bouw van de LCF Zeven Provincien

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door g.knulst, 10 jul 2010.

1. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Daar heb je drijfvermogen voor nodig en helpt een golfbreker niet.
    Die dient ervoor om water wat aan dek komt zoveel en zo snel mogelijk weer van dek af te geleiden, zodat het niet pas door de opbouw naar overboord wordt geduwd.
    Water aan dek moet daar liefst zo snel mogelijk weer vanaf, omdat dit bij een flinke golf vele tonnen aan gewicht kan zijn.

2. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Oh ja , die hekjes voor.

Ik dacht dat ik van hout een mal gemaakt om van messingdraad de rondige hekjes te maken en te zorgen dat die allemaal dezelfde vorm hebben. Daarin toen het kruis gesoldeerd. Ze zijn niet allemaal gelijk geworden maar OK.

[62804] bouwverslag-lcf-zeven-provincien-5

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Bedankt Freeks,
    Ik heb het vanmiddag geprobeerd en ik mag niet klagen. Ze zijn inderdaad niet allemaal gelijk maar ja het zij zo.
    En hier is dan een kleine foto shoot.
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    De kleine atributen en het hek zijn nog niet vast gelijmt. De hekjes van bakboord zijde moeten nog gemaakt worden. Ook zijn vandaag de vertragers binnen gekomen, dezelfde als die van hobbyking en het werkt prima(afgezien van dat het kanon nu wat meer schokt)

Dat was het weer.
    Gr Geert

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Sjaak

Sjaak

Lid geworden:
    24 nov 2010
    Geert, indrukwekkend.......

5. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Heel mooi dat voordek!

Freek

6. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ziet er netjes uit, zeker voor zulk priegelwerk.

7. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Bedankt voor de complimenten. Van de week was het wat druk dus is er niet heel veel gebeurt. Ik heb het hekwerk voor bakboord zijde gemaakt en het hekwerk is geverfd. Ook heb ik de treeplank onder de ruiten van de stuurhut gemaakt. Volgende keer volgen de foto's.

Gr Geert

8. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Geert, ik moet zeggen: Chapeau voor je geduld en oog voor detail! Ga zo door! Dit begint een mooi schip te worden, ik kan niet wachten op een mooi filmpje van het model, varend, als hij helemaal klaar is.

9. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    @Setsunkade, bedankt voor het compliment.

En weer even een update.
    Het voor dek is definitief af. De ronde touwgeleiders staan nog te drogen dus die zijn nog niet op het dek geplakt.
    [​IMG] [​IMG]

De radar is in de maak. Het kleine dingetje ernaast is de aandrijving. Een tril motor uit een mobiel. Die trekt ongeveer 1,2 volt en 1,3 A(heb ik dacht ik ergens gelezen) maar goed die doet het en hij draait heel snel dus moet ik een grote reductie maken.

En de reddingsvlotten die hier staan te drogen.

Dat was het weer.
    Gr Geert

10. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Komt de motor voor de radar onder het dek of in ieder geval in de opbouw? Dan zou je ook een kleine servo kunnen gebruiken waarvan de potmeter is verwijderd. Dan heb je al een motor met aardige vertraging.

11. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Dat is waar maar die heeft ook een grotere voeding nodig. De voeding kan ik dan niet in mijn stuurhut plaatsen, vanwege het hogere gewicht. Bedrading van het schip naar de beweegbare stuurhut is ook niet het succes, heb ik gemerkt bij de verlichting. Bij een batterijtje in de stuurhut en het lage gewicht van motortje is het probleem veel kleiner. Het was absoluut een goed oplossing geweest als mijn stuurhut niet beweegbaar was geweest. Dan had ik een grote voeding voor de smart-L en de kleine radars tegelijk kunnen maken. Ik moet nog wel even afwachten of het motortje sterk genoeg is maar ik verwacht van wel.In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Gr Geert

12. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Je bedoelt dat het niet handig is dat er draden vanuit de romp naar de opbouw lopen? Daar kun je toch eenvoudig een stekker tussen zetten? Bij sommige boten wordt het zelfs zo gedaan dat de ene connector op het dek zit, en de connector in de opbouw erin geplugd wordt bij het plaatsen van de opbouw.

13. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Mijn stuurhut verschuif je naar achter om in de romp te kunnen. Een klik systeem is dan lastig. Ik heb bij de verlichting wel gebruik gemaakt van draden die je aan de onderkant van de stuurhut moet vast maken en dan kun je de stuurbut voorzichtig dicht schuiven. Het werkt dus niet ideaal. Daarom ga ik voor 1 baterijtje als voeding die ik in de stuurhut kan plaatsen en wat niet zoveel weegt.

Gr Geert

14. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Een schuifsysteem is juist ideaal voor stekkers: omdat je geleiding hebt heb je veel minder problemen met het juist uitlijnen en vastduwen van je opbouw. Lijkt mij.

15. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Ik probeer het uit te leggen wat volgens mij het probleem is. Als ik een schuif plug in systeem probeer te maken moet ik iets hebben waar ik de polen kan ik pluggen(de bruine balk met een mannetjes of vrouwtjes plug in). De verbinding met de romp. Ook moet er aan de onderkant van mijn stuurhut een plug in(de bruine uitsteeksels met mannetjes of vrouwtjes plug in) komen(verschuifbaar). als die uit steekt kan de stuurhut niet meer open schuiven, omdat daar de achterwant (het rooie vlak) zit. Wil ik de plug in boven deks maken dan moet ik mijn stuurhut zodanig verbouwen dat het gewoon zonde is van het werk .

De tekening is heel snel getekent en iets overdreven ik hoop dat het iets duidelijker wordt.
    gr geert

16. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    okee, na 3x lezen en goed kijken snap ik je probleem denk ik.

Wat je misschien wél kan doen (kan iets storingsgevoeliger zijn vanwege mogelijke corrosie) is sleepcontactjes. Stripjes messing of koper in de boot en veercontactjes in je opbouw die over die stripjes glijden.

Denk er maar eens over na, er is een hele wereld aan mogelijkheden zónder stekker. (waar overigens de batterij er ook een van is, maar die vind ik persoonlijk niet zo heel netjes - iets met gewicht en hoog boven de waterlijn.)

Laatst bewerkt: 21 dec 2011
  17. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    :):) Ja sorry, ik ben geen uitleg talent maar uit het antwoord begrijp ik wel dat je het snapt. Dat is zeker een goed idee. Daar moet ik even over nadenken. Ik zal eens kijken of dat ook zo kan met de verlichting.

Gr Geert

18. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Is een meerpolige stekker geen optie? Gebruik ik ook in de Paul Denker, om zoeklicht en boordlichten apart te kunnen aanschakelen. Als je alles op dezelfde accu hebt zou je met een 4 polige stekker al 3 "groepen" kunnen aansluiten, door de minpool gemeenschappelijk te houden.

19. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    @indoorvlieger,
    een meerpolige stekker is ook geen optie omdat daar de draad dikker van is. Die draad moet bij het naar achter schuiven van de stuurhut wel tussen de achterwand en de onderkant van de stuurhut door kunnen. De stuurhut kan iets omhoog gelicht worden(mm's) en de bedrading die ik nu gebruik past er precies tussen door. Ik begrijp het verhaal maar ik denk dat het voor jullie nogal onsamenhangend is. Roepen als je het niet begrijpt dan gaan we weer tekenen.

Een ander verhaal. De trilmotortjes zijn te zwak(ik had al zo'n donkerbruin vermoeden) dus ben ik op zoek naar iets anders. Een servo motortje kan wel maar dan moet ik een grote aparte voeding er bij maken, wat het gewicht niet ten goede komt. Het liefst heb ik een mini motortje op 12V. Helaas vind ik de geared motortjes van robbe wat aan de prijzige kant en die lopen ook niet op 12V. Nu zijn er wel wat wazige substituten maar ik weet niet of het allemaal zo geschikt is. Hebben jullie hier nog ideen voor?

Gr Geert

20. Hoegaarden

Hoegaarden

Lid geworden:
    21 jan 2009

Deel Deze Pagina