dan niet de opgegeven laadstroom kan leveren, maar 20% minder. Dus zou je de 180 mA uitgang pakken, en daar een 9.6V accu mee laden, dan loopt er in werkelijkheid maar een stroom van 0.8 x 180 = 144 mA. Het laden zal dan langer duren.

Het kan vervelend zijn om het veel over accu's te hebben, maar ze zijn min of meer de "motor" van je RC apparatuur. Toen ik net begon lette ik alleen op de "14 uur laden met laadstroom die 1/10 van de capaciteit is" regel, en had vaak problemen met accu's. Ze waren niet vol, of begaven het snel. En met een boot die toch wat moet presteren qua snelheid, is dat niet leuk. Nu houd ik het laden met een voltmeter in de gaten, om op de piekspanning de accu af te koppelen, en sinds kort heb ik (voor slechts 15 euro) een processor gestuurde lader (2e hands) waar echt alles in de gaten wordt gehouden. En dan blijken je accu's ineens meer te kunnen, en je hebt minder omkijken ernaar. Vaak hebben dit soort laders een aantal geheugenplaatsen, dus je stelt hem voor elke accu 1 keer in, en daarna hoef je alleen het juiste programma te kiezen, en op start te drukken.

12. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    @Indoorvlieger,
    Helemaal top. Volgens mij ben ik eruit. Het is vervelend om over iets te praten wat boven je petje gaat. Mij is altijd geleerd gebruik geen woord als je niet weet wat het betekent anders is het dom om het woord te gebruiken. Ik voel me op dit moment dus niet zo heel snugger:D

Bedankt en we gaan weer met goede moed aan de slag.

Gr Geert

13. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    [​IMG] [​IMG]
    Goed zo? Ik moet nog even wachten op een set krimpkous zodat ik de elektronica opnieuw en beter aan kan leggen. Bij het incident alles er uit gehaald om te controleren of er tog nergens een draadje los zat.

Gr Geert

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Hallo allemaal,
    Al de elektronica is weer aangesloten. Ik heb alleen het idee dat de motoren even hard vooruit draaien als achteruit, terwijl ze eerst harder vooruit draaiden dan achter uit. Hoort dat zo?(ik heb ze al gereset)

Gr Geert

15. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Is dat vrijloop of in het water getest?
    Vrijloop zou heel prima kunnen dat ze even snel lopen.

16. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Het is vrijloop. En ik controleer op het gehoor dus dat is ook niet even betrouwbaar natuurlijk;)

Gr Geert

17. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Hallo allemaal,
    Even een bericht op de stilte te onderbreken. Helaas wilt het niet zo vlotten met het kanon. IK ben behoorlijk aan het modderen. Het zit hem in het mechaniek om het spulletje draaiend te krijgen. En elke keer als het lijkt dat hij het doet wijgert hij verder te draaien of hapert hij. Ondertussen ben ik bezig met het maken van een nieuw mechaniek. Als dat niet lukt plak ik hem denk ik maar vast op het dek.

Gr Geert

18. kuperus

kuperus

Lid geworden:
    18 nov 2005
    heb je foto`s van je pogingen....

misschien heel simpel gedacht... servo recht onder het kanon en op de schijf het kanon plaatsen?

19. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    @Kuperus,
    Het is helaas iets moeilijker. Ik post vanavond wel een foto van het probleem.
    Gr Geert

20. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    :banana::banana:De foto is niet meer nodig. Het spulletje doet het:banana::banana::banana::banana: Hij draait ongeveer 270 graden. Ondertussen ben ik er toch vier avonden aan kwijt geweest:-| Zaterdag weer een foto update dus houd je hart vast:)

Gr Geert

Deel Deze Pagina